جانشین وزیر کشور مطرح کرد: برگزاری کلاس‌های کنکور رایگان تا ساخت ۳۰۰ هزار مسکن برای محلات کم‌برخوردار کشور
جانشین وزیر کشور مطرح کرد: برگزاری کلاس‌های کنکور رایگان تا ساخت ۳۰۰ هزار مسکن برای محلات کم‌برخوردار کشور
جانشین وزیر کشور و رئیس ستاد طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار کشور از برگزاری کلاس‌های کنکور رایگان تا ساخت 300 هزار مسکن برای محلات کم برخوردار کشور خبر داد.

به گزارش شمس، علی آقامحمدی ظهر روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه در نمایشگاه حرکت مبارک ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور که برپایی میز خدمت قریب به ۴۰ دستگاه خدمت رسان در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: یک جامعه وقتی شکل می‌گیرد که افراد با هم مرتبط بوده و کم و زیاد مسائل را با هم حل کنند. تمامی جوامع کم و کسری‌هایی دارند اما برخی جوامع حل این موارد را بیشتر به سیستم‌های اداری محول می‌کنند در حالی که در جامعه اسلامی همه ما نسبت به سرنوشت همدیگر مسئول هستیم.

وی با بیان این‌که حرکت ۲۰۲۰ محله در راستای هم افزایی دولت و مردم برای رفع نابسامانی‌هایی شکل گرفته است، افزود: مردم یکسری نیازهای اولیه از جمله مسکن، خوراک و پوشاک دارند که باید حتما فراهم شود. شغل و تحصیلات نیز یک امر روشنی است که همه باید برای امرار معاش به آن دسترسی داشته و بتوانند انتخاب کنند. قانون اساسی هم این موضوع را جزو حقوق ملت برشمرده است.

آقامحمدی ادامه داد: با بررسی تمام نقاط آسیب پذیر کشور تعداد ۲۰۲۰ محله کم برخوردار مناطق شهری شناسایی شده و لازم است تا به آن‌ها توجه شود و نیازهای مربوطه آن‌ها نیز رفع شود.

وی در خصوص اقدامات ستاد طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار در تبریز، اظهار کرد: ثبت نام مسکن افراد محلات کم برخوردار تبریز شروع شده و در دو محله تبریز و سه محله سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی بیش از ۱۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند. مثلا در محله خلیل آباد تبریز بیش از ۱۱۰۰ نفر ثبت نامی داشتیم که باید برای این محلات تعاونی مسکن تشکیل یابد.

آقامحمدی افزود: مقرر شده تا استانداری آذربایجان شرقی یک کمیته با ریاست خود تشکیل داده و در خصوص تشکیل تعاونی‌های مصرف مسکن محلات که اساسنامه آن به تصویب رسیده سازماندهی انجام گیرد تا هرچه سریع تر ساخت و ساز شروع شود.

وی ادامه داد: ثبت‌نام از باقی محلات و افراد همچنان ادامه دارد. تعداد ثبت‌نام در بسیاری از محلات هنوز به ۱۰۰ نفر نرسیده است. ثبت نام هر محله‌ای که به ۱۰۰ نفر برسد، قابلیت تشکیل تعاونی مصرف مسکن را خواهد داشت.

جانشین وزیر کشور تاکید کرد: در توافقنامه با وزرات مسکن، بانک مسکن و اتاق تعاون امکان ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات کم برخوردار کشور وجود دارد بنابراین آذربایجان شرقی بایستی نسبت به جذب اعتبار برای محلات کم برخوردار در این زمینه پیگیری لازم را داشته باشد.

معضل غیررسمی بودن اسناد منازل مسکونی مناطق حاشیه و کم برخوردار شهرها

وی با اشاره به معضل غیررسمی بودن اسناد منازل مسکونی مناطق حاشیه و کم برخوردار شهرها، گفت: افراد اکنون می‌توانند نسبت به تهیه سند رسمی برای منزل خود در سامانه بازآفرینی شهری ثبتنام کرده و بعد از رسیدگی‌های مربوطه سند برایشان صادر شود. این منازل اگر سنددار شوند امکان ساخت و ساز را خواهند داشت.

آقامحمدی در خصوص پوشش بیمه سلامت در محلات کم برخوردار استان نیز افزود: مسئولان بیمه سلامت استان اعلام کردند که تمامی افراد محلات که بیمه دیگری نداشتند، تحت پوشش بیمه سلامت هستند، مگر این‌که مطلع نباشند در این حالت نیز با مراجعه به دفاتر بیمه سلامت و ارائه کدملی می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. بیمه سلامت مزیت‌هایی خوبی داشته و از لحاظ بیماری‌های صعب العلاج هم هزنیه درمان را به افراد پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که هنوز افراد بسیاری تحت پوشش پزشک خانواده نیستند، ادامه داد: داشتن پزشک خانواده از این جهت ضرورت دارد که نظام ارجاع شکل بگیرد و افراد پرونده الکترونیکی پزشکی داشته باشند تا بتوانند با انجام آزمایش‌های مختلف نسبت به بیماری‌های خود اطلاع یابند.

تحصیل دانش آموزان محلات کم برخوردار  در دبیرستان البرز تهران

آقامحمدی با مژده به دانش آموزان کنکوری محلات کم برخوردار، گفت: دبیرستان البرز تهران یکی از معتبرترین مراکز آموزشی تهران بوده و مقرر شده تا دانش آموزان مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم محلات کم برخوردار با ثبت‌نام در سامانه توت، به صورت زنده در کلاس‌های مجازی کنکور این مدرسه شرکت کنند. در سه شنبه‌های آخر ماه هم امتحان کتبی با جزوه‌های مشخص گرفته می‌شود تا دانش آموزان نسبت به سطح آموزشی خود اطلاع یابند.

وی تاکید کرد: در این طرح مدارس دبیرستان تمام ۱۰۱ محله کم برخوردار آذربایجان شرقی مدنظر بوده و این آموزش‌های هم به صورت رایگان ارائه می‌شود.

رئیس ستاد طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار کشور ۲۰۲۰ محله  با اشاره به برگزاری مسابقات فوتبال خیابانی، گفت: امسال با برگزاری مسابقات فوتبال محلات، تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان به مرحله منطقه، شهرستانی، استانی و در نهایت سراسری رفته و در مرحله نهایی نیز جایزه بزرگ سجادی هلال احمر,
برایشان در نظر گرفته شده است؛ هم‌چنین فدراسیون فوتبال هم تیم‌های استعدادیابی را برای یافتن استعدادهای فوتبال از محلات به کار می‌گیرد.

وی افزود: افراد در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۱۸ سال می‌توانند در سامانه توت نسبت به حضور خود در این مسابقات ثبت نام کنند.

آقامحمدی هم‌چنین از تعیین شهردار با رده سنی جوان زیر ۳۰ سال برای هر کوچه از این محلات کم برخوردار خبر داد و گفت: شهردارهای هرکوچه امسال به صورت رایگان عازم مراسم اربعین می‌شوند. برای این امر تا ۱۰۰ هزار نفر پیش بینی کردیم. این طرح در سال گذشته نیز به صورت منظم و برنامه ریزی شده انجام شده است.

وی گفت: امسال به صورت استثنا و به دلیل ظرفیت، شهرداران خانم فعلا به مشهد مقدس مشرف می‌شوند تا ظرفیت ارتقا یابد؛ برای تمام شهرداران کوچه‌ها، دوره آموزش مدیریت صنعتی که بالاترین دوره آموزشی در کشور با مدرک رسمی است نیز برگزار خواهد شد.

پایان پیام/