مردم را مجبور به پارک دوبله و تخلف کرده‌اند/ برخورد قاطع پلیس با خودروهای چشمک‌زن!
مردم را مجبور به پارک دوبله و تخلف کرده‌اند/ برخورد قاطع پلیس با خودروهای چشمک‌زن!
سرهنگ یونس منفرد گفت: به دلیل مشکل در زیرساخت‌های شهر تبریز و ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی، مردم را مجبور به پارک دوبله و تخلف کرده‌اند!

اجتماعی شمس: در راستای اخذ پاسخ سوالات و انتقادات مردمی گفت‌وگویی صمیمی و صریح با سرهنگ «یونس منفرد» رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی داشتیم که در آن به موضوعاتی همچون جریمه خودروها، سد معبر وانتی‌ها، چالش ماشین‌بازان و خودروهای چشمک‌زن در تبریز پرداخته شد.

متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اعمال جریمه ۱۹۶۴ راننده خودرو دارای چراغ نامتعارف

شهروندان از چراغ‌های نامتعارف و چشمک‌زن برخی از خودروها در سطح شهر و جاده‌ها گلایه دارند، پلیس چه برخوردی با مالکین این قبیل خودروها داشته و آیا اساساً این تغییر در چراغ‌ها قانونی است؟

سرهنگ منفرد: در خصوص چراغ‌های چشمک‌زن یا به اصطلاح الوان تنها تکلیف و وظیفه‌ی اعمال قانون و جریمه است. فقط در سال جاری و در شهر تبریز پلیس برای چراغ‌های الوان ۱۹۶۴ مورد برخورد و اعمال قانون داشته است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

اما برای برخورد با این شکل مسائل باید ریشه‌ای نگاه کرد و عمل کرد. یعنی باید اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و سازمان صمت از فروش این نوع چراغ‌ها جلوگیری و فروش‌شان را ممنوع کنند. وقتی سر منشأ را نبسته‌ایم و آزادانه در هر فروشگاهی به فروش می‌‎رسد، برخورد قانونی و یک جریمه ناچیز هم نتیجه ایده‌آل و مطلوب را نخواهد داشت.

ارتقاء قدرت موتور خودرو منع قانونی ندارد/ پراید و پژوی ما در حالت عادی از ایمنی کامل برخوردار نیستند!

آیا منعی برای تغییر در قدرت موتور یک خودرو وجود دارد؟

سرهنگ منفرد: در خصوص ارتقا قدرت موتور یک خودرو که به تیونینگ معروف است، متأسفانه در کشور ما هیچ محدودیتی نبوده و منع قانونی وجود ندارد ولی در نظر بگیرید، وقتی بر روی یک خودروی ناایمن داخلی تیونینگ انجام می‌دهیم، قطعا باعث حادثه و بلای جان خواهد شد.

شاید امروز برای یک تویوتا سوپرا تیونینگ انجام بدهیم و به ۷۰۰ اسب بخار برسانیم، آن خودرو جواب بدهد، ولی پراید و پژوی ما چطور؟ آیا سیستم ترمز این خودرو با تیونینگ جوابگو است؟ تیونینگ در خودروهای داخلی باعث خارج شدن از حالت استاندارد و در نتیجه حادثه تلخ رانندگی می‌شود. خودروهای ما در شرایط عادی هم از ایمنی کامل برخوردار نیستند، چه برسد به اینکه در سیستم موتوری این‌ها هم دست ببریم!

تعداد دوربین‌های شهر تبریز کافی نیست/ خرید و نصب دوربین با شهرداری است

در خصوص تعداد دوربین‌های کنترل تخلفات در تبریز پیشتر صحبت کرده بودید، علت کمبود دوربین در تبریز چیست؟ طرح LEZ چرا به شکل جدی اجرا نمی‌شود؟

سرهنگ منفرد: ما در تبریز اولین شهری بودیم که کنترل هوشمند را راه‌اندازی کردیم، ولی متأسفانه همان اولین‌ها هم ماندیم. در حال حاضر تعداد دوربین‌هایی که داریم کفاف همه مناطق و سطح شهر را نمی‌دهد، ما نه‌تنها در این سال‌ها تعداد دوربین‌هایمان را افزایش نداده‌‎ایم، بلکه همان‌ تعدادی هم که داریم هزینه نگه‌داشت آن توسط سازمان‌های مسئول تأمین نمی‌شود و قابل استفاده نیستند.

