۵۳۰ زندانی جرایم غیرعمد آذربایجان شرقی در انتظار کمک‌های خیّرین
۵۳۰ زندانی جرایم غیرعمد آذربایجان شرقی در انتظار کمک‌های خیّرین
تقی‌پور گفت:۵۳۰ زندانی جرائم غیر عمد در استان حضور دارند که میزان کل بدهی‌ها ۱۵۲ میلیارد تومان است.

به گزارش شمس، رسول تقی‌پور در نشست خبری جشن گلریزان ستاد دیه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هر کسی با پرداخت پول خیّر نیست اظهار داشت: هر کسی با قلم، زبان، رفتار و… می‌تواند به نیازمندان کمک کند و به عنوان خیّر نام خود را در تاریخ ثبت کنند.

وی با بیان اینکه ۴۴۰ نفر از ۵۱۲ زندانی جرایم غیرعمد و محکومین مالی در سال گذشته آزاد شدند افزود: مبلغ کل بدهی ۱۲۲ میلیارد تومان بود که بخش اعظمی از آن به مبلغ 91 میلیارد تومان با داخواست اعصار به تقسیط در مراجع قضایی تامین شد، آورده نقدی خانواده ها یک میلیارد تومان بود، تسهیلات ستاد دیه هم با کارمزد ۴ درصد ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شد، ضمن اینکه کمک ویژه و بلاعوض ستاد دیه هم بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به شاکیان زندانیان غیر عمد پرداخت شد و در مجموع ۴۴۰ نفر آزاد شدند.

مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان تعداد آزاد شدگان زندانیان افزایش می‌یابد ابراز داشت: از ابتدای سال تاکنون هم ۳۰ نفر آزاد شده‌اند اما هر ساله بعد از گلریزان ماه مبارک رمضان، تعداد زندانیان آزاد شده رقم قابل توجهی است که امسال هم شانزدهمین جشن گلریزان تبریز ۲۹ اردیبهشت در تالار معلم تبریز بعد از افطار از ساعت ۲۱.۳۰ تا ۲۳.۳۰ برگزار می‌شود. امیدوارم امسال هم مانند سال‌های گذشته جشن گلریزان باشکوهی در استان داشته باشیم و تعداد زیادی از زندانیان را آزاد کنیم.

وی با بیان اینکه امسال تعداد ۵۳۰ نفر زندانی جرایم غیر عمد در استان حضور دارند که میزان کل بدهی‌ها ۱۵۲ میلیارد تومان است خاطر نشان کرد: امسال اگر ۷ میلیارد تومان جمع آوری کنیم، مابقی بدهی‌ها از طریق تسهیلات، گذشت و رضایت شاکیان، آورده خانواده‌ها و تسهیلات، پرداخت شده و زمینه آزادی زندانیان را فراهم می‌کنیم.

تقی پور با اشاره به اینکه به دلیل حساسیت حضور زنان که سرپرست خانواده بوده و در زندان هستند، تلاش می‌کنیم هرچه زودتر زمینه آزادی آنها فراهم شود، گفت: اکنون ۳ زندانی زن داریم که همسرانشان به نام آنها چک صادر کرده‌اند که هر کدام حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که از دادگاه خواسته‌ایم که روند اعصار تقسیط و ضمانت را در اولویت قرار دهند.

مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی روند کمک این ستاد را با مثالی مطرح کرد و گفت: اگر کسی مثلا ۱۰۰ میلیون بدهی دارد، راهنمایی می‌کنیم که دادخواست اعصار به تقسیط بدهند که قسط اول را ما پرداخت می‌کنیم تا آزاد شود و سپس مابقی اقساط را خودشان پرداخت کنند. در این حوزه بازگشت به زندان کمتر از ۲ تا ۳ درصد است چراکه در صورت کم بودن توان مالی، دادخواست تعدیل اقساط هم می‌دهند و در حد توان اقساط را می‌دهند که با این اقدام درصد بازگشت به زندان به حداقل رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر روزانه یک و نیم تا دو نفر آزاد می‌شوند، دو نفر وارد می‌شوند تصریح کرد: در سه سال اخیر هر سال ۲۰ درصد بر تعداد زندانیان غیر عمد اضافه می‌شوند که با پیگیری اصلاح تعدادی از قوانین اقتصادی، این روند افزایش کنترل شده و حتی کاهش یابد.

تقی پور با بیان اینکه ستاد دیه چند اقدام مهم را در کشور زمینه سازی کرد تا تعداد زندانیان جرایم غیر عمد کاهش یابد، تصریح کرد: اجباری شدن داشتن بیمه نامه از اقدامات مهم ستاد دیه است که تعداد زندانی این حوزه در استان ۱۰ نفر است و دلیل آن هم خسارت وارده مازاد بر تعهدات بیمه است. اکنون 70 درصد زندانیان جرایم غیر عمد، محکومین مالی و دارندگان چک بلامحل است که این روند هم با اصلاح قانون صدور چک و امکان استعلام چک‌های صادره، در آستانه حل کامل قرار دارد، ضمن اینکه 20 درصد زندانیان هم محکومین مهریه است که خوشبختانه مجلس در حال اصلاح قانون در این حوزه است و به زودی مشکل این عرصه حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۵ درصد از زندانیان جرایم غیر عمد را حوادث کارگاهی صنعتی و ساختمانی و تصادفات رانندگی تشکیل می‌دهند تاکید کرد: فقط در پرونده‌های حقوقی امکان ورود ستاد دیه به موضوع وجود دارد که در صورتی که پرونده کیفری باشد، جرایم عمد است و قابل طرح در ستاد دیه نیست.

مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه این استان در رتبه سی ام تعداد جرایم غیر عمد است و یزد در آخرین رتبه قرار دارد، تصریح کرد: آذربایجان شرقی بیشترین تعداد آزادی را در زمینه تعداد آزادسازی زندانیان غیرعمد نسبت به تعداد زندانیان داریم، در اغلب مراکز استانها بیش از ۱۰۰۰ زندانی غیر عمد هستند در حالی که در این استان ۵۳۰ زندانی داریم که بیش از ۸۵ درصد آنها در سال گذشته آزاد شدند. 

  • منبع خبر : تسنیم