توسعه استان و اتمام پروژه‎‌های نیمه تمام اولویت اصلی است
توسعه استان و اتمام پروژه‎‌های نیمه تمام اولویت اصلی است
در نشست هم اندیشی استاندار آذربایجان‌شرقی با استانداران ادوار مسائل و مشکلات شاخص استان مطرح شد.

به گزارش شمس، صبح امروز نشست هم اندیشی استاندار آذربایجان‌شرقی با استانداران سابق در کاخ استانداری برگزار شد.

مالک رحمتی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: من تا به امروز هیچکدام استانداران را ندیده بودم و قطعا برای شناخت نیروی انسانی استان می‌توانیم از نظرات یکدیگر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در اداره استان به گونه‌ای فکر و مردم جور دیگری فکر کنند، قطعا جریان اندیشه‌ای که مردم از آن پشتیبانی نکنند از بین رفتنی است.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: امروز سوال اصلی که می‌خواهیم به آن پاسخ داده شود این است که چه باید کرد؟ قطعا شما استانداران سابق تجربیات کافی دارید و مطالب شما کاربردی و عملیاتی است.

محمد علی‌نژاد ساریخانی استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه گفت: در زمان استانداری رهبر انقلاب سفری به تبریز داشتند که در آن سفر گزارشی به ایشان دادیم که رتبه توسعه‌ای استان ۲۲ یا ۲۳ بود اما ایشان فرمودند که این رتبه در شان آذربایجان‌شرقی نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد امروز هم از متوسط کشوری از نظر توسعه عقب هستیم اما دلایل آن را نمی‌دانم و باید بررسی شود.

ساریخانی با بیان اینکه ما می‌گوییم تبریز شهر اولین‌ها و آذربایجان سر ایران است، گفت: این را خودمان می‌گوییم اما اگر واقعا اینگونه باشد ما باید خودمان را با رتبه‌های برتر کشور مقایسه کنیم نه با متوسط کشوری،

وی خطاب به رحمتی عنوان کرد: استاندار مردم باشید و نگاه متفاوتی نداشته باشید چون استاندار هم استاندار مسلمان، ارمنی و مسیحی و معتقد و غیرمعتقد است.

علی عبدالعلیزاده دیگر استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه اظهار داشت: از همین امروز به این فکر کنید که برای مردم چه خواهید کرد و آخرین کاری که انجام می‌دهید چه خواهد بود؟  پیشنهاد اولم این است که مشاور فرهنگی جذب کنید که یکی از وظایفش جمع کردن خاطرات و تجربیات باشد که در کمترین زمان بعد از رفتن شما مردم خاطراتتان را بخوانند.

وی با بیان اینکه موضوع و نگرانی روزمره برای استان زیاد است اما بزرگترین امتیاز شما در استان این است که مردم در آذربایجان‌شرقی اقتصاد را می‌فهمند و همیشه نقش خوبی در اقتصاد داشتند، گفت: اما یک مسئله از دهه ۴۰ تا سال ۵۷ و حتی بعد از آن در این استان وجود دارد و آن هم ترک استان توسط فعالین اقتصادی به دلیل برخی مسائل است که باید برای آن برنامه داشته باشید.

استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی یادآور شد: زمانیکه من به اینجا آمدم همه یک صدا می‌گفتند که این شهر مشکل هتل دارد و ما این هتل ائل گلی را با اصرار به بخش خصوصی گفتیم که بسازند. می‌گفتند که تبریز آن کشش گردشگری را ندارد و خلاصه با مشکلات فراوان چندین هتل ساخته شد.

وی ادامه داد: پس شما هم مشکلات را احصاء کنید و بدون توجه به برخی چالش‌ها و سنگ اندازی‌ها آنها را پیگیری کنید.

در ادامه یحیی محمدزاده استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی هم با بیان اینکه در استان ما شدت خروج سرمایه بسیار بالاست، یادآور شد: ما در استان مشکل امنیتی نداریم بلکه برخی مشکلات خودساخته باعث عقب ماندگی می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله دوم ظرفیت کریدورهای استان است که باید به این موضوع اولویت داده شود زیرا ما به سه کشور وصل هستیم، سعی کنید از این ظرفیت استفاده کنید.

محمدعلی سبحان اللهی استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه گفت: در آذربایجان عنصر رفاه، فرهنگ است؛ آذربایجانی‌ها سطح آگاهی بالایی دارند و هیچ زور و خلاف را قبول نمی‌کنند و به تاریخشان علاقمند و قدرشناس هستند و به کسانی که کار می‌کنند هم ارزش قائل هستند.

وی با بیان اینکه توجه جدی به منطقه آزاد ارس می‌تواند جوابگوی کل بیکاری استان باشد، گفت:سرمایه گذاری در صنایع آینده محور، کمک به فارغ التحصیلان نخبه استان در جهت تاسیس شرکت دانش بنیان، احداث کنسولگری آلمان و عراق در تبریز را حتما پیگیر شوید.

