نماینده‌ای که روش نمایندگی را نمی‌داند!
نماینده‌ای که روش نمایندگی را نمی‌داند!
اظهارات پزشکیان ولو حتی اگر در بخش‌هایی هم صحیح باشد اما باز هم واجد ارزش چندانی نیست؛ زیرا او به جای استفاده از تریبون مجلس برای استیفای حق مردم و نظام اسلامی؛ صرفا از تریبون رسانه‌ها استفاده می‌کند که این رفتار هرگز به روراستی و یکرنگی تفسیر نمی‌شود.

به گزارش شمس؛ مسعود پزشکیان، فعال اصلاح‌طلب و نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی اخیراً در اظهاراتی که عصر ایران آنها را منتشر کرد، در پاسخ به این سؤال که “شما در زمان ریاست لاریجانی در مجلس بودید و هم در زمان ریاست قالیباف، تفاوت عمده‌ این دو مجلس چیست؟ ” گفته است:

“به قول خودشان مجلس را یکدست کرده‌اند. در نتیجه این‌ جوری نیست که حتی طرح‌ها و لوایح نیاز به یک تعامل یا استدلال یا شکل گرفتن بین گروه‌ها داشته باشد و بر روی آنها بحث شود. معمولاً وقتی که یک تصمیمی می‌گیرند دیگر رأیش را گرفته‌اند. مجالس دیگر اینجوری نبودند. حداقل یک موضوعی وقتی به مجلس می‌آمد باید حالت اقناعی پیدا می‌کرد. اینجوری نبود که یک طرحی را یک جریانی بیاورد و به این سادگی بتواند رأی بیاورد. قبل از این باید نظر آن جمع و مجموعه را جلب می‌کردی تا می‌توانستی رأی بگیری الان اینجوری نیست. اینها اگر دلشان بخواهد هر مصوبه‌ای را بیاورند که رأی بیاورد رأی می‌آورد. فرقش این است.”

او می‌افزاید: اگر تصمیم بگیرند، رأی می‌گیرند –و- حتماً قانع هم می‌شوند. با هم حرف می‌زنند و می‌گویند قانع می‌شویم. یعنی نوع قانع شدن که مطرح نیست. می‌گویند ما قانع شدیم و قبول داریم. خیلی وقت‌ها که نمی‌شود بلند شد و اگر بلند شوی فقط وقت تلف می‌کنی. وقتی یک جریانی و سلیقه‌ای می‌خواهد یک حرفی را بزند خیلی راحت رأی می‌گیرند و می‌برند.

پزشکیان همچنین تصریح می‌کند: در بحث برجام اگر دولت قبل بود تا حالا در مجلس یک عده داد و بیداد راه انداخته بودند آقا چه کار دارید، می‌کنید؟ چرا نمی‌گویید؟ طرح به مجلس می‌بردند و مصوب می‌کردند که دولت حق ندارد این کار را بکند اما الان همان چیزهایی را هم که مصوب کردند «حق ندارد»، همان کارها را می‌کنند و به آن شکل هم صدایی درنمی‌آید البته من معتقدم شورای عالی امنیت ملی باید این کار را کند.

سخنان آقای پزشکیان در صورتی که ایشان یک فعال سیاسی خارج از مجلس بودند، می‌توانست مسموع باشد. اما هنگامی که شخص ایشان هم یکی از نمایندگان مجلس فعلی هستند اما لام تا کام در نطق و تریبون‌های مجلسی‌شان خبری از این انتقادات نیست و مردم و افکار عمومی هم ایشان را به چنین انتقاداتی نمی‌شناسند پس باید گفت که اظهارات ایشان از وزانت لازم برخوردار نیست.

این اظهارات همچنین جدای از آنکه یک دورنگی با مردم ارزیابی می‌شود (از لحاظ اینکه نماینده آزاد است در تریبون مجلس سخنان خود را بگوید و مشخص نیست چرا پزشکیان از این کار استنکاف دارد!) اما حائز وجه واقعیت هم نیست.

مثلا همه می‌دانیم که در مجلس یازدهم دیدگاه‌های به شدت متفاوتی در بحث “صیانت از کاربران در فضای مجازی” وجود دارد. و یا همینطور در مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ و عملکرد دولت در این زمینه، سخنان متفاوتی از مجلس شنیده می‌شود. ضمن اینکه در بحث عملکرد وزرای دولت هم نظرات متفاوت زیادی به گوش می‌رسد.

اکنون آیا الحق و الانصاف این قضایا با آنچه که آقای پزشکیان روایت کرده‌اند تطابق دارد؟

مجددا تأکید می‌شود که اظهارات پزشکیان ولو حتی اگر در بخش‌هایی هم صحیح باشد اما باز هم واجد ارزش چندانی نیست زیرا او به جای استفاده از تریبون مجلس که مخصوص همین قبیل اظهارات برای استیفای حق مردم و نظام اسلامی است؛ صرفا از تریبون رسانه‌ها استفاده می‌کند که این رفتار هرگز به روراستی و یکرنگی تفسیر نمی‌شود.

انتهای پیام /