حقابه حوزه رودخانه ارس برای ایران بسیار مهم و تعیین‌کننده است
حقابه حوزه رودخانه ارس برای ایران بسیار مهم و تعیین‌کننده است
استاندار آذربایجان‌شرقی موضوع حقابه در روابط بین کشورها را مهم برشمرد و تاکید کرد: در حوزه آب باید با ترکیه وارد دیپلماسی فعال شویم، چرا که حقابه‌های ایران مخصوصا در حوزه ارس برای ما خیلی مهم و تعیین‌کننده است.

به گزارش شمس، عابدین خرّم امروز  در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، با تاکید بر عملی شدن تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه با کشورهای همسایه، اظهار کرد: رفت‌وآمد هیات‌های اقتصادی و تجاری به کشورهای همسایه نباید صرفاً حالت تشریفاتی به خود بگیرد و ضروری است تفاهم‌نامه‌های دوجانبه به شکل عملیاتی درآید و در طول تاریخ همواره روابط خوبی بین ایران و ترکیه برقرار بوده و دو طرف ثابت کرده‌اند که برای بهبود این روابط اراده جدی دارند.

وی با اشاره به نقش محوری استان آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور، گفت: باید نقش استان را در حوزه دیپلماسی برجسته‌تر کنیم و هرچه بتوانیم با همسایگان روابط نزدیک و متقابلی ایجاد کنیم، در ابعاد مختلف به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.

خرّم افزود: یکی از توصیه‌های مهم رئیس جمهور این است که استان‌های مرزی دیپلماسی با کشورهای همسایه را در اولویت کاری خود قرار دهند و این موضوع را در جلسات مختلف مورد تاکید قرار می‌دهند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ترکیه شریک اول تجاری و مقصد اول صادراتی استان است، گفت: ۳۲ درصد صادرات استان معادل ۴۹۹ میلیون دلار به ترکیه انجام شده و میزان واردات ما از این کشور نیز ۷۸۳ میلیون دلار است.

وی همچنین موضوع حقابه در روابط بین کشورها را مهم برشمرد و تاکید کرد: در حوزه آب باید با ترکیه وارد دیپلماسی فعال شویم، چرا که حقابه‌های ایران مخصوصا در حوزه ارس برای ما خیلی مهم و تعیین‌کننده است.

خرّم به جایگاه مهم دانشگاه‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه های استان مزیت های زیادی دارند و می توانند با مراودات علمی در روابط دو کشور تاثیرگذار باشند.

پایان پیام/