کلانشهرهای دیگر ۳ یا ۴ برابر ما دوربین دارند، در حالی‌که ما در کلانشهر تبریز با کمبود و مشکل دوربین مواجه هستیم. طبق دستورالعمل، خرید و نصب دوربین توسط شهرداری و بکارگیری آن برعهده‌ی پلیس خواهد بود. به‌عبارتی تا زمانی‌که شهرداری دوربینی را نصب نکند و یا دوربینی که معیوب شده و از چرخه خارج شده را تعویض نکند ما عملاً نمی‌توانیم اقدامی در این خصوص داشته باشیم.

طرح زوج و فرد را از دو سال پیش در تبریز راه‌اندازی کردیم، در حالی‌که در اصفهان چند روز قبل اجرا شد. اما قطعا دربکارگیری تجهیزات، اصفهان از ما جلوتر خواهد زد. طرح زوج و فرد وابسته به دوربین است و در تبریز به‌علت مدیریت غلط شهری عملا کارایی ندارد، چون دوربینی نیست که عمل کند. با این حال پلیس از وظیفه ذاتی خود غافل نشده و به شکل‌های دیگر و توسط مامورین خود با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد می‌کند. با کمترین تجهیزات و دوربین، امسال در کنترل معاینه فنی، ۹۱۱۱۰ فقره اعمال قانون داشته‌ایم که افزایش چشمگیر و قابل توجه ۱۸۹۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. این یعنی عمده تلاش پلیس بر روی بحث کنترل معاینه فنی و برخورد با خودروهای بدون معاینه است. پس ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم، اما سازمان‌های دیگر چطور؟ آیا دست پلیس را گرفته‌اند؟

متأسفانه دوربین‌هایی را خریداری کرده‌اند که ۶۰ درصد خطا دارند و به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست، چرا که اگر بکارگیری کنیم باعث ایجاد مشکل و دردسر برای مردم می‌شود.

با زیرساخت‌های غلط باعث می‌شویم همه تخلف کنند/ وقتی پارکینگی نیست، خودروها مجبور به توقف دوبله هستند

از ترافیک در برخی مناطق همچون ۱۷ شهریور و بازار بگویید که موجب گله‌مندی مردم شده است، اقدامات پلیس در راستای حل گره ترافیکی در این نوع مناطق چه بوده است؟

سرهنگ منفرد: ۹۵ درصد شهروندان ما قانون مدار هستند، ۵ درصد قانون گریز. ولی همین ۹۵ درصد شهروندان قانون مدار ما هم به‌ناچار به دلیل زیرساخت‌های غلط شهر تبریز مجبور به تخلف هستند.

تنها در ۱۵ روزه‌ی اول اسفندماه فقط در شهر تبریز ۲۶ هزار و ۴۰۳ خودرو به‌علت توقف دوبله جریمه شده‌اند، اما باید در نظر بگیریم، در ۱۷ شهریور تبریز نزدیک به ۱۰۰۰ کاربری پزشکی داریم، اگر روزی تنها ۱۰ نفر به هر کدام از این‌ها مراجعه کند، می‌شود ۱۰ هزار نفر! و از این تعداد تنها ۳۰ درصد با خودروی شخصی‌شان بیایند، می‌شود ۳ هزار خودروی شخصی. در حالی‌که کل ۱۷ شهریور را ما بکوبیم و پارکینگ کنیم، فضا برای ۲۵۰۰ خودرو وجود خواهد داشت. پارک حاشیه‌ای ما نیز در این خیابان ظرفیت ۵۹۱ دستگاه خودرو را دارد. حال شمای شهروند قانون مدار که نمی‌خواهید تخلف کنید، ولی بیماری دارید که باید به یکی از مراکز درمانی واقع در ۱۷ شهریور مراجعه کنید، چه باید کنید؟ مجبور هستید دوبله توقف کنید. چون جایی وجود ندارد.

