شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی در راه چین/ صادرات ۳.۶ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان
شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی در راه چین/ صادرات ۳.۶ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان
جعفری‌راد گفت: تصمیم داریم تا دفتر نمایندگی در کشور چین داشته باشیم از این‌رو دوره‌های آموزشی زبان روسی و چینی است.

به گزارش شمس، سعید جعفری‌راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از یک سال پیش این سمت را بر عهده گرفته‌ام و در این یکسال جلسات متعددی با اصحاب رسانه به عنوان بازوی جامعه و دولت داشتیم و تبادلات نظر داشتیم.

وی با اشاره به اولویت‌های پارک و علم و فناوری، گفت: در سال ۱۴۰۲ شعار اصلی پارک علم و فناوری توسعه فیزیکی اراضی پارک بود که متالسفانه در ۲۰ سال اخیر اقدام جدی صورت نگرفته بود با وجود اینکه روسای اسبق تلاش کرده بودند ولی محقق نشده بود اما از آذرماه ۱۴۰۱ به صورت جدی این توسعه را مدنظر گرفتیم.

رئیس پارک علم و فناوری ادامه داد: توسعه ۲۰۰ هکتاری منطقه کرجان و حاشیه آزادرراه تبریز_سهند، توسعه ۳۵ هکتاری شهرک حاج قاسم سلیمانی، توسعه شهرک ۸۰۰ هکتاری منطقه شهرک قاسم سلیمانی به نام شهرک فناوری و دانش بنیان از جمله اهم فعالیت‌ها در بخش عمرانی است.

وی در ادامه به نصب آنتن بی تی اس، رمپ خروجی از آزادراه تبریز – سهند به مجتمع عصر انقلاب اشاره کرد و گفت: مکاتباتی در خصوص  رمپ انجام گرفته است که با پیگیری ۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و در مرحله عقد قرارداد با پیمانکار هستیم.

جعفری‌راد خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری در سنوات گذشته ۲۰ مرکز رشد و فناوری شهرستانی داشت و بعد از اینکه به این سمت آمدم پیشنهاد گسترش این مراکز و تمرکز آن در دستگاه‌های تخصصی در مرکز استان صورت گیرد چراکه بیشترین ایده و مهارت و مقاله به تبریز ارائه می‌شود.

وی گفت: مراکز نوآوری رشد در تبریز ایجاد شده است تا در صنایع مختلف اعم از کشاورزی، سلامت و صنعت فعالیت کند که در حال حاضر با کارخانجاتی مثل ماشین‌سازی، سن‌ایچ و غیره قرارداد داریم.

رئیس پارک علم و فناوری بیان داشت: شرکت‌های دانش بنیان برای نوسازی قطعات تولیدی این ظرفیت را دارد؛ پارک علم و فناوری می‌تواند نسبت به مراکز دولتی و غیردولتی مرکز رشد ایجاد کند که در حال حاضر مس آذربایجان اعلام همکاری کرده است و سایر مراکز نیز اگر تمایل داشته باشند می‌توانند با ما وارد تفاهم شوند.

وی با تاکید بر دپارتمان فروش، تجاری‌سازی در پارک علم و فناوری و اهمیت آن، گفت: ما برنامه فروش داخلی و خروجی برنامه داریم؛ با ۵ کشور همسایه و سه کشور هم اقلیم هستیم که با همه این کشورها مذاکره کرده و کارگزار خود را دو کشور تعیین می‌کنیم و سپس لیست محصولات را تهیه می‌کنیم و در اختیار کارگزار کشور مورد هدف قرار می‌دهیم.

جعفری‌راد بیان داشت: تصمیم داریم تا دفتر نمایندگی در کشور چین داشته باشیم از این‌رو دوره‌های آموزشی زبان روسی و چینی است.

وی با اشاره بر اینکه ۷۰ درصد شرکت‌های فعال در استان، شرکت‌های قطعه‌ساز و ماشین‌ساز است، گفت: میزان فروش شرکت‌ها در ۶ ماهه اول ۱.۳ همت بود اگر همین روند را ادامه دهیم ۲.۸ همت تا آخر سال را شاهد خواهیم بود.

رئیس پارک علم و فناوری ابراز کرد: ۵ هزار و ۵۳۸ نفر در پارک و شرکت‌های پارکی فعال هستند و تعداد شرکت مستقر در پارک ۱۰۲ شرکت و کل استان ۳۱۰ شرکت است و از نظر تعداد شرکت‌های استانی در رتبه پنجم و ششم قرار داریم.

