استاندار آذربایجان شرقی: مراسم ماه محرم در فضای باز برگزار شود
استاندار آذربایجان شرقی: مراسم ماه محرم در فضای باز برگزار شود
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه نمی‌گذاریم چراغ عشق و محبت به اهل بیت(ع) در میان مردم ما کم‌سو شود، گفت: هیچ مراسمی قبل از آغاز ماه محرم در استان برگزار نخواهد شد و تمام مراسم‌ این ماه در مدت زمان محدود و ترجیحاً در فضای باز برگزار می شود.

به گزارش شمس،محمدرضا پورمحمدی روز چهارشنبه در بیست و چهارمین جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی ما که در میدان مبارزه با کرونا و پشتیبانی از مدافعان سلامت پیشگام بودند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آئین‌های عزاداری ماه محرم را برگزار خواهند کرد و همه باید کمک کنند تا این مراسم بدون هیچ مشکلی برگزار شود.

وی با ادای احترام به شهدای مدافع سلامت و قدردانی از خدمات و تلاش‌های نیروهای بخش درمان و مدیران دستگاه‌های مسوول در موضوع مبارزه با کرونا، افزود: برگزاری مراسم ماه محرم در شرایط فعلی، مسئولیت خطیری است که در تاریخ ثبت خواهد شد.
وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان اسلام و انقلاب برای تخطئه شعائر مذهبی و آموزه‌های دینی به بهانه سلامت مردم، گفت: در این شرایط، جامعه ما در کنار سلامت جسمانی، به معنویت و تقویت باورهای دینی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد و نباید اجازه دهیم که دشمنان از این موضوع سوء استفاده کنند.
پورمحمدی افزود: شبکه‌های معاند شبانه‌روز القا می‌کنند که برگزاری مراسم محرم مغایر با مقوله سلامت است، در حالی که این هیأت‌های مذهبی و دوستداران اهل بیت(ع) بودند که از روزهای اول شیوع کرونا، برای پشتیبانی از مدافعان سلامت و کمک به سلامت مردم تلاش کرداند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مراسم ماه محرم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: خوشبختانه هیأت‌های مذهبی، همراهی خوبی با مسئولان اجرایی دارند و این هیأت‌ها که در عرصه مبارزه با کرونا و پشتیبانی از مدافعان سلامت و کمک به نیازمندان نیز پیشگام بودند، مراسم ماه محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهند کرد.
وی با بیان اینکه مراسم روز عرفه و عید قربان تجربه و تمرین خوبی برای مراسم ماه محرم بود، افزود: تأکید ستاد مقابله با کرونا بر مسئولیت اجتماعی خود هیأت‌های مذهبی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و البته دستگاه‌های مسئول هم وظایف نظارتی خود را انجام خواهند داد.
وی از صداوسیمای استان نیز خواست تا با تولید و پخش برنامه‌های باکیفیت و پرمحتوا، امکان استفاده آن دسته از افرادی را که نمی‌توانند در آئین‌های عزاداری ماه محرم شرکت کنند، فراهم کند.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همان‌طور که بارها تأکید شده است، بیماری کرونا تا زمان نامعلومی با ما خواهد بود و باید با این شرایط، همزیستی کنیم؛ البته عادی‌انگاری این شرایط نیز خطرناک است و باید تغییراتی در سبک زندگی انجام دهیم.

