مغازه داران دستفروش استخدام می‌کنند
مغازه داران دستفروش استخدام می‌کنند
جلسه امروز شورای شهر تبریز با بررسی دستور جلسات مختلف به پایان رسید.

به گزارش شمس، جلسه شورای شهر تبریز با تجلیل از معلولان نخبه تبریز به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولین آغاز شد.

دستور دوم بررسی عملکرد بودجه شهرداری تبریز در خصوص احداث بازارچه در سال ۱۴۰۲ بود که پرویز عباس‌نژاد معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز در این خصوص اظهار داشت: عباس‌نژاد: در منطقه ده احداث بازارچه هفت تیر و دو مورد دیگر شروع شده و احداث بازارچه یاغچیان و سایر بازارچه‌ها در سطح منطقه ۲ تمام شده است.

وی ادامه داد: در منطقه سه که قرار بود ۳مورد احداث باشد، هیچ اتفاقی نیفتاده است و در منطقه چهار هم دو مورد بود که یکی معارض دارد که الان در دادگاه است و ۱۰ روز وقت کاری برای رفع معارض تعیین شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه منطقه پنج دو مورد بازارچه است که یک مورد آن فعال است و چهل درصد کارهای آن انجام یافته است، گفت: در منطقه شش تملک و احداث بازارچه محلی داشتیم اما عملیاتی انجام نیافته است.

وی ادامه داد: در منطقه هفت دو مورد بازارچه داریم که ۳۷ درصد پیشرفت دارند.
در منطقه ۱۰ هم بازارچه میوه و تره بار را داریم که در خیابان کوثر در دست اجرا است.

عباس نژاد تصریح کرد: در منطقه هفت اگر موردی پیش نیاید، بازارچه شهید صمدی به زودی پایان می‌رسد.

بودجه احداث بازارچه‌های محلی کافی نیست

احد صادقی در خصوص این گزارش ابراز داشت: برای سال ۱۴۰۲ برای بازارچه‌هایی که در سطح شهر پیش‌بینی احداث انجام شده ۶۵ میلیارد بودجه اختصاص دادیم که اگر بخواهیم در هر منطقه یک بازارچه احداث کنیم، این بودجه کفاف نمی‌کند.

وی ادامه داد: برای سال آتی نگاه ویژه‌ای برای تملک و احداث بازارچه داشته باشیم و نیازسنجی و مکان‌یابی دقیق صورت بگیرد. نباید در فضای سبز و یا محل‌های دور بازارچه بزنیم که به درد بخور نیستند.
بازارچه ها باید در دسترس مردم در مناطق باشد تا تردد مردم را کاهش دهد و در موضوعات دیگر و مواقع بحرانی نقش ایفا کند.

صادقی با اشاره به اینکه بازارچه در حوزه خدمات، برندترین محصول شهرداری تبریز است، ابراز داشت: بازارچه‌ها می‌توانند مشکل وانت‌بار ها را حل کنند که توجهی به آن نمی‌کنيم.

پرویز هادی هم درباره بازارچه‌های محلی عنوان کرد: مهمترین بحث ما در احداث بازارچه، نظارت و همچنین کاهش ۳۰ درصدی قیمت خدمات به نسبت دیگر مراکز فروش است.

روح الله رشیدی در خصوص این دستور جلسه گفت: احداث بازارچه ذاتا بر عهده شهرداری است، عرضه مراکز تهیه و عرضه میوه و تره بار جزو وظایف درجه اول شهرداری تبریز است.

یاسین بجانی هم با بیان اینکه بزرگترین مشکل شهر ما، ساماندهی وانت‌بار ها است، توضیح داد: همه کارمندان و مدیران شهرداری با این موضوع درگیر هستند، خواهشی که دارم این است، برای سال آینده هر منطقه را مجاب و مکلف به احداث یک بازارچه در شان شهر تبریز کنیم.

وی ادامه داد: در ولیعصر از بازارچه ای بازدید کردیم که به صورت آنلاین بر قیمت‌ها نظارت دارند و برای سال‌های بعد نیز همین روال را ادامه دهیم تا در چند سال آتی ده‌ها بازارچه داشته باشیم.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: آقای کیانی اقدامات خوبی در این سازمان داشتند و جا دارد که از وی نیز تشکر کنیم.

دستور جلسه بعدی گزارش فرماندار تبریز در خصوص اجرای دستورالعمل ساماندهی دستفروشان وانت بارها ابلاغی وزارت کشور بود که یونس فاتح در این خصوص اظهار داشت: یکی از مطالبات وزیر کشور، اختصاص سه مکان مناسب برای کمیته تنظیم بازار، به خصوص در نقاط کم‌برخوردار شهر بدون اخذ اجاره‌بها است. ما دنبال برندسازی و برندفروشی نیستیم.

