رشد ۷۰ درصدی امانت کتاب در یک سال گذشته
رشد ۷۰ درصدی امانت کتاب در یک سال گذشته
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد امانت کتاب از هفته کتاب سال ۱۴۰۱ تا به امروز برابر با  یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۶۱ نسخه کتاب بوده که با ۷۰.۶ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.
به گزارش شمس، اسد بابایی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: کتابداری یک کار انسانی فرهنگی برجسته‌ای است و کتابدار صرفاً کسی نیست که آوردن و تحویل کتاب را به عهده می‌گیرد بلکه می‌تواند منبع و مرجعی برای راهنمایی مراجعه کنندگان به کتاب باشد.
وی در خصوص فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی توضیح داد: از مرداد ۱۴۰۱ تا به امروز ۳۸۰۰ متر مربع به زیربنا و ۲۲۳ هزار و ۵۲۶ نسخه کتاب به منابع اضافه شده و تعداد نسخ خطی از سه هزار و ۶۰۶ نسخه به سه هزار و ۱۷۸ نسخه رسیده است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی افزود: ۷۹ هزار و ۳۱۴ نسخه کتاب نیز اهدا شده و از هفته کتاب سال گذشته تا به امروز با ۱۰۸ درصد رشد در تعدادِ اعضای کتابخانه‌های عمومی استان مواجه بودیم.
وی با بیان اینکه آمار امانت کتاب در بازه زمانی هفته کتاب سال ۱۴۰۰ تا هفته کتاب سال ۱۴۰۱ برابر با ۷۲۳ هزار ۱۲۹ نسخه کتاب بود، گفت: این در حالی است که تعداد امانت کتاب از هفته کتاب سال ۱۴۰۱ تا به امروز برابر با  یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۶۱ نسخه کتاب بوده که با ۷۰.۶ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.
بابایی با اشاره به بهسازی کتابداری تربیت تبریز، بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز، کتابخانه شهید رجایی عجب شیر، کتابخانه شهید فهمیده یامچی و فاز یک کتابخانه مرکزی تبریز، یادآور شد: کتابخانه شهید قاسم سلیمانی سهند با زیربنای سه هزار متر مربع با هزینه ۴۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات مدرن شامل بخش‌های مخزن کتاب، مرجع، نوجوان و کودک، سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، آفاق علم و بخش نشریات، همچنین کتابخانه الدار و اصلان منطقه مارالان تبریز با زیربنای ۸۰۰ متر مربع و با هزینه ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شامل بخش‌های مخزن مرجع نشریات کودک، سالن مطالعه و کتابخانه مرحوم نوش آفرین دنیایین در شهرستان شبستر افتتاح شدند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص برنامه‌های هفته کتاب سال ١٤٠٢ نیز ابراز داشت: عضویت رایگان کتابخانه‌ها از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه، بخشودگی جرایم دیرکرد کتب امانت گرفته شده، همایش استانی تکریم کتاب و کتابخوانی و کتابدار با حضور کتابداران و مروجین فرهنگ کتابخوانی در روز ۲۵ آبان، افتتاح بخش کودک کتابخانه علامه جعفری تبریز در روز ۲۷ آبان ماه، افتتاح کتابخانه کریمی مراغه‌ای با زیربنای ۴۲۰ متر مربع در روز ۲۸ آبان ماه، برگزاری اولین گردهمایی بزرگ کتابیاران استان در روز ۲۹ آبان، همچنین کتابخانه‌های عمومی شهدای فرکوش سراب با برآورد هزینه ۵ میلیارد ریال، توسعه ۱۱۰ متر مربعی ولایت هوراند با هزینه ۱۵ میلیارد ریال، تخریب و بازسازی کتابخانه صومعه دل ورزقان با ۱۲۰ متر مربع زیربنا و با هزینه ۲۰ میلیارد ریال و آیت الله انتظاری هشترود با برآورد هزینه ۲۷ میلیارد ریال از جمله برنامه‌‌های هفته کتاب امسال هستند.
وی ادامه داد: همچنین پروژه‌های احداث کتابخانه‌های عمومی جدید شامل کتابخانه مرکزی بستان آباد با زیر بنا ۱۸۰۰ متر مربع  کتابخانه روستای تازه قلعه ملکان با ۸۰۰ متر مربع زیربنا و کتابخانه روستای دیزج امیر مدار اسکو با ۲۸۰ متر مربع زیربنا با اعتبار ۵۲ میلیارد ریال در دست اقدام هستند.
بابایی در خصوص خدمات کتابخانه مرکزی تبریز به روشندلان استان گفت: یک دستگاه بریل جدید برای روشندلان اضافه شده است و بخش “الو کتاب” کتابخانه مرکزی تبریز نیز فعال بوده تا روشندلان عزیز با مراجعه به سامانه کتاب درخواست خود را ثبت و کتاب را درب منزل تحویل می‌گیرند.
وی در پایان این نشست با اشاره به عضویت رایگان در روزهای ۲۳،۲۴ و ۲۵ آبان ماه در کلیه کتابخانه های عمومی استان خاطرنشان کرد: اعضای کتابخانه‌ها در صورت عودت منابع از ۲۳ تا ۳۰ آبان از بخشودگی صد درصدی جرایم کتاب برخوردار می‌شوند.