عامل ۸۰ درصد تنش‌ها در واحد‌های صنعتی استان ناشی از روابط کار است
عامل ۸۰ درصد تنش‌ها در واحد‌های صنعتی استان ناشی از روابط کار است
نگاهبانی گفت: بالای 60 درصد تعداد کارگاه های صنعتی در شهر تبریز مستقر است.

به گزارش خبرنگار شمس، آرش نگاهبانی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در نشست خبری همایش مدیران مسئولیت پذیر با رویکرد آشنایی با الزامات قوانین کار و تامین اجتماعی افزود: یکی از عوامل اصلی تولید “نیروی کار” است هر چقدر بحث آموزش نیروی کار و حق و حقوق نیروی کار پیش ببریم کار فرما و کارگر می تواند در حوزه تولید نقش مهمی را ایفا کند. اما برعکس این موضوع روی کیفیت کار تولید تاثیر می گذارد و این یک آسیب است.

وی ادامه داد: از چهار هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در استان؛  حدود دو هزارو ۸۰۰ واحد در کلانشهر تبریز مستقر هستند که در آن مجموعه ها ۱۱۰هزار نیروی کار به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و ازلحاظ نیروی کار غیر مستقیم نیز این تعداد به بیش از دو هزارو ۵۰۰ هزار نفر می رسد.

وی عامل ۸۰ درصد بحران ها و تنش ها کارگری در واحد های صنعتی را ناشی از روابط کار دانست و گفت: بر اساس بررسی های انجام شده عامل  اصلی این موضوع دسترسی به تامین مواد اولیه  یا کمبود نقدینگی نیست بلکه موضوع عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در بررسی این موضوعات هم کارگر و هم کارفرما را در کنار هم باید در نظر گرفت گفت: دیدگاه ما در عقد قراردادها، برد برد دو طرف است و باید در این قراردادها منافع کارگر و کارفرما در کنار هم رعایت شود.

نگاهبانی افزود: اگر کارگری نباشد محیط کارفرمایی شکل نمی گیرد و اگر کارفرما نباشد کارگر جایی برای کار پیدا نمی کند.

وی خاطر نشان کرد؛ اگر کارگر را عامل اصلی تولید بشناسیم باید این کارگر را در تولید مشارکت دهیم و کارگر باید منافع حاصل از تولید به خوبی لمس کند و اگر به این نتیجه برسد و در محیط کاری فعالیت خوبی داشته باشد میتواند از منافع حاصل از تولید بهره مند شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی  ادامه داد؛ اگر کارفرما چنین نظام انگیزشی را در واحدهای خود ایجاد کند و کارگر را عامل تحمیلی تولید نداند و عامل دخیل در تولید بداند، آن را در منافع حاصل از تولید مشارکت خواهد داد.

نگاهبانی گفت: فرهنگ سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات کار برای کارفرمایان و کارگران مهم است.

انتهای پیام/