وی افزود: تعویق رویدادهایی مثل کنکور و موکول کردن آن به آینده‌ای مبهم، امکان‌پذیر نیست، ولی در عوض باید با رعایت الزام ها و پروتکل‌های بهداشتی، حواشی این رویدادها را مدیریت کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.
پورمحمدی با بیان اینکه کنکور مقطع دکترا بدون هیچ مشکل خاصی برگزار شد، افزود: دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا با آمادگی بیشتر، کنکور سراسری و کارشناسی ارشد هم به نحو شایسته برگزار شود.
رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا در خصوص آغاز فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس در سال تحصیلی جدید هم گفت: با توجه به اینکه پروتکل‌های متفاوتی برای فعالیت مراکز آموزشی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است و از طرفی وضعیت شهرستان‌ها نیز در دوره‌های زمانی مختلف، تغییر می‌کند، بنابراین باید آمادگی لازم وجود داشته باشد تا متناسب با وضعیت هر شهرستان، پروتکل مخصوص به آن وضعیت اجرایی شود.
پورمحمدی با قدردانی از توجه مردم به توصیه‌های بهداشتی، گفت: اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف مسئولان امر موجب شده است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ۸۰ درصد افزایش یابد و این موضوع به کنترل روند بیماری کمک خواهد کرد.
وی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف و مراکز کسب‌وکار را نیز ضروری دانست و گفت: رفع برخی محدودیت‌ها در فعالیت‌های اقتصادی نباید موجب سهل‌انگاری شود و با مراکزی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند برخورد خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر تحلیل آمارها و اطلاعات مربوط به کرونا از سوی کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرد و گفت: خوشبختانه این آمارها بسیار دقیق و با نکته‌سنجی تهیه می‌شود، اما آمارهای خام و توصیفی، کمک چندانی به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نمی‌کند.
وی افزود: برای تصمیم‌گیری لازم است همبستگی بین متغیرهایی مانند مسائل ژنتیکی، شرایط مبتلایان و رفتارهای اجتماعی و کاهش یا افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا مورد تحلیل قرار گیرد و مشخص شود که کدام یک از تصمیم‌ها درست بوده یا تأثیری در کنترل روند بیماری نداشته است.
پورمحمدی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان، مبتنی بر واقعیت است، افزود: شائبه‌هایی که در این خصوص از سوی دشمنان مطرح می‌شود به خاطر وضعیت ناخوشایند خود آنها در مقابله با این بیماری است، در حالی که مردم ما به‌رغم همه مشکلاتی که وجود دارد، به صورت جدی در این زمینه احساس مسئولیت می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار می‌دهند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به شروع مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه، گفت: استان ما با همت ستاد پتشیبانی مدافعان سلامت و پویش رحمت و هدایت‌های نماینده ولی فقیه در استان، در مرحله اول این رزمایش خوش درخشید و امیدواریم این دستاورد موفق در مرحله دوم این رزمایش هم حاصل شود.

مدیران هیأت‌ها مذهبی مسئول رعایت پروتکل‌ها بهداشتی در محرم هستند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت قرمز کرونا در برخی از شهرستان‌های استان، گفت: همه دستگاه‌ها باید وظایف و مأموریت‌های خود را بر اساس مصوبات ستادهای استانی و ملی مقابله با کرونا انجام دهند.
علیار راستگو با اشاره به ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص شروع سال تحصیلی جدید، گفت: فعالیت مدارس در مناطق سفید به صورت حضوری، در مناطق کم‌خطر با کاهش تعداد دانش‌آموزان و رعایت پروتکل‌ها و در مناطق پرخطر به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.
وی درخصوص پروتکل‌های بهداشتی مراسم محرم نیز گفت: مدیران هیأت‌ها، مسئول رعایت این پروتکل‌ها هستند و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسم ماه محرم حدالامکان باید در فضاهای باز و محصور برگزار شود.

۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای عمومی رعایت می‌شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان ارائه کرد و گفت: آمار مبتلایان و فوتی‌ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.
محمدحسین صومی با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای عمومی رعایت می‌شود، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأثیر چشمگیری در کاهش میزان ابتلا و فوت ناشی از این بیماری داشته است.
وی با اشاره به میانگین سن ابتلا به کرونا در استان، ۵۲ سال و میانگین فوت، ۶۹ سال است، گفت: سیر بیماری به سمت سنین بالاست که از نظر ما یک تهدید محسوب می‌شود و می‌تواند آمار فوتی‌ها را افزایش دهد.
صومی اظهار داشت: شانس ابتلا به کرونا در مردان و زنان تقریباً یکسان است، اما درصد فوت در مردان بیشتر است و از نظر سنی نیز همچنان افراد مسن بالای ۶۰ سال، بیشترین میزان ابتلای گزارش‌شده و فوت را دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم ماه محرم تأکید کرد و گفت: برای برگزاری کنکور هم آماده‌ایم همه امکانات دانشگاه را برای تأمین آرامش روانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار دهیم.

حجت الاسلام شعبانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر همراهی هیأت‌های مذهبی با مصوبات ستاد مقابله با کرونا، گفت: تفاهم‌های خوبی بین هیأت‌ها و دستگاه‌های مسوول برقرار شده و پیش‌بینی می‌کنیم که مشکل جدی در محرم نداشته باشیم.
سایر اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا نیز در این جلسه دیدگاه‌های خود را درخصوص برگزاری مراسم ماه محرم، برگزاری کنکور سراسری و شروع فعالیت‌های آموزشی در سال تحصیلی جدید بیان کردند.

انتهای پیام/