صرفه‌جویی ۷۰ درصد مشترکین خانگی در استان
صرفه‌جویی ۷۰ درصد مشترکین خانگی در استان
در تور رسانه‌ای شرکت گاز آذربایجان‌شرقی مسائل مهمی مانند میزان مصرف گاز در استان، نیاز به صرفه‌جویی و ... مطرح شد.

به گزارش شمس، صبح روز دوشنبه شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با هدف آشنایی بیشتر اصحاب رسانه با عملکرد و فعالیت‌های این شرکت، تور رسانه‌ای برگزار کرد و طی بازدید خبرنگاران از بخش‌های مهم این مجموعه مسائل مهمی مطرح شد.

محمدباقر بردباری مسئول بهره برداری امداد مکانیزه متمرکز تبریز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشترکانی که در حوزه گاز به حوادثی همچون نشتی یا قطعی گاز برخوردند با ۱۹۴ تماس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به فرارسیدن فصل سرما، برای جلوگیری از حوادث ها، باید مشترکان مسائل ایمنی را جدی بگیرند خاطر نشان کرد: حوادث گاز را به دو نوع می توان تقسیم کرد؛اولی حادثه گاز گرفتی و دیگری حادثه آتش سوزی و انفجار.

مسئول بهره برداری امداد مکانیزه متمرکز تبریز با بیان اینکه عامل اصلي بروز گازگرفتگی منواکسید کربن و نقص در نصب دودکش وسیله ی گاز سوز و یا خود دودکش است، افزود: با توجه به راه انداری سیستم گرمایشی این موارد حائز اهمیت است؛ زیرا ۷۰ درصد حوادث ما ناشی از عدم نصب صحیح و نامناسب بودن سایز دودکش‌هاست.

بردباری یادآور شد: متاسفانه کلانشهر تبریز در رتبه بندی حوادث ناشی از گاز در کشور، ردیف پنجم را به خود اختصاص داده است.

وی درخصوص آمار فوتی های ناشی از تلفات گفت: علاوه بر ۲۲ نفر فوتی در هشت ماهه اول سال جاری ۷۵ مورد حوادث شهری و ۳۳ مورد روستایی رخ داده است.

علی اسماعیلی، رئیس ایمنی و آتش‌نشانی شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما گاز شهری و متان عامل اصلی گاز گرفتگی شناخته می‌شود، در حالی که گاز متان فقط باعث احتراق و آتش‌سوزی می‌شود و مونوکسید کربن عامل گازگرفتگی است.

وی تاکید کرد: در تلفات گاز گرفتگی، بعد از استان تهران آذربایجان شرقی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و شهرستان مراغه بیشترین مورد گازگرفتگی را در این استان دارد.

اسماعیلی، نشتی‌های جزئی را عاملی بر انفجار و احتراق‌های بزرگ دانسته و بیان کرد: اکثر نشتی‌ها با توجه به صدا و بوهای موجود در محیط، قابل تشخیص است ولی نشت جزئی از راه عدم استفاده استاندارد و مناسب از شیلنگ منجر به بروز حوادث بزرگی می‌شود.

وی ۹۹ درصد حوادث گازگرفتگی با مونوکسید کربن را منجر به مرگ دانسته و یادآور شد: در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، صد مورد حادثه انفجار و هشت حادثه گازگرفتگی رخ داده است.

نادر کمالی، مدیر عامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: مبادی ورودی گاز از طریق خط لوله‌های ایستگاه(CGS) کنترل شده و به محض اینکه افت فشاری مشاهده شود قبل از اینکه به قطعی گاز منجر شود به واحد‌ها اعلام شده و همکاران وارد عمل می‌شوند.

وی با اشاره به میزان کاهش دمای روزهای اخیر، افزود: تنها دیروز (۵ آذر) به میزان ۱۳ میلیون متر مکعب در خود شهر تبریز گاز مصرف خانگی شده بود که این مقدار صرف نظر از گاز مصرفی صنایع می‌باشد.

وی هم‌چنین افزود: حدود ۷۰٪ مشترکین از خانوار‌ها در مصرف گاز صرفه‌‌جویی جویی می‌کنند.

کاظم طلوعی، رئیس امور اندازه‌گیری و توزیع گاز استان اظهار کرد: با وجود اعمال محدودیت در مصارف صنایع، اوج مصرف در سال گذشته ۵۰ میلیون متر مکعب بود که ۷۰٪ آن مصرف خانگی است.

وی تاکید کرد: باتوجه به سردسیری و کاهش دمای استان در فصول سرد سال، ۴ ماهه آخر هر سال ۴۰٪ کل گاز مصرفی سال را تشکیل می‌دهد.

طلوعی با بیان اینکه در کل کشور ناترازی فصلی وجود دارد افزود: شش ماهه اول امسال چهار میلیارد ورودی گاز در استان داشته‌ایم. ۱۶میلیارد متر مکعب ناترازی گاز در استان داریم که در صورت تامین باعث می‌شود اعمال محدودیت در مصارف صنایع و… صورت نگیرد.

گفتنی است؛ یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی در استان دریافت می‌شود در حالی که به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز نیاز وجود دارد و به عبارتی با کمبود گاز مواجه‌ایم که با صرفه‌جویی و رعایت ۱۸ الی ۲۱ درجه در مصارف خانگی این مشکل برطرف خواهد شد.