رودخانه‌ی مرزی ارس، محلی برای دوستی و رفاقت کشورهای همسایه است
رودخانه‌ی مرزی ارس، محلی برای دوستی و رفاقت کشورهای همسایه است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: رودخانه‌ی مرزی ارس که با چهار کشور همسایه است، محلی برای دوستی و رفاقت است که هر کشور به راحتی از حق آبه خود بهره‌مند می‌شود.

به گزارش شمس، یوسف غفارزاده، در گفت‌وگویی به شعار روز جهانی آب «آب برای صلح» اشاره کرد و گفت: سد ارس که ۵۲ سال قبل احداث شده نشان می‌دهد ایران و کشورهای همسایه با احترام متقابل از آب ارس استفاده کرده که این سد به افزایش صلح، امنیت و رفاه منجر شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف سازمان ملل از نامگذاری این شعار مدیریت مصرف و اهمیت آب است، ادامه داد: آب بعد از هوا جایگاه خاصی دارد که بدون آن زندگی در جریان نخواهد بود.

وی یادآور شد: نعمت آب بین دو روستا، کشور و شهر می‌تواند مایه صلح و دوستی باشد و اگر چارچوب‌ها رعایت نشود به بحث‌های حاشیه‌ای منجر می‌شود.

غفارزاده از مردم، صاحبان صنایع و کشاورزان خواست تا در سال جدید توجه ویژه‌ای به مصرف آب داشته باشند چراکه حفظ آن وظیفه‌ی اجتماعی است.

همچنین افزود: با بکارگیری علم و فناوری می‌توانیم ارزش افزوده آب را افزایش داده و از یک مترمکعب آب بیشترین بهره را از لحاظ ارزش اقتصادی و اشتغال بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت، صنعتگران باید آب را در سیستم و کارخانه خود بازچرخانی کنند تا با استفاده مجدد از آن به کاهش مصرف آب کمک کرده‌ باشند، گفت: متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در آذربایجان شرقی ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که باید با کاهش مصارف ساده به حفظ آن کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اذعان کرد: سد نهند آب شرب قسمتی از تبریز، سد شهید کاظمی (بوکان) آب شرب تبریز، میاندوآب، بناب، ملکان، آذرشهر و عجب‌شیر و سد علویان آب شرب شهر مراغه، سد ستارخان آب شرب اهر، سد سهند آب شرب هشترود و سد گرمی چای نیز آب شرب میانه را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه اولویت اول این سدها آب شرب است اما آب کشاورزی و صنعت را هم تامین می‌کنند، گفت: سد ستارخان اهر سال گذشته ۲۷‌ میلیون و ۳۰۰ مترمکعب آب داشت که امسال به ۲۹‌ میلیون و ۶۰۰ مترمکعب رسیده است.

غفارزاده افزود: سد نهند سال گذشته از سه میلیون و ۶۰۰ مترمکعب آب برخوردار بود که امسال به سه میلیون و ۳۰۰ مترمکعب رسیده است. ظرفیت سد نهند ۲۱‌ میلیون مترمکعب است، سد نهند درحال حاضر استفاده نمی‌شود و از مدار خارج شده است.

غفارزاده ادامه داد: سد شهید کاظمی بوکان نسبت به سال گذشته ۵۴‌ درصد پرشدگی دارد.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت رینگ شمالی تبریز هزینه شده، گفت: امیدوارم این پروژه نیز تا آخر سال‌جاری به اتمام برسد.

همچنین وی از افتتاح سد گرمی چای میانه با ظرفیت ۴۰‌ میلیون مترمکعب در سال جدید خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح سد قیزقلعه‌ سی تا پایان سالجاری اظهار کرد: سد بزرگ قیزقلعه سی که توان تنظیم دو میلیارد مکعبی رودخانه‌ی ارس را دارد، با استفاده از تخصص مهندسان داخلی و به‌عنوان سد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تا پایان سال‌جاری با حضور مقامات دو کشور افتتاح خواهد شد.