بورس بازی به روش آقای سرمایه‌دار!
بورس بازی به روش آقای سرمایه‌دار!
از روز گذشته با انتشار یک بیانیه از سوی مجموعه دریک درباره انتقال پروژه آتاسنتر به مشهد یا کیش انتقادات زیادی به وجود آمده اما واقعیت ماجرا چیست؟

گروه اجتماعی شمس: روز گذشته رسانه رسمی تراکتور اعلام کرد که به دلیل مشکلات و کارشکنی‌های شهرداری تبریز، پروژه آتاسنتر مربوط به مجموعه دریک که متعلق به محمدرضا زنوزی است، بناست به شهرهایی چون کیش یا مشهد برود.

اعلام این خبر آن هم از طریق رسانه‌ای که تا به امروز خبری جز اخبار تیم تراکتور منتشر نکرده بود، عجیب بود اما همین مساله نشان می‌داد که با انتشار خبر در رسانه رسمی تراکتور، هدف، تحت فشار دادن طرف مقابل و تاثیر بر افکار عمومی بود زیرا چندی قبلا این مساله بر روی سایت گروه سرمایه‌گذاری دریک منتشر شد اما از آنجایی که بازخورد چندانی نداشت، زنوزی مانند دفعات قبل از ابزار تراکتور برای تهدید و اقناع استفاده کرد.

نباید فراموش کرد که همین دو سال قبل بود که بعد از تجمع هواداران مقابل ساختمان باشگاه تراکتور در اعتراض به نتایج ضعیف این تیم، زنوزی مالک باشگاه دست پیش را گرفته و اعلام کرد که تیم را به هیئت فوتبال واگذار می‌کند و با همین تهدید، هواداران معترض را وادار به عقب‌نشینی کرد. اتفاقی که امروز در خصوص آتاسنتر رخ داده است.

اما واقعیت ماجرای آتاسنتر چیست؟

سال ۱۳۹۳ بود که پرونده آتاسنتر جهت تغییر کاربری از تولیدی-صنعتی به گردشگری-خدماتی به کمیسیون ماده پنج رفت و تصویب شد. در سال ۹۴ این تغییر کاربری تمدید شد اما همچنان خبری از آغاز پروژه نبود. آبان ماه سال گذشته شهرداری منطقه شش فرصت یک ساله دیگری به مجموعه دریک داد تا عملیات اجرایی پروژه آتاسنتر را آغاز کنند که باز هم خبری از انجام عملیات نبود.

چندی قبل هم شهردار تبریز چند روز قبل درباره وضعیت آتاسنتر توضیح داد: پیش پروانه آتاسنتر صادر شده بود و این پیش پروانه مقدمه این است که بعد از تایید نقشه و مجوز نظام مهندسی پروانه صادر می‌شود که تا به امروز تایید نقشه و مجوز را نیاورده‌اند.

وی ادامه داد: در پروژه آتاسنتر به تعهدات مالی عمل نشده است و ما هم اعلام کرده‌ایم که اگر تعهدات مالی عملی نشود، پیش پروانه باطل خواهد شد.

در این میان ذکر چند مساله خالی از لطف نیست؛ اول اینکه ۷۵۰ میلیارد تومان عوارض صدور پیش پروانه این پروژه بود که که ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت و ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت چک به شهرداری داده شد که این چک‌ها وصول نشده و برگشت خورده است.

یعنی شهرداری بر روی تعهد مالی مالکان آتاسنتر حساب کرده و پروژه‌هایی را آغاز کرده بود اما با برگشت خوردن این چک‌ها بسیاری از معادلات هم بهم خورد.

دوم اینکه طبق شنیده‌ها مالکان و سهامداران عمده آتاسنتر بعد از صدور پیش پروانه آتاسنتر و رشد شدید نماد«خبنیان» مربوط به شرکت بنیان دیزل سودی نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان کسب کرده است.

حالا با اعلام منتفی شدن این پروژه قیمت این سهم به شدت کاهش یافته و از چند روز گذشته هم حقوقی‌های بزرگ این سهم اقدام به فروش میلیونی سهام کرده‌اند. گروه سرمایه‌گذاری دریک باید اعلام کند کدام سهامداران عمده از این ماجرا خبر داشتند و چنین اقدام به فروش سهم کردند تا سهامداران خرده را در منجلاب قرار دهند؟

در پروژه آتاسنتر، تا به امروز نزدیک به ده سال از مجوز تغییر کاربری آن داده شده و حتی چند درصد از تعهدات مالی مجموعه دریک انجام نشده است اما زنوزی و اطرافیانش با یک جنگ رسانه‌ای و استفاده از محبوبیت و جایگاه تیم تراکتور تلاش دارند تا شهرداری را تحت فشار قرار دهند درحالیکه هیچ پاسخگویی نسبت به اتفاقاتی پیرامون نماد «خبنیان» که تحت تاثیر این اخبار صعود و سقوط عجیبی داشته، ندارند.

سوم اینکه از زمان خرید تیم تراکتور توسط زنوزی، این تیم نه تنها موفقیت چشم‌گیری کسب نکرده است بلکه با مدیریت غلط و جابجایی‌های مداوم، تیمی را که سالها موجب ترس تیم‌های پایتخت نشین بود را به روزی در آورده که هواداران تراکتور آرزوی تساوی مقابل آنها را دارند و حالا هم با حربه تراکتور تلاش می‌کند سوءمدیریت اقتصادی را تا از طریق این تیم و هوادارانش لاپوشانی کند.

حال که مجموعه دریک توپ را در زمین شهرداری انداخته است باید شهرداری تبریز با شفاف‌سازی و انتشار توافقات طرفین و بدعهدی این مجموعه اصحاب رسانه و مردم را اقناع کند و اجازه ندهد اذهان عمومی بابت ادعای وجود موانع برای سرمایه‌گذاری در تبریز، خدشه‌دار شود.