وی گفت: ۴۲ درصد افزایش در تعداد شرکت‌های دانش بنیان داشته‌ایم. از تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ تسهیلاتی در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است.

جعفری‌راد ادامه داد: فقط یک شرکت از ماده ۱۸ توانست ۹۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد.

صادرات ۳.۶ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان

وی در ۶ ماهه اول سال ۳.۶ میلیون دلار صادرات داشتیم، گفت: قیرهای پلیمری، تولید ماشین‌آلات جزو صادرات شرکت‌های دانش بنیان است.

رئیس پارک علم و فناوری بیان کرد: ما اگر صحبت از نوآوری و فناوری منهای بحث فروش بکنیم، محصولات تولید ما کاردستی است؛ بحث فروش در تولید یک مبحث جداست و بنده اولویت را در فروش قرار خواهیم داد از این‌رو ایده‌هایی که فروش نداشته باشد برای ما قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: ما معرفی محصولات را به زبان‌های مختلف جهت فروش ترجمه کردیم و در قالب‌های مختلف در دست کشورهای طرف قرارداد گذاشته‌ایم.

جعفری‌راد توضیح داد: سطح انتظار ما با همه این فعالیت‌ها فراهم نشده است؛ اما طبق قانون دستگاه‌های دولتی باید از شرکت‌های دانش بنیان خریداری کند و بخش خصوصی نیز با اینکه مکلف نشده است ولی توصیه شده است.

وی گفت: دو شرکت خیلی موفق مدیرعامل خانم دارد یکی در حوزه تولید بیوپلیمری و شرکت دوم نیز در حوزه تولید الکترودهای خاص هستند که جزو شرکت‌های توانمند هستند.

رئیس پارک علم و فناوری با بیان اینکه یکی از معیارهای ما در انتخاب شرکت‌های خوب، مهاجرت معکوس است، گفت: ما شرکتی داریم که در کانادا بسیار موفق و فعال بود ولی ترجیح داد تا خدمات خود را  در ایران عرضه کند.

وی با اشاره بر اینکه تمام تلاش خود برای جذب جوانان با تحصیلات بالا انجام دادیم گفت: برای مثال افراد فوق لیسانس و دکترای زیادی داریم که آنها را در قالب استارت‌آپ مستقر کردیم و آنها در حال تولیدات هستند و ما نیز در زمینه فروش و ارائه خدمات کمک حال هستیم.

جعفری‌راد با بیان اینکه شاید منظور معاون وزیر کار و تعاون در خصوص جذب دانشجویان دکترای بیکار گفت: شاید منظور معاون وزیر استفاده از تسهیلات تبصره ۱۶ بود زیرا تسهیلات ۱۶ جزو یک و دو بند ب تبصره ۱۶ قرار دارد که با موضوع اشتغال باید تمام دستگاه‌ها اقدام کنند و با اینکه ما هیچ تعهدی در این خصوص نداشتیم اما مشتاقانه وارد کار شده و  از این حیث ۶۷ میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال به ۱۹۳ شرکت پرداخت شد که آن شرکت‌ها هم باید ۴۴۵ نفر را  استخدام کنند.

رئیس پارک علم و فناوری به طرح برش استانی اشاره کرد و گفت: این طرحی است که مطرح شده است و الان سیاست معاونت علمی ریاست جمهور عوض شده است و از این به بعد استاندار وارد میدان شده و این اعتبارات را در اختیار خواهد گرفت.

وی توضیح داد: ۵ استان برای موضوع برش استانی پیش قدم شدند که آذربایجان‌شرقی هم یکی از سهم‌هاست. به طوریکه ۳.۲۵ همت منابع استان از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ و مالیات از شرکت‌های بزرگ تخصیص یافته است و همان قدر هم باید معاونت علمی بدهد تا برای طرح‌هالی پیشران و اکوسیستم هزینه شود.

جعفری‌راد ابراز کرد: پارک علم و فناوری مرجع تائید و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان نیست اما با تلاش پارک علم و فناوری پارک سطح یک شده است از این رو ۵ پارک به عنوان پایلوت انتخاب شده و مقرر است در صورتی که گردش مالی شرکت‌ها زیر ۵ میلیارد تومان باشد ارزیابی آنها از طرق پارک انجام گیرد.

پایان پیام/