در آستانه‌ی وضعیت قرمزیم/ مردم دیگر ماسک نمی‌زنند
در آستانه‌ی وضعیت قرمزیم/ مردم دیگر ماسک نمی‌زنند
درستی می‌گوید با اینکه هنوز کرونا دلتا در آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده است اما در آستانه‌ی وضعیت قرمز قرار گرفته‌ایم.

به گزارش شمس، «عباسعلی درستی» در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک در شرایط فعلی کرونایی، اظهار کرد: اکنون شهرستان میانه از وضع نارنجی کرونایی به وضع قرمز تبدیل شده و شهرستان عجب‌شیر نیز از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده، ۱۲شهرستان از جمله تبریز نارنجی و هشت شهرستان در استان زرد هستند.

وی ادامه داد: البته آذربایجان‌شرقی به نوعی در آستانه وضعیت قرمز است که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک تاوان آن را با فوت عزیزانمان پرداخت کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: اکنون تعداد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی پنج تا هفت نفر در روز است که با بی‌توجهی مردم می‌تواند به یکباره تا چند برابر افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش متوسط استفاده از ماسک در میان مردم به ۵۰ درصد، افزود: در ماه‌های گذشته ۸۰ درصد مردم استان ماسک می‌زدند اما اکنون اینگونه نیست. تجربه نشان می‌دهد استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی با کاهش ابتلا به کرونا ارتباط مستقیم داشته بر این اساس مردم باید رعایت حال همدیگر را بکنند تا ناخواسته موجب ابتلا یا فوت عزیزان خود نشوند.

درستی با اعلام اینکه اکنون حدود ۶۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بستری هستند و روزانه ۳۰۰ آزمایش کرونا در استان مثبت می‌شود، تصریح کرد: واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال در استان و بالای ۵۰ سال و بیماران زمینه‌ای در مناطق روستایی آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار نفر واکسینه شدند و دز اول واکسن را دریافت کردند.

وی ابراز داشت: واکسیناسیون استادان دانشگاه علوم پزشکی و دانشجویان رشته‌های مرتبط انجام شده و بخش دیگری از دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در حال انجام است. واکسیناسیون استادان دانشگاه و معلمان نیز بر اساس تقویم اعلام شده مرداد امسال انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: تاکنون ۳۹۰ هزار نفر از گروه‌های سنی و اولویت‌های اعلام شده در آذربایجان‌شرقی تحت واکسیناسیون دوز اول و دوم قرار گرفته‌اند و با تحویل واکسن‌های جدید ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سویه جدید کرونا موسوم به دلتا به ازای هر نفر بیمار ۵۰ بیمار جدید مبتلا می‌شود، تصریح کرد:در صورت بی‌تفاوتی و کم توجهی نسبت به استفاده از ماسک شیوع کرونا از نوع دلتا در آذربایجان‌شرقی بسیار محتمل خواهد بود.

درستی در پایان گفت: البته به رغم اینکه در بیشتر استان‌ها تاکنون کرونای جهش یافته دلتا مشاهده شده اما در آذربایجان‌شرقی شناسایی نشده است و بر این اساس مردم باید مراقبت بیشتری انجام دهند.

انتهای پیام/