تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ آری یا خیر؟! | مردم تبریز و کارشناسان چه می‌گویند؟
تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ آری یا خیر؟! | مردم تبریز و کارشناسان چه می‌گویند؟
تعطیلی روز پنجشنبه آن هم تنها برای کارمندان دولت با مخالفت مردم و فعالان اقتصادی مواجه شده و بسیاری معتقدند باید روز شنبه به تعطیلی رسمی اضافه شده و کارگران و بخش خصوصی هم مشمول این تعطیلی باشند.

گروه اجتماعی شمس: تعطیلی روز پنجشنبه، خبری بود که به سرعت به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد و البته اخبار ضد و نقیض زیادی هم درباره آن منتشر شد. ظاهرا آنچه که مصوبه مجلس است شامل تعطیلی ادارات و کارمندان آنها می‌شود و بخش خصوصی و کارکنان و کارگران آنها شامل این قانون نمی‌شوند. یعنی عملا بخشی از جامعه دو روز تعطیلی در هفته خواهند داشت و بخشی هم یک روز!

موضوعی که در همان ابتدا مورد اعتراض کارشناسان نیز قرار گرفت. البته تنها این مسئله نبود که با چالش و پرسش مواجه شد بلکه تعطیل بودن روز پنجشنبه هم دیگر مورد قابل بحث بود. کارشناسان و فعالات اقتصادی معتقدند که با تعطیلی روز پنجشنبه در حالیکه بازارهای جهانی در این روز فعال هستند، اقتصاد تحریم زده کشور مشکلات بیشتری را تحمل خواهد کرد و باید روز تعطیل بازارهای جهانی مانند شنبه یا یکشنبه به این تعطیلی اضافه شود نه پنجشنبه!

نکته جالب اینجاست که طