هیچ اسمی برای واگذاری ماشین‌سازی مطرح نیست/ ماهیت و هدف کارخانه نباید تغییر کند
هیچ اسمی برای واگذاری ماشین‌سازی مطرح نیست/ ماهیت و هدف کارخانه نباید تغییر کند
سعیدی گفت: هیچ اسمی به صورت رسمی مطرح نشده و تنها گفته شده که این کارخانه به جمعی از خریداران استان واگذار شود.

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شمس در خصوص شایعات واگذاری ماشین‌سازی به یکی از صاحبان صنایع تبریز اظهار داشت: در جلسه‌ای که با استاندار داشتیم به صورت گذرا مطرح شد که کنسرسیومی تشکیل و ماشین‌سازی به جمعی از خریداران استان که طرح جدیدی برای کار دارند، واگذار شود.

وی ادامه داد: بار دوم که این مساله به صورت غیررسمی و در حاشیه جلسه‌ای توسط وزیر صمت مطرح شد موضوع این بود که برنامه‌ای وجود دارد که ماشین‌سازی واگذار و قطب خودروسازی در آن تشکیل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه عده‌ای از روی اسم فکر می‌کنند ماشین‌سازی همان خودروسازی است، گفت: ماشین‌سازی، خودروسازی نیست؛ اینکه می‌خواهند آنجا را به قطب خودروسازی تبدیل کنند ایرادی ندارد اما ماشین‌سازی فی نفسه نیاز کشور است و اهداف مرحوم توکلی و دیگر بنیانگذاران ماشین‌سازی تولید ماشین افزارهای نیاز کشور و منطقه خاورمیانه بود.

وی افزود: زمانیکه ماشین‌سازی شروع به کار کرد در هیچکدام از کشورهای مصر، ترکیه، هندوستان و … نظیر چنین کارخانه‌ای وجود نداشت و کشوری نبود که توان تولید ماشین افزار داشته باشد و ما نباید هدف اولیه این کارخانه را فراموش کنیم.

سعیدی عنوان کرد: خط تولید، متخصصان و دستگاه‌هایی که در این کارخانه وجود دارد هایتک هستند و مجبوریم برای دور زدن تحریم‌ها هزینه هنگفتی صرف وارد کردن این ماشین آلات به کشور کنیم در حالیکه در ماشین سازی این ابزار وجود دارد؛ چه عجب که این کارخانه را به سایه می‌رانیم؟

وی خاطرنشان کرد: ایجاد قطب خودروسازی بحثی جدا از تولید ماشین افزارهای مورد نیاز کشور است و امروز برای تولید قطعات نیاز به ماشین افزارهایی است که در این کارخانه مادر وجود دارد اما آیا اراده‌ای وجود دارد که این کارخانه به حاشیه رانده شود؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به مسئولین استان نیز گفت: اگر مسئولین می‌خواهند خدمت کنند ماشین سازی باید با هویت و برند ماشین سازی تقویت و حفظ شود تا به جایی برسیم که نیاز کشور را تولید و تامین کنیم.

وی با بیان اینکه از ایجاد قطب خودروسازی در استان استقبال می‌کنیم، ابراز داشت: با توجه به وجود کارخانجات قطعه سازی از ایجاد قطب خودروسازی در استان استقبال می‌کنیم اما ماشین‌سازی باید به تولید ماشین افزارهای کشور ادامه دهد و تغییر ماهیت ندهد.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا اسمی برای واگذاری ماشین‌سازی مشخص شده یا خیر، تصریح کرد: هیچ اسمی به صورت رسمی مطرح نشده و تنها گفته شده که این کارخانه به جمعی از خریداران استان واگذار شود.

وی در خصوص اهلیت سازمان خصوصی سازی برای واگذاری ماشین سازی تبریز یادآور شد: با توجه به اتفاقات گذشته‌ای که برای این کارخانه رخ داده هرگونه واگذاری باید با نظر مسئولین و نمایندگان استان انجام شود.