وی درباره انتخابات مجلس در سال جاری گفت: امسال انتخابات مجلس و ششمین انتخابات خبرگان را داریم. از سنوات قبل، شورای اسلامی شهر برای برگزاری این رویداد مساعدتی داشتند که انتطار داریم این دور نیز از لحاظ لجستیک و برگزاری و تبلیغات کمک کنند.

فرماندار تبریز یادآور شد: در خصوص مصوبه اخیر شورای شهر در مورد شرکت تدبیراندیش، برخی نواقص وجود داشت که نخواستیم بررسی مجدد در شورا انجام شود و طی نامه‌ای به اطلاع شهردار رسانده‌ایم.

وی در خصوص ساماندهی وانت بارها توضیح داد: یکی از مطالبات ما در این مورد ساماندهی وانت‌بارها است. از روزی که آمدیم این موضوع را پیگیری کردیم اما چون ثبات وجود ندارد، اقدامی انجام می‌شود.

فاتح با بیان اینکه با شهرداران مناطق و دادستان و… تشکیل جلسه داده و ورود میدانی کردیم، عنوان کرد:تقاضا داریم شهرداری این قضیه را جزء اولویت‌های اصلی خود قرار دهد زیرا دستگاه‌های اجرایی هر وظایفی که دارند، آماده انجام هستند.

مغازه داران دستفروش استخدام می‌کنند

صادقی هم درباره وضعیت دستفروشان توضیح داد: موضوع ما در کمیسیون ساماندهی است، اعتقاد داریم جمع آوری بی برنامه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما وانت را هم توقیف کردیم اما طرف مقابل طبق گذاشته است. بعد از آزادسازی وانت، دوباره با وانت نیز سد معبر می‌کند!

عضو شورای شهر تبریز گفت: بر اساس دستور العملی که وجود دارد به اداره راه و شهرسازی تکلیف شده است زمینی برای ایجاد بازارموقت برای عرضه کالاهای داخلی با درخواست شهرداری اختصاص یابد تا وقتی این زمین اختصاص نیافته هم همکاران ما کتک‌خور شده و هم در مظان اتهام قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: آقای کیانی در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی داشتند؛ سامانه‌ها و ابزارهای هوشمند در ساماندهی و نظارت بر این موارد اقدام خوبی از طرف ایشان بود.

صادقی با بیان اینکه شهرداری را بی‌محابا به میدان نفرستیم، توضیح داد: تکلیف راه و شهرسازی این است که زمین در اختیار شهرداری قرار دهد و تکلیف نیروی انتظامی این است که در ساماندهی دستفروشان به شهرداری کمک کند.خواهشمندیم تا پایان سال این زیرساخت‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهند.

رسول برگی هم در خصوص این دستورجلسه اظهار داشت: در حوزه سد معبر، هشت دستگاه در موضوع دخیل هستند که تنها یکی از آنها شهرداری است.وظیفه هفت دستگاه دیگر چیست؟ جلسه‌ای با هفت دستگاه دیگر برگزار کنید و ما نیز نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: اداره کار، صدا و سیما، نیروی انتظامی، دادگستری باید در این حوزه ورود کند و در نهایت شهرداری با حکم نیروی انتظامی سد معبر را جمع آوری کند.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه اکثر مغازه‌داران ما، دست‌فروش استخدام می‌کنند، تصریح کرد: شهرداری امروز کتک‌خور شده است. هشت دستگاه دولتی، نمی‌توانند هماهنگ شوند، آقای فرماندار توان گردهم آوردن این هشت دستگاه را دارد و از شورا نیز کمیسیون خدمات را دعوت کند تا این مورد بررسی شود.

هادی هم درباره وضعیت دستفروشان گفت: اگر زمینی برای ساماندهی دستفروشان تعیین نکنیم به مشکل خواهیم خورد. شهرداری نیز این همه توان و نیرو ندارد.

روح الله رشیدی با اشاره به اینکه پدیده دستفروشی و وانت بار متفاوت است، ابراز داشت: دستفروشی پیش از وانت بارها وجود داشت. ما باید ابتدا ماهیت این پدیده را بشناسیم و بعد برای آن نسخه‌پیچی کنیم.

وی ادامه داد: هر پدیده زشت جامعه، واکنش مردم به سیاست غلط ما و جامعه است. چرا مردم از دستفروشی استقبال می کنند؟ دستگاه سیاست گزار باید مطالعه‌ای انجام داده و بدون آن هیچ مجوزی صادر نکند.

دستور جلسه بعدی بررسی نامه خانم غفوری برای عضویت در کمیسیون فناوری و شهر هوشمند تبریز که این دستور جلسه تصویب شد.