این خیابان از ساعت ۱۶ تا شب قفل است، چون مراجعه کننده زیاد و هیچ پارکینگی وجود ندارد. تبریزی که قطب سلامت شمال غرب کشور است، چرا تاکنون مدیریت شهری هیچ اقدامی در خصوص ساخت و ایجاد شهرک پزشکان نکرده است؟ مطالبه ما و شهروندان از شهرداری این است که شهر پارکینگ کم دارد و هیچ اقدامی هم نمی‌شود! با این وضعیت، پلیس چقدر باید جریمه کند؟

در بازار و هسته مرکزی شهر نیز همینطور است، پارکینگ طبقاتی داریم اما ساعت ۱۱ صبح به بعد تابلوی تکمیل ظرفیت را می‌بینید. پس بقیه خودروها چه کنند؟ ما کاری می‌کنیم که همه تک سرنشین با خودروی شخصی بیایند. چون زیرساخت و حمل و نقل عمومی ما درست نیست. ما در تبریز فرسوده ترین ناوگان حمل و نقل شهری را داریم. حمل و نقل عمومی ما کل شهر را پوشش نمی‌دهد و شما اگر ساعت ۱۰ شب بیرون باشید، اتوبوس و مترویی نیست که به منزل تشریف ببرید. پس مجبور هستید با خودروی شخصی تردد کنید. ما اگر هزینه‌هایی که برای ساخت یک پل خرج می‌شود را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کنیم، قطعا بهترین جواب را می‌گیریم و باری از دوش ترافیک شهر برمیداریم.

شهرداری اصلی‌ترین متولی ساماندهی و برخورد با سد معبر است/ با جریمه نمی‌توان کاری را پیش برد

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز از عدم همراهی پلیس راهور در یحث ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش انتقاد داشتند، آیا پلیس در این مسیر شهرداری را همراهی می‌کند؟

سرهنگ منفرد: وانت‌بارهای میوه فروش به‌علت کارهای غلط شهرداری مجبور می‌شوند پلاک خود را مخفی کنند. وظیفه مامور سدمعبر شهرداری این نیست که پلاک وانتی‌ها را باز کند و ببرد!

طبق بند ۲ ماده ۵۵ شهرداری متولی اصلی ساماندهی و برخورد با سدمعبر است. اما ما از ابتدا همراه و کنار شهرداری بوده‌ایم. اول باید برای این‌ها مکان خاصی اختصاص بدهیم بعد برای برخورد با متخلفین اقدام کنیم. اعمال قانون دستفروشان و وانت‌بارهای میوه‌فروش توسط پلیس انجام می‌شود و تنها در سال جاری ۱۹۹ هزار و ۳۳ فقره تخلف سدمعبر و در حاشیه‌راه‌ها نیز ۸ هزار و ۳۴۷ فقره اعمال قانون داشته‌ایم. اما تا زمانی که اقدامی در راستای ساماندهی این قشر انجام نشده تنها با جریمه کردن نمی‌توان کاری را پیش برد. این کار تنها باعث می‌شود از یک خیابان به خیابانی دیگر بروند. کار باید حساب شده و برنامه ریزی شده باشد.

تغییر در ارقام پلاک جرم است/ قریب به ۳۰ هزار اعمال قانون در یک سال، تنها برای مخدوشی پلاک در تبریز!

آمار دقیقی از برخورد‌های پلیس راهور در تبریز طی مدت اخیر دارید؟

سرهنگ منفرد: پلیس در سال جاری تنها به‌علت مخدوشی پلاک با ۲۹ هزار و ۸۵۹ خودرو برخورد و اعمال قانون داشته است که این عدد نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد افزایش داشته است. ما دو نوع پلاک مخدوش داریم، یک نوع مخدوش کردن پلاک با روپوش‌هایی همچون کاغذ و ماسک است که ما این‌را به‌عنوان ناخوانا بودن پلاک اعمال قانون می‌کنیم. نوع دیگری نیز هست که در ارقام پلاک تغییر ایجاد می‌کنند که جرم است و دادگاه از ۶ ماه تا ۱ سال حبس برایشان در نظر می‌گیرد.

در بازه زمانی یکسان، ۷۵۵۰ خودرو نیز به‌علت آلودگی صوتی اعمال قانون شد که این هم افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام /