دولت نباید خودروساز باشد/ برخی تلاش می‌کنند تا صنعت لوازم خانگی را هم دولتی کنند!
دولت نباید خودروساز باشد/ برخی تلاش می‌کنند تا صنعت لوازم خانگی را هم دولتی کنند!
علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که منتظر اصلاح صنعت خودرو نباشید زیرا هنوز دولت از این صنعت مهم خارج نشده است.

به گزارش شمس؛ احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی‌ با تاکید بر لزوم عدم بنگاه داری دولت در بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی و در صنعت خودروسازی گفت: مساله مهمی‌که سالهاست دلسوزان انقلاب و مدافعان مردم و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید می‌کنند اداره واقعی، علمی‌و اصولی اقتصاد است. اقتصادی که دولت کمترین نقش مستقیمی‌را در آن ایفا کند.

وی افزود: اقتصادی که دولت متصدی و مسوول آن نباشد یک اقتصاد واقعی است. در اقتصادی که مردمی‌سازی و خصوصی سازی شده باشد امکان رقابت برای همه صنایع و تولیدات و فعالان اقتصادی باز می‌شود. دولتی بودن اقتصاد که ماحصل آن تصمیم گیری درباره صنایع با دولت می‌شود، به گونه ای که دولت بر کل اقتصاد سایه می‌افکند به شدت زمینه‌‌‌های انحصار را ایجاد می‌کند و انتخاب را از مردم به عنوان یک حق طبیعی  شهروندی آنها می‌گیرد.

علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در ادامه با انتقاد از ایجاد انحصار در برخی صنایع مثل خودروسازی گفت: دولتی بودن اقتصاد و حاکمیت دولت بر صنایع مهمی‌چون صنعت خودروسازی معنی دیگری به غیر از بسترسازی برای ایجاد انحصار ندارد. وقتی دولت زمینه را برای انحصار فراهم می‌کند یعنی بر رقابت خط بطلان کشیده و مردم حقی برای انتخاب یک کالای با کیفیت و خرید آن ندارند. متاسفانه برخی تلاش می‌کنند تا صنعت لوازم خانگی را مانند صنعت خودروسازی کشور منحصر به خود کنند تا این صنعت نیز به سرنوشت صنعت خودروسازی دچار شود.

بیگی با ارائه یک راهکار خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از هر گونه انحصاری در صنایع کشور اعم از صنعت خودروسازی باید امکان حضور مردم در توسعه اقتصاد کشور فراهم شود. دولت نباید خودروساز باشد. این مردمی‌سازی خودروسازی و سایر صنایع است که اقتصاد را به دست بخش خصوصی و ایده هایش متحول می‌کند.

وی در این باره افزود: تا زمانی که دولت در اموری که مربوط به او نیست سرک می‌کشد، مسائل و مشکلات صنعت خودروسازی کشور به پایان نمی‌رسد و همچنان باید زیان‌‌‌های وارده از سوی سیاست گذاری‌‌‌های دولتی را متحمل شود. برای توسعه صنعت خودروسازی کشور دولت هرچه زودتر از این بخش و سایر بخش‌‌‌های اقتصادی کشور باید خارج شود.

علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی‌معتقد است دولت با عدم آزادسازی واردات خودرو مانع بزرگی در برابر از بین رفتن انحصار و رقابت ایجاد کرده است. تا زمانی که سیاست‌‌‌های دولت در موضوع واردات خودروی خارجی تغییر نکند و دولت از سیاستگذاری در صنعت خودرو دست نکشد، فروش خودروهای گران بدون کیفیت به مردم ادامه می‌یابد یا به نوعی مردم مجبور به خرید خودروهای بی کیفیت داخلی هستند چرا که آنها حق انتخاب ندارند.

بیگی با اشاره به اینکه متاسفانه صنایع ما مثل صنعت خودرو حیاط خلوت دولت شده گفت: دولت گمان می‌کند با مدیریت صنعت خودروسازی درآمد زایی می‌کند. در حالی که دولت با خصوصی کردن این صنعت و اخذ مالیات هم به خود کمک می‌کند و هم به اقتصاد کشور.

وی در پایان گفت: دولت باید دست از کفیل و قیم بودن مردم بردارد. مردم باید دراقتصاد دخالت داده شوند. براساس قوانین؛ خصوصی سازی یک اصل مهم برای توسعه همه صنایع کشور به شمار می‌رود که دولت این موضوع را باید در بخش‌‌‌های مختلف و در صنعت خودروسازی کشور اعمال کند.

انتهای پیام /