خطر سیل همواره تبریز را تهدید می‌کند/ ۸۷ درصد جمع آوری زباله در تبریز مکانیزه است
خطر سیل همواره تبریز را تهدید می‌کند/ ۸۷ درصد جمع آوری زباله در تبریز مکانیزه است
جلسه امروز شورای شهر تبریز با گزارش مدیرکل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی و گزارش شهرداری در خصوص پسماندها آغاز و با پیگیری سایر دستورجلسه‌ها ادامه یافت.

به گزارش شمس، یوسف غفارزاده در جلسه شورای شهر تبریز طی گزارشی اظهار داشت: سیل در تبریز قدمت طولانی دارد و همین سیل به قدرت خود باقی مانده است؛ در کلانشهر تبریز مسیرهای ورودی از جنوب تبریز بعد از اتوبان کسایی همگی بسته شده‌اند. هر بارندگی که داریم باید به این فکر کنیم که ممکن است از حوضه‌های آبریز سیل وارد شهر شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که مطالعات اساسی در این خصوص انجام شود؛ یا باید این مسیرها را کانال کنیم و یا مسیرهای جدید ایجاد شود که پروژه بزرگی اما ضروری است. می‌توانیم این طرح را جزء مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار دهیم و به عنوان پروژه مشترک شهرداری و آب منطقه ای کار کنیم.

مدیرکل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات تبریز فقدان رینگ آبی است که نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. اصولا در کلانشهرها رینگ آبی وجود دارد، هم آب یکدست ارائه می‌شود و هم افت فشار وجود ندارد.

علیرضا نوای باغبان در این خصوص عنوان کرد: شبکه فرسوده آب تبریز یکی از دلیل پرتی آب است. موضوع دیگر این است که سالهای قبل دولت برای آب‌دار کردن مهرانه رود طرحی تعریف شد اما هنوز خبری از اجرای این موضوع نیست و مردم تا کی باید صبر کنند؟

فریدون بابایی اقدم هم در خصوص آب شرب تبریز گفت: امیدوارم موضوع رینک را به عنوان یک مساله مهم در نظر گرفته شود. ظاهرا توصیه داشته‌اید برای بارور کردن ابرها و این ایده خوبی است زیرا خبری از باران‌های موسمی این فصل نیست.

وی ادامه داد: موضوع دیگر آلوده کردن نهرها توسط برخی شرکت‌ها و صنایع است که آب منطقه‌ای عنوان می‌کند کسانیکه از نهر استفاده می‌کنند باید شکایت کنند و به همین دلیل رفع مشکل انجام نمی‌شود.

روح الله رشیدی هم در خصوص این گزارش ابراز داشت: با کاهش آب نهند مناطق شمالی تبریز مورد تهدید قرار می‌گیرند که دهه‌هاست این مناطق با مشکل آب مواجه هستند، از سال گذشته میزان پیشرفت رینک شمالی ۸۵ درصد عنوان می شود چرا هیچ پیشرفتی در این خصوص وجود ندارد؟ مساله مالی است یا عمرانی؟

وی ادامه داد: چاه‌های غیرمجاز باعث مشکلات فراوانی در تامین آب شده است، آمار دقیقی از تعداد چاه‌های غیرمجاز وجود دارد؟

یعقوب هوشیار درباره آبگیری سد پارک بزرگ گفت: پیشنهاد این بود که با کاهش ظرفیت این سد آن را آماده کنیم تا هم دغدغه شهروندان رفع شود و هم مردم تبریز از آن استفاده کنند.

در ادامه غفارزاده به سوالات و دغدغه‌های اعضای شورا و شهردار تبریز پاسخ داد.

۸۷ درصد جمع آوری زباله مکانیزه انجام می‌شود

دستور جلسه دوم گزارش شهرداری تبریز در خصوص ساماندهی پسماند بود که حبیبه هراتی در این باره عنوان کرد: در سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان تعهد داشتیم که نسبت به بودجه ۱۱۴ درصد آن محقق شده است و درصد جمع آوری به صورت مکانیزه ۸۷ درصد و تعداد ۱۶۹ خودروی جمع آوری داریم.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد هزینه‌ها در مرحله جمع آوری است که دلایل آن بالا بودن تعداد نیرو در جمع آوری زباله و دلیل دیگر پراکندگی تجمع زباله به دلیل عدم آموزش صحیح مردم است.

رئیس سازمان پسماند تصریح کرد: ۱۰ دستگاه کمپرسی، ۴ دستگاه کشنده و ۱۲ نیسان به قیمت دولتی و دو دستگاه سیم تریلی مسقف و مجهز با مخزن شیرابه خریداری شده و تعمیر چهار دستگاه سیم تریلر هم انجام شده است.

در ادامه احد صادقی در خصوص تفکیک از مبدا توضیح داد: شهردار تبریز در جلسات قبل عنوان کردند که مشکل تفکیک از مبدا حل شده اما خانم هراتی عنوان کردند که این مشکل پابرجاست. فروش ضایعات پسماندهای صنعتی تخلف بزرگی بود که کسی هم پاسخگوی آن نبود.

وی ادامه داد: درباره نفوذ شیرابه زباله‌ها به خاک  در ادامه واریز آن به کومور چای همچنان مشکلات زیست محیطی ادامه دارد و لطفا گزارش محیط زیست در خصوص آنالیز این شیرابه‌ها بعد از تصفیه به شورا هم داده شود.

هوشیار، شهردار تبریز هم در این خصوص عنوان کرد: آنالیز آزمایشگاه‌ها به تمام اعضای شورا داده شود. در خصوص پیمانکار تفکیک زباله کار این پیمانکار تمام شده است و اگر گره حقوقی باز شود شهرداری به مساله تفکیک از مبدا ورود خواهد کرد.

دستور جلسه بعدی راه اندازی کارخانه نوآوری بود که حجت الاسلام زعفرانچیلر در این خصوص اظهار داشت: در ضرورت اجرای این کارخانه شکی نیست اما مکانیزم این راه اندازی مهم است تا بعد شهرداری دچار ضرر و زیان نشود.

وی ادامه داد: بنا شده است که راه اندازی این کارخانه به شرکت ربع رشیدی سپرده شود اما صلاحیت این شرکت برای ما محرز نشده است.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: وضعیت تغییر کاربری سوله‌ها در آینده مشخص نیست، اگر این سوله‌ها در اختیار شرکت قرار دهیم و ماجرای خانه شربت اوغلی و بنیاد شهریار پیش بیاید قرار است چه کنیم؟

در حال تکمیل…