فرزندکشی ربطی به غیرت ندارد/ در قتل رومینا توسط پدر، جامعه نیز مقصر است
فرزندکشی ربطی به غیرت ندارد/ در قتل رومینا توسط پدر، جامعه نیز مقصر است
سلمانیان گفت: غیرت در معنای متعالی آن، حفاظت از عزیزان در مقابل گزند دیگران است.

«جهانبخش سلمانیان» در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شمس در تحلیل قتل دختر ۱۴ ساله توسط پدر از نگاه جامعه‌شناختی اظهار داشت: این قتل به علت تخطی از هنجارها و الگوهای رفتاریِ رایج، بار دیگر این مساله را پیش می‌کشد که ما نیازمند یک سری فرهنگسازی‌ها در ارائه تعاریف درست و یکسری تفکیک‌ها در مفاهیم هستیم. مثلا در عرف جامعه، مفهوم “غیرت” اختلاط عجیب و نادرستی با مفهوم “تعصب بیجا” پیدا کرده و همین باعث شده است این مفهومِ غلط از بار ارزشیِ غیرت تغذیه کرده و برای خودش اعتباری اجتماعی و ارزشی دست و پا کند.

وی افزود: همه‌ می‌دانیم عقب‌نشینی از یک تعصبِ کورکورانه و بیجا، ابدا ضد ارزش نیست اما انگ‌ها و برچسب‌های ناشی از این عقب‌نشینی که ریشه در خلط مفهومیِ تعاریف دارد، سبب می‌شود افراد برای گریز از برچسبِ “بی‌غیرت” هم که شده دست به تعصباتی بزنند که به لحاظ تئوریک هیچ ربطی به غیرت ندارد.

پژوهشگر مسایل اجتماعی با اشاره به اینکه گاها در مواضع و تحلیل‌های فضای مجازی، قتل فجیع دختری چهارده ساله توسط پدرش را به مفهوم “غیرت” نسبت می‌دهند، تصریح کرد: این ناشی از همین اختلاط معنایی است که مبنای منطقی ندارد و فقط به خاطر کم‌کاری متولیان امر فرهنگ در عرف معمول چنین جا افتاده است.

وی تاکید داشت: غیرت در معنای متعالی آن، حفاظت از عزیزان در مقابل گزند دیگران است. پس چطور می‌تواند خودش به عامل گزند و حتی قتل تبدیل شود؟! غیرت در این معنا، مفهومی متعالی و انسانی است و اتفاقا درست در نقطه‌ی مقابل انگیزه‌های قاتلانه قرار دارد.

جامعه‌شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی با بیان اینکه این فقط یک نمونه‌ی نظری است و قابل تعمیم به بسیاری از ساحات زندگی اجتماعی ماست، خاطرنشان کرد: ما در تعیین و تبیین بسیاری از الگوهای فکری و رفتاری که با زندگی روزمره سر و کار دارد مشکل داریم و اولویت اصلی نهادهای اجتماعی دانش و فرهنگ، تفکیک و تبیین این مقوله‌هاست نه صرفا برگزاری مراسمات کلیشه‌ای و نصب بنر و ارائه فاکتور و گزارش کار!

وی توضیح داد: در نگاه جامعه‌شناسیک، این فرزندکشی را می‌توان با نظریه‌های کنش متقابل نمادین تفسیر کرد. بدین معنی که پدر نمی‌خواهد در صحنه‌ی تماشای دیگران، به اصطلاح “بی‌غیرت” تلقی شود و با دست زدن به عملی مجرمانه سعی می‌کند این داغِ اجتماعی را از خودش دور کند! اینجا هم پدر مقصر است و هم جامعه‌ای که تلقیِ نادرستی از مفهوم غیرت دارند و نیز نهادها و متولیانی که با کم‌کاری و یا کم‌دانشی، به اختلاطِ روزافزونِ این قبیل مفاهیم دامن می‌زنند.

انتهای پیام/