حلقه مفقوده نبود کارگر و بیکاری/ باید اقتصاد را از بانک محوری خارج کنیم
حلقه مفقوده نبود کارگر و بیکاری/ باید اقتصاد را از بانک محوری خارج کنیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به حلقه مفقوده بین نبود کارگر و بیکاری در استان، گفت: این موضوع مطرح است که در بخش کارگری با کمبود مواجه هستیم اما موضوع بیکاری بیشتر در بین جوانان تحصیل‌کرده است و با هم تناقض دارند.

به گزارش شمس، محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری خود با رسانه‌های استان اظهار کرد: در خصوص فعالان اقتصادی و فضای اقتصادی استان برای این افراد چگونه است، باید گفت که آنالیز سهم بخش خصوصی و دولتی می‌توان جواب دقیق دهد؛ به عبارت دیگر پویایی بخش خصوصی و فعالیت حداکثری آنها حاکی از این است که فضا برای بخش خصوصی در استان بسیار خوب است.

وی افزود: بخش خصوصی در استان کارآمد است و همچنین بسترها در دولت فراهم است.

دولت بدنبال کاهش سیاست انقباضی بانک‌ها را کاهش دهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: دولت سیزدهم برنامه دارد تا شرکت‌ها را به سمت روش تامین مالی غیربانکی سوق دهد؛ چراکه سیاست اقتصادی کشور روی بانک است از این‌رو به این سمت می‌رود تا سیاست انقباضی بانک‌ها را کاهش دهد.

وی گفت: بزرگترین هلدینگ‌های اقتصادی استان در آستانه اتصال به بورس هستند.

نباید ماهیت اقتصادی خود را با دیگر استان‌ها مقایسه کنیم 

کلامی با تاکید بر اینکه ماهیت اقتصادی در استان‌ها متفاوت است از این‌رو نباید ماهیت اقتصادی خود را با دیگر استان‌ها مقایسه کنیم، گفت: بیشترین واحدهای اقتصادی ما کوچک و متوسط هستند و اگر سهم ما در بورس کم است به همان ماهیت اقتصادی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: این موضوع مطرح است که در بخش کارگری با کمبود مواجه هستیم اما موضوع بیکاری بیشتر در بین جوانان تحصیل‌کرده است و با هم تناقض دارند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان یادآور شد: در تابستان امسال درصد بیکاری کشور ۶ درصد بود که بخش عمده آن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند از این‌رو برای کاهش چنین بیکاری، ۳۰ درصد سهمیه اشتغال در دستگاه‌ها را معطوف به تحصیل‌کرده‌ها کردیم که در سال‌های قبل این میزان ۱۰ درصد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه  برای پیدا کردن شغل چند مرجع داریم که یکی از آنها سامانه کاریابی وزارت کار است، گفت: این سامانه توسط شرکت‌های بزرگ نیز می‌شود از این‌رو  کسی که به دنبال کار در بخش خصوصی است مشکلی در کاریابی ندارد.

وی در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا این کمبود کارگر منجر به واردات کارگر خواهد شد، گفت: در سیاست‌های کلان و مدیریتی کشور واردات کارگر از کشورهای دیگر ممنوع شده است به طوریکه دو سیاست برای کار در کشور در حال اجراست که یکی افزایش سهم مشارکت اقتصادی بانوان با حفظ وظیفه مادری در واحدهای اقتصادی از جمله امنیت فضای کار، ایجاد مهدکودک، ایجاد سرویس های راحت در برنامه اتاق بازرگانی است، و دیگری اعطای حق و حقوق قانونی نیروی کار است که در حال اجراست.

فضای استان آذربایجان‌شرقی اغلب مایل به خوداشتغالی هستند

کلامی افزود: باید در  واحدهای اقتصادی حقوق مادی و معنوی نیروی کار به قدری باشد که رغبت در واحدها را افزایش دهد اما در کل در فضای استان آذربایجان‌شرقی اغلب مایل به خوداشتغالی هستند.

وی متذکر شد: قطعا کشوری که به سمت کمبود نیروی کار می‌رود باید به شیوه خود و تجدید از روش کاربری به روش سرمایه‌بر سوق یابد تا نیاز نیروی کار در واحدهای تولیدی کاهش یابد. 

احیا ۱۸۰ واحد تولیدی راکد در آذربایجان شرقی

کلامی گفت: واحدهای راکد جزو چشم‌اندازهای مهم دولت سیزدهم است؛ به طوریکه یکی از آیتم‌های بخش تولید نیز احیای واحدهای راکد می‌باشد و طبق دستورالعمل تعیین شده ما باید تا پایان سال ۱۸۰ واحد تولیدی را احیا کنیم که در این راستا ۷۰ واحد تولیدی بالغ بر اشتغال ۵۰۰ نفر در چرخه تولید وارد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی  یادآور شد: عمده مشکلات واحدهای راکد که در ستاد تسهیل مطرح می‌شود اعم از واحدهای تولیدی در حوزه مالیات، زیست محیطی، بانکی، انرژی، آب و برق و گاز، صدور مجوز، ضوابط اجرا مشکلاتی است.

