ارس، الگویی ملی از مباحث گردشگری و زیست محیطی
ارس، الگویی ملی از مباحث گردشگری و زیست محیطی
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: ارس م‌ تواند به‌عنوان الگوی ملی در مباحث گردشگری و زیست محیطی مطرح شود.

به گزارش شمس، مجید کیانی در نشست با مدیر کل حفظ محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست یک تکلیف شرعی و ملی است، گفت: مناطق حفاظت شده پیرامون محدوده منطقه آزاد ارس به‌عنوان اندوخته‌های طبیعی از پتانسیل زیست محیطی بالایی برخوردارند و بسترهای مناسبی برای تنوع زیستی جانوری و گیاهی هستند که نیاز به حفاظت دارند.

وی بیان کرد: مناطق پنجگانه حفاظت شده پیرامون منطقه آزاد ارس، پتانسیل‌های ارزشمندی است که اگر به صورت اصولی و برنامه ریزی شده از این ظرفیت‌ها بهره مند شویم، منطقه آزاد ارس می‌تواند بعنوان الگوی ملی در مباحث گردشگری و محیط زیست مطرح شود.

کیانی معرفی و شناساندن جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مناطق حفاظت شده ارس را ضروری دانست و گفت: نیاز است با تعامل و همکاری مشترک با محیط زیست استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و با لحاظ کردن الزامات قانونی محیط زیست، پتانسیل‌های محیط زیستی و سرمایه‌های طبیعی بالقوه ارس را برای عموم مردم کشور معرفی کرده و زمینه‌ی جذب  گردشگر و توسعه‌ی خدمات گردشگری در منطقه را فراهم سازیم و ضمن توجه به رونق اقتصادی، ملاحظات زیست محیطی را نیز در تمامی طرح‌ها مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: منطقه آزاد ارس به دلیل قرارگیری در محدوده پنج منطقه حفاظت شده پناهگاه حیات وحش کیامکی، پارک ملی کنتال و مناطق حفاظت شده مراکان، دیزمار و ارسباران از موقعیت ممتاز و ویژه‌ای در بین مناطق آزاد کشوربرخوردار است.

شهنام اشتری این موضوع را یک فرصت بی‌نظیر برای ارس عنوان کرد و افزود: قرارگیری منطقه آزاد ارس در این موقعیت و وجود شبکه‌های ارتباطی ریلی و جاده‌ای در آن، یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر برای توسعه‌ی خدمات گردشگری، اقتصادی و تجاری برای منطقه محسوب می‌شود.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود به دلیل اقدامات انجام گرفته توسط سازمان منطقه آزاد ارس در راستای مفاد تفاهنامه فی مابین و احداث پاسگاه محیط بانی نوردوز قدردانی کرد.

انتهای پیام /