هیچ پیشرفت فیزیکی در پارک بزرگ تبریز صورت نگرفته است/زمین‌ها چندین بار تملک شده اما در اختیار شهرداری نیست
هیچ پیشرفت فیزیکی در پارک بزرگ تبریز صورت نگرفته است/زمین‌ها چندین بار تملک شده اما در اختیار شهرداری نیست
بابایی اقدم گفت: علی‌رغم تملک چند باره شهرداری بر زمین‌های پارک بزرگ تبریز این زمین‌ها عملا در اختیار شهرداری نیست و همین مساله یکی از معضلات این پارک است.

فریدون بابایی اقدم در گفت‌وگو با شمس در خصوص آخرین وضعیت پارک بزرگ تبریز اظهار داشت: پارک بزرگ تبریز یکی از پروژه‌های عظیم شهری بود که ابتدا مساحتی بیش از ۸۰۰ هکتار برای آن تخصیص داده شده بود اما به مرور زمان تنها در حد حرف باقی ماند و کار چندانی برای آن صورت نگرفت.

وی ادامه داد: در چند دهه گذشته نیز نظارت چندانی برای تملک و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت نگرفته که در نهایت مساحت این پارک با کاهش ۳۰۰ هکتاری به حدودا ۵۰۰ هکتار رسیده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه پارک بزرگ در حال حاضر از شرایط خاصی برخوردار است، تشریح کرد: بخشی از مساله مربوط به تملک زمین‌هاست که دچار اما و اگر است و دلیل این اما و اگرها این است که شهرداری زمین‌ها را تملک کرده اما زمین همچنان در اختیار صاحبان قبلی می‌باشد.

وی افزود: متاسفانه برخی زمین‌های پارک بزرگ چندین بار تملک شده است اما امروز عملا در تملک واقعی شهرداری نیست؛ از سوی دیگر برخی حواشی پیرامون تملک‌ها نیز وجود دارد که جای ورود بیشتر به این مساله دارد.

بابایی اقدم با اشاره به پیشنهاد یکی از شرکت‌ها دردوره چهارم شورا برای مشارکت در این طرح گفت: در این زمینه در خصوص آورده‌ی طرف مشارکت و آورده خود شهرداری مشکلاتی به وجود آمد که این مساله نیز منتفی شد.

وی عنوان کرد: اخیر قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا امضا شده است که امیدواریم قدم‌هایی در این خصوص برداشته شود اما اعتقاد من این است تا زمانیکه متولی خاصی برای پارک بزرگ انتخاب نشود، اتفاقی رخ نمی‌دهد.

عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: تا زمانی که مسئولیت این پارک بین سازمان پارک‌ها، شهرداری منطقه ۴ و… دست به دست شود، موضوع حل نخواهد شد همانطور که امروز شاهدیم با توجه به وجود یک متولی در کوه عون بن علی این مکان روز به روز پیشرفت کرده و حتی جای ائل گلی تبریز را گرفته است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که پیشرفت فیزیکی در پارک بزرگ تبریز رخ داده یا خیر، ابراز داشت: اتفاقی در آنجا رخ نداده که پیشرفت فیزیکی هم رخ دهد.

  • نویسنده : فرناز پورعباس