وی گفت: دولت در سیاست‌های اقتصادی ابتدا پیشران‌های اقتصادی را مورد بازبینی قرار داد و ما نیز در این دولت چنین کاری را در استان کردیم و ابتدا بخش  معادن را در استان را مورد توجه قرار دادیم و دوم اینکه بخش کشاورزی نیز رونق دادیم به طوریکه در حال حاضر در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری هایی انجام می‌شود که زمانی متصور آن نبودیم.

کلامی بیان داشت: ما زمانی شعار خودکفایی در مرغ می‌دادیم که الآن آن محقق شده است؛ یعنی قبلا دو میلیون ۱۰۰ قطعه مرغ تولید می‌کردیم اما ۲ میلیون و ۷۰۰ قطعه مصرف داشتیم اما در حال حاضر ۳ میلیون و  ۶۰۰ قطعه مصرف مرغ داریم و چهار میلیون و ۵۰۰ قطعه مرغ تولید می‌کنیم.  وی یادآور شد: در حوزه گردشگری نیز هم از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاظ نرم‌افزاری فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌های خوبی شده است.

ضرورت سرمایه‌گذاری در منطقه ارسباران در حوزه گردشگری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: منطقه ارسباران یکی از منطقه سرمایه گذاری خوب در حوزه گردشگری استان است به طوریکه ثبت کاروانسراها، ساخت چند هتل عالی از جمله این سرمایه‌گذاری‌هاست.

وی گفت: بخش خصوصی یک بخش کارآمد، توانمند و پویاست، به طوریکه امسال یک هزار و ۷۰۸ مجوز تاسیس ایجادی دادیم که از این لحاظ رتبه یک در کشور داریم؛ همچنین ۸۱ مجوز توسعه‌ای داده‌ایم که در این نیز رتبه یک هستیم و رتبه یک بیشترین طرح‌های اجرایی را نیز از آن خودمان کرده‌ایم.

کلامی خاطرنشان کرد: رتبه یک توسعه گلخانه در کشور نیز به اسم آذربایجان‌شرقی است طوریکه در حال حاضر ۳۷۵ هکتار گلخانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تولید گلخانه به ۷۵ هزار تن رسیده است.

وی بیان داشت: هر جا سرمایه‌گذار وارد شده است یعنی آنجا امنیت‌سرمایه‌گذاری وجود دارد.

خانه تکانی در فضای رقابت 

کلامی گفت: در فضای رقابت استان در تمام شاخص های اقتصادی یک تکانی برداشته است؛ برای مثال به خاطر کاهش قیمت فرآورده‌های پتروشیمی به صورت دلاری؛  صادرات استان نسبت به ۶ ماهه سال قبل افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: بنده بیشترین ارتباط با بخش خصوصی دارم و بیشترین جلسات و نشست و برخواست‌های من با بخش خصوصی است چراکه معتقدم اصلا اقتصاد آذربایجان یعنی بخش خصوصی.

وی یادآور شد: در حوزه مشاغل خانگی پرداخت ۴۰ درصدی تسهیلات داریم که تا پایان سال ۶۰ درصد هم تحقق خواهد یافت و همچنین در حوزه تولید نیاز صنایع به وام افزایش یافته است که سرجمع تسهیلات وام ۲۶ درصد افزایش روبرو بود.

باید اقتصاد را از بانک محوری خارج کنیم 

کلامی ابراز کرد: باید اقتصاد را از بانک محوری خارج کنیم زیرا ذائقه تامین اقتصادی استان باید تغییر یابد و بانک‌ها توانایی پرداخت این میزان از تسهیلات را ندارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۰ همت پروژه در حال اجرا توسط مس سونگون است آیا این میزان را سیستم بانکی می‌تواند تامین کند؟

وی گفت: در اشتغال بالای ۶۱ هزار شغل ایجاد شده است و در کنار آن ۴ هزار نفر بیمه بیکاری‌بگیر نیز کاهش یافته بود.

کلامی با بیان اینکه در دور اول سفر ریاست جمهوری ۱۲ همت برای وام‌های پروژه‌های تولید مربوط به صمت، میراث فرهنگی، پارک علم و فناوری و جهادکشاورزی بود که در این خصوص بالاترین جذب استان آذربایجان‌شرقی داشت، ادامه داد: در سفر دوم نیز ۵ همت برای ما تسهیلات حوزه اقتصادی برای اعطا به بخش خصوص دیده شده است.

وی در پایان گفت: در سهم اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان رتبه ۴ را داریم ولی در مجموع نمی‌توان سهم شرکت‌های دانش بنیان را به درستی احصا کرد.

پایان پیام/