زبان فارسی اقوام ایرانی را پیوند داده است/ شهریار احیاگر غزل فارسی است
زبان فارسی اقوام ایرانی را پیوند داده است/ شهریار احیاگر غزل فارسی است
پورمحمدی گفت: زبان فارسی در تعامل با زبان‌های قومی و محلی، ریشه‌ها و علایق ملی و فرهنگی ما را نیرو بخشیده و هویت ملی اقوام ایرانی را به یکدیگر پیوند داده‌ است.

به گزارش شمس، «محمدرضا پورمحمدی» در آئین گرامی‌داشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، اظهار داشت: آن‌چه ایران ما را در ناملایمات و سختی‌های روزگار همچنان استوار نگه داشته، هویت ملی آن بوده که در قالب‌های مختلف خود را نمایان ساخته و مردمان این دیار را به یکدیگر پیوند داده است.

وی، زبان فارسی را یکی از قالب‌های هویت ملی ایرانیان دانست و افزود: این زبان در تعامل با زبان‌های قومی و محلی، ریشه‌ها و علایق ملی و فرهنگی ما را نیرو بخشیده و هویت ملی اقوام ایرانی را به یکدیگر پیوند داده‌ است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شعر، نگهبان و رواج‌دهنده زبان فارسی در طول تاریخ بوده است، خاطرنشان ساخت: بالندگی این زبان در گرو تلاش شعرا و ادیبان نام‌آور ایران‌زمین بوده و شعر در همه عرصه‌های زندگی به پررنگ‌ترین شکل حضور داشته است.

وی با اشاره به اینکه ایران، مهد شعر، ادبیات و سخن‌سرایی بوده و همه ملت‌ها مسحور سخن شاعران این دیار بوده‌اند، گفت: در چنین جامعه‌ای، اختصاص روزی برای پاسداشت شعر و ادب، ضروری بود و خرسندیم که روز ۲۷ شهریور، سالروز درگذشت استاد شهریار به این امر اختصاص یافته است.

پورمحمدی با بیان اینکه استاد شهریار نه تنها توان و تبحر خود را در هماوردی با ارکان شعر ایران به نمایش گذاشته، بلکه در جریان تداوم سنت‌های ادبی، ذهنیت و نگرش جدیدی هم وارد کرده است، توضیح داد: این نگرش نو، تحولی شگرف در برخی از قالب‌های شعر فارسی پدید آورده و جریان پویایی که با عنوان «غزل نو» از آن یاد می‌شود، مرهون غزل‌های استاد است.

وی تصریح کرد: شهریار را می‌توان احیاگر غزل فارسی دانست که باعث شد، غزل بار دیگر به عنوان پویاترین گونه شعر فارسی خودنمایی کند. مقبرة‌الشعرا، نماد وحدت و هویت ملی ایرانیان است، افزود: جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و بازیابی هویت ملی است.

انتهای پیام/