افتتاح و بهره‌برداری از طرح نوسازی لوکوموتیو‌ها در تبریز
افتتاح و بهره‌برداری از طرح نوسازی لوکوموتیو‌ها در تبریز
آیین رونمایی اولین دستاورد بازسازی و نوسازی لوکوموتیو های کارکرده ۲۱دی‌ماه روز پنجشنبه در راه‌آهن تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش شمس؛ خلیل وطن‌دوست کارآفرین و مدیر عامل هلدینگ وطن در آستانه رونمایی از این دستاورد مهم در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: ایجاد امید و انگیزه برای جوانان از اهم اهداف است و هر کشوری بدون زیر ساخت امکان توسعه و ترقی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از زنجیره‌های اساسی در حوزه حمل ‌و نقل ریلی بحث تولید و بازسازی واگن و لوکوموتیو‌هاست، افزود: خلا و احساس نیاز در اینحوزه به چشم می‌خورد، بنابراین عملا به این حوزه ورود کردیم و اکنون در فاز عملیاتی و بهره‌برداری آن قرار داریم.

مدیرعامل این هلدینگ با اشاره به فعالیت های شرکت آروین(زیرمجموعه هلدینگ وطن) خاطر نشان کرد: زمانی بزرگ ترین واردکننده واگن از روسیه و چین بودیم اما اکنون صادرات یک هزار واگن به اروپا را عملیاتی کرده ایم. تاکنون یک‌صد واگن صادر شده است و طبق قرارداد هرماه صد واگن صادر خواهدشد.

این کارآفرین تبریزی با اشاره به اینکه ۱۳سال برا اخذ مجوزهای لازم برای بازسازی لوکوموتیو‌های کارکرده تلاش کردیم خاطرنشان کردپس از سیزده سال پیگیری برای اخذ مجوز بهره برداری از طرح نوسازی لوکوموتیو خوشبختانه نوروز پارسال موفق به اخذ مجوز شدیم.

وی در خصوص این طرح تشریح کرد: مبدا این لوکوموتیو‌های کارکرده کشوره کُره جنوبی است، وقتی لوکوموتیو‌ها وارد ایران شود به طور صفر تا صد با قطعات نو و تولید داخلی دمونتاژ می‌شوند و در واقع با لوکوموتیو نو به لحاظ کارکرد هیچ تفاوتی ندارد و می‌توان گفت ۹۰درصد در این فرآیند بومی‌‌سازی می‌شوند.

وی افزود: هر لوکوموتیو به لحاظ ارزش مالی تقریبا برابر با یک هواپیماست و برای فاز اول ۲۰لوکوموتیو در نظر گرفته شده که ۳تا آماده و قابل اجراست و۱۷تا در حال آماده‌سازی و تا شش‌ماه آینده قابل بهره‌برداری و عملیاتی می‌شوند. هم‌چنین ۲۰ لوکوموتیو دیگر برای فاز دوم بهره‌برداری خواهد‌ شد.

وطن دوست با اشاره به اینکه این لوکوموتیو‌ها در دو قدرت موتور ۳هزار و ۴هزار هستند بیان کرد: ارزش اولیه تولید هر‌کدام از این لوکوموتیو‌ها در خارج از کشور ۴میلیون یورو است در حالی که با عملیاتی شدن این طرح با هزینه ۱.۵ میلیون یورو بومی‌سازی خواهد شد.

وی افزود: هم‌چنین با چین که در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته و تولیدات مرغوبی دارد، در حال مذاکره هستیم تا عقب ماندگی ۱۰ ساله کشور درزمینه لوکوموتیو را جبران کنیم.

وی شرکت آروین(زیرمجموعه هلدینگ وطن) را تنها شرکت بهره‌برداری ریلی در شمالغرب کشور عنوان کرده و ادامه داد: این هلندینگ بزرگ ترین تولیدکننده واگن باری در کشور است اما اگر کِشنده نباشد این حرکت و تولید ناکام استبرای این طرح از تمامی مهندسان بومی و تیم‌ همراه از داخل کشور کمک گرفته شده است. هرکدام از قطعات بازسازی شده حتی اگر مجددا معیوب شوند قابل بازسازی در داخل کشورهستند، البته این قطعات به لحاظ زیست محیطی نیز استاندارد است.

هم‌چنین وی یادآور شد: فردا (۲۱دی‌ماه) از این طرح ملی در راه‌آهن تبریز رونمایی و افتتاح خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه می‌گویند سنگ‌ فرش هر خیابان از طلاست تاکید کرد: اما به عقیده من سنگ فرش ایران از جواهر است و با ایننوع نگاه به همه صنایع در همه حوزه‌ها جای پیشرفت داریم.