منطقه آزاد ارس، صنعتی‌ترین منطقه کشور/ فعالیت ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد ارس
منطقه آزاد ارس، صنعتی‌ترین منطقه کشور/ فعالیت ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد ارس
مدیرعامل منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد ارس را صنعتی‌ترین منطقه کشور خواند و گفت: بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی در این منطقه مستقر هستند.

به گزارش خبرنگار شمس، مجید کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس، در نشست خبری که بعدازظهر امروز (سه شنبه) در محل سازمان منطقه آزاد ارس برگزار شد، توجه ویژه به بحث تولید را در سال تولید از اولویت های منطقه آزاد ارس عنوان کرد و گفت: در طول یک سال گذشته بسیاری از موانع تولید رفع شده است که آثار عینی آن را در افزایش تولید و نیز افزایش صادرات شاهد بوده ایم.

وی منطقه آزاد ارس را صنعتی ترین منطقه کشور خواند و تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی در این منطقه مستقر هستند.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه تلاش داریم تا بتوانیم خوشه های صنعتی منطقه آزاد ارس را تکمیل کنیم به صورتی که این خوشه ها تکمیل کننده هم باشند افزود: ۱۲ خوشه خودرو، صنایع، بهداشتی، پوشاک، نساجی، شیمیایی و..‌ در منطقه آزاد ارس شکل گرفته اند.

وی آذربایجان شرقی را استان صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: خوشه های صنعتی منطقه آزاد ارس باید در تعامل با خوشه های صنعتی استان باشند و در راستای این هدف حرکت می کنیم. همچنین تعامل منطقه آزاد ارس با اتاق بازرگانی تبریز و جلفا تقویت شده است.

عبور سه میلیارد دلار ترانزیت از منطقه آزاد ارس

کیانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته که ارس را تحویل گرفتیم در همان ابتدای کار وضعیت ارزیابی و مشکلات موجود بررسی شد گفت: مقرر شد راهکارهایی از جنس برنامه ریزی برای حل مشکلات موجود ارائه شود که در این راستان کارگروه هایی تشکیل شد.

وی افزود: طبق مطالعات متوجه شدیم ارس دارای طرح بلند مدت است که در این راستا برنامه میان مدت سه ساله تهیه و راه بردهای لازم ارائه شد و به دنبال آن پروژه های مختلف در این منطقه تعریف شد .

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: بر اساس برنامه میان مدت سه ساله، برنامه کوتاه مدت یک ساله تبیین شد و ۶ ماهه نخست سال گذشته را طبق برنامه کوتاه مدت حرکت کردیم.

دنبال تکرار کاری نیستیم

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تکرار کاری نیستیم بلکه به دنبال موضوعات تکمیلی هستیم، گفت: به ما ایجاد فولاد پیشنهاد شد ولی رد کردیم زیرا حفظ محیط زیست در اولویت اصلی ما قرار دارد.

کیانی خاطرنشان کرد: نمایشگاه ارس اکسپو به صورت عالی برگزار شد و تمام نمایشگاه توسط خود شرکت ارس برگزار شد.

تبدیل ارس به منطقه گردشگری

وی با بیان اینکه توجه ویژه به طرح و برنامه از دیگر برنامه‌های ما بود اظهارداشت: یکی از اهداف ما تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور بود که خداروشکر منطقه ظرفیت لازم را برای تحقق امر مذکور دارد و خوشبختانه ارس به عنوان دومین ژئوپارک کشور معرفی و ثبت بین المللی شد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه ارس در حوزه گردشگری خارجی موفق عمل نکرده است افزود: در این راستا کارهای فراوانی می شود؛ به عنوان مثال می توانیم در ساحل ارس فضاهای گردشگری تفریحی، شیلات و… را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین در نوروز سال جاری، نسب به مدت مشابه سال گذشته، بالای ۱۰۰ درصد افزایش در ورود گردشگر داشتیم و تمام ظرفیت های هتل ها و… در ایام نوروز پر بود و برخی از مسافران در سالن های مدارس اسکان یافتند.

کیانی سیاست دیگر این مجموعه را تبدیل شدن به قطب کشاورزی خواند و افزود: در منطقه آزاد ارس ۲۲۰ هکتار گلخانه وجود دارد و نزدیک ۳۳۰ هکتار در دست احداث است.

وی به پروژه پرورش ماهی در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی به صورت سرپوشیده پرورش داده می شود که هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است اما امیدواریم در سال ۱۴۰۲ افتتاح نهایی شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه رشد تولید و رفع موانع از دیگر سیاست های این سازمان است ادامه داد: الان ارس دومی متولد شده است چرا که فاز سوم ارس در آستانه افتتاح است. خوشبختانه با همکاری دستگاه قضایی، اراضی به وسعت ۲۳۶ هکتار از طریق دادگاه و ۵۷ هکتار از طریق کارگروه آزاد شدند و در اختیار سرمایه‌گذاران و… قرار گرفتند.

وی به تولیدات صنعتی منطقه آزاد ارس اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تولیدات صنعتی این منطقه ۱۷۲ هزار تن بوده است که این عدد در سال جاری به ۱۹۲ هزار تن افزایش پیدا کرده است. همچنین در سه ماهه اول سال گذشته این عدد ۳۵ هزار تن بود که عدد مذکور در مدت مشابه سال جاری به ۵۴ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

کیانی ادامه داد: همچنین میزان تولیدات در بخش کشاورزی در سال گذشته ۱۱۸ هزار تن بوده است که این عدد در سال جاری به ۱۳۱ هزار تن افزایش پیدا کرده است که از تراز سطح ملی نیز بالاتر است.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات فولادی ارس سه برابر شده است افزود: کل محصولات تولیدی ارس ۱۱۰ درصد افزایش داشته است و در سال گذشته ۷۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم در سال جاری به ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس کل ترانزیت از منطقه آزاد ارس را در سال گذشته سه میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از منطقه آزاد ارس، یک و سه دهم میلیون تن بار ترانزیتی عبور کرده است که این عدد در کل کشور ۱۳ میلیون تن است.

وی اظهار داشت: برای پنج ماه اول سال جاری ۶ میلیارد پروژه در قالب ۲۲ پروژه پیش بینی شده است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

کیانی با بیان اینکه افزایش جذب سرمایه گذاری یکی دیگر از سیاست های سازمان است ادامه داد: از سرمایه‌گذاری هایی که مکمل ظرفیت استان باشد استقبال می کنیم و تلاش داریم تا بیشتر محصولات تولیدی در این منطقه صادر محور باشد. منطقه آزاد ارس در حاشیه سه منطقه حفاظت شده محیط زیست قرار داریم و باید سرمایه گذاری این منطقه را براساس محیط زیست منطقه انجام دهیم.

طرح جامع ارس

وی با اشاره بر اینکه ارس دارای طرح جامع بود و ما هم وفادار به آن بودیم ولی یک سری اصلاحات نیاز داشت، گفت: برنامه میان مدت سه ساله تهیه شد که در این برنامه سیاست‌ها تدوین شد و بر اساس آن راهبرد و سپس برنامه و پروژه‌ها تهیه شد و همه این موضوعات بین معاونان در قالب ۱۱۶ پروژه توزیع شد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ با برنامه جلو رفتیم در حالیکه بودجه آن زمان در زمان ریاست قبلی بسته شده بود.

وی متذکر شد: توجه ویژه به واحد طرح و برنامه در قالب مغز سازمان از دیگر برنامه‌های ارس بود.

منطقه آزاد ارس فقط جلفا نیست

کیانی متذکر شد: منطقه آزاد ارس فقط جلفا نیست بلکه خداآفرین و قلی‌بیگلو هم جزو منطقه آزاد ارس است.

وی به اختلافات سالانه ارس با استان، گفت: تعاملات با استانداری به قدری زیاد شده است که به عبارتی می‌توان گفت که این اختلافات کاهش یافته است.

انتهای پیام/