در ادامه احمدعلیرضا بیگی استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه با اشاره به تجربه ناموفق خصوصی سازی در استان گفت: به طور مثال کارخانه ماشین سازی باید به نقطه تعالی فارغ التحصیلان تبدیل شود در حالیکه در حال حاضر اینگونه نیست.

وی درباره وضعیت دریاچه ارومیه به عنوان یک بحران زیست محیطی در شمالغرب کشور تصریح کرد: باید بر اساس سند ملی برای اشتغال کشاورزی در این منطقه جایگزین پیش بینی کنیم و شهرک صنعتی بعثت در اطراف دریاچه نیز می‌تواند گزینه خوبی برای این امر باشد.

مجید خدابخش استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به فعال شدن بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها، روی کارآمدن شرکت‌های سرمایه گذاری را ظرفیتی برای تکمیل پروژه‌های استان عنوان کرد.

محمدرضا پورمحمدی دیگر استاندار اسبق آذربایجان شرقی، پیری جمعیت و کاهش نرخ رشد جمعیت در استان را از جمله مهمترین چالش‌های استان معرفی و خاطرنشان کرد: توزیع نامتوازن جمعیت را در پهنه استان شاهد هستیم و نزدیک به ۱.۹ میلیون نفر یعنی ۴۵ درصد جمعیت استان در تبریز حضور دارند.

وی بر لزوم توجه به صنایع پایین دستی مس تاکید کرد و خطاب به استاندار جوان آذربایجان شرقی گفت: باید افتتاح سد خداآفرین و قیزقلعه سی را در اولویت قرار دهید.

پورمحمدی با اشاره به معضل حاشیه نشینی در تبریز و آماده سازی شهرک جوانان برای حل این معضل، ادامه داد: این پروژه، آماده ترین پروژه‌ای است که می‌توان امروز آن را کلنگ زنی کرد.

حسین طاهری، استاندار اسبق آذربایجان شرقی نیز یادآور شد: برگزاری این جلسه یک ابتکار عمل است، قبلا پیگیری زیادی کردیم تا کمیته استانی را تشکیل دهیم ولی تشکیل نیافت.

وی با اشاره به شکل گیری مجمع استانداران تقریبا با حضور ۳۰۰ استاندار، گفت: زیرمجموعه بسیار مهم آن، کمیته استانی است یعنی استانداران ادوار آذربایجان شرقی به همراه استانداران بومی ما که در سایر استان‌ها استاندار هستند.

مالک رحمتی در پایان و در جمع بندی مطالب مطرح شده اظهار داشت: نزدیک به ۴۰ توصیه و سفارش را در این جلسه نوشته‌ام که هر یک نکات اجرایی بودند.

وی با اشاره به ۴۵۵ پروژه نیمه تمام استان که تقریبا عمر بیش از ۳۰۰ پروژه زیر پنج سال و باقیمانده بالای ۱۶ سال است، اعلام کرد: مجموع اعتبارات استان برای تکمیل این پروژه‌ها فقط ۲.۸ همت است که کفاف حتی تکمیل ۱۰ پروژه را هم نمی‌دهد.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اولویت‌ نخست استان ما، اتمام پروژه‌های نیمه تمام است که باعث شده تا فرصتی برای اجرای پروژه‌های جدید نباشد.

رحمتی، دومین اولویت استان را نیز رفع ناترازی‌های آنی استان از جمله آب و برق و زیرساخت‌ها و نوسازی صنایع استان عنوان کرد و گفت: کارخانه ماشین سازی، دارایی راکد دارد که امکان نوسازی تجهیزات آن را میسر کرده است اما شرکت ریخته گری دارایی ندارد و هر ۲ این شرکت‌ها نیز ورشکسته هستند بنابراین مقرر شده تا با یکدیگر ادغام شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم ضمن یاد سه استاندار فقید که جایشان در این جمع خالی است، می‌گوید: موفقیت امروز استان حاص تلاش‌های تمامی استانداران است.

وی ادامه می‌دهد: هر یک از استانداران، منشاء اثر و خیر در یک حوزه بوده‌اند و به گذشته که نگاه کنیم، نام آن‌ها را در کارهای مختلف در استان می‌بینیم که از هر یک یادگاری برای ما مانده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به استاندار جدید آذرباجان شرقی نیز وی را مسئولی تهران دیده قلمداد کرد و گفت: آقای رحمتی، دید وسیعی دارد، مسئولی که تهران دیده نباشد، بسیار تنگ نظرانه به مسائل نگاه می‌کند؛ هم‌چنین وی ارتباط قوی با مسئولان دارد.

حجت الاسلام آل هاشم هم‌چنین یادآور شد: استانداران ادوار آذربایجان شرقی با هر گرایش سیاسی می‌توانند امروز برای توسعه استان کمک کنند.