۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی منطقه آزاد ارس در حوزه گردشگری
۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی منطقه آزاد ارس در حوزه گردشگری
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، گردش مالی این منطقه در حوزه گردشگری را یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش شمس، علی نوید، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: طی ۱۷ سال گذشته در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، گلخانه، زیرساخت‌های آب، برق، گاز و توسعه شهری و توسعه فرهنگی و… رقمی بالغ بر ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری  داشته‌ایم و این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی آمده است.

مناطق آزاد هیج سهمی از بودجه دولت و پول نفت ندارند

وی افزود: مناطق آزاد هیج سهمی از بودجه دولت و پول نفت ندارند و معمولا از پروژه‌های ملی هم نفعی نمی‌برند. مناطق آزاد مستقل هستند و خودشان را اداره می‌کنند. یعنی هم باید خودشان را اداره‌کننده هم به زیرساخت‌هایشان رسیدگی کنند و منطقه را توسعه دهند، بنابراین به درآمدهای داخل منطقه‌شان متکی هستند که توسط فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به دست می آید.

نوید اضافه کرد: این مدل توسعه و مدیریت، تمرین اقتصاد بدون نفت بوده است. اینکه یک منطقه‌ای بدون اتکای به درآمدهای دولتی، بودجه و … خودش را اداره می‌کند همان چیزی است که رهبر انقلاب از دولت مطالبه می‌کنند و می‌تواند به صورت پایلوت در همه کشور عملی شود.

تبدیل ارس به قطب تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری ۴.۸ میلیارد دلاری نتیجه‌اش این بوده که اگر اکنون به جلفا، مهم‌ترین شهر منطقه آزاد ارس بیایید میزان توسعه و پیشرفت را مشاهده می‌کنید و می‌بینید شهری که از بودجه دولت و ردیف‌های متعدد بودجه‌ای بهره‌مند بوده است چه تفاوتی در زیرساخت‌های شهری با جلفا به عنوان یک شهر در منطقه آزاد تجاری داشته است.

نوید تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات صنعتی در منطقه آزاد ارس بوده است، حدود ۳ هزار میلیاردتومان ارزش تولیدات کشاورزی بوده است و نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش حوزه بازار و تجارت ما بوده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس یادآور شد: همچنین حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی گردشگری ما بوده است و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد در بخش ترانزیت، گردش مالی داشته‌ایم. حوزه صنایع ما در ۱۲ خوشه صنعتی توسعه یافته که از نفت و پتروشیمی تا خودرو و صنایع فلزی، پوشاک، مواد غذایی، آزایشی و بهداشتی و… شکل گرفته‌اند و صنایع مختلفی در این خوشه‌های صنعتی فعالیت می‌کنند.

علی نوید تصریح کرد:  امروز به جرأت می‌توانیم بگوییم، ارس در حال تبدیل شدن به قطب محصولات آرایشی و بهداشتی است و با واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، توانسته‌ایم برندهای خوبی را تحت لیسانس ترکیه و اروپا بیاوریم. این شرکت‌ها حجم زیادی از واردات غیرمجاز و غیربهداشتی به کشورمان کم کرده‌اند.

وی گفت: اکنون حدود ۲۷ تولید شرکت لوازم آرایشی داریم و نزدیک ۱۸ شرکت در  حال ساخت هستند.

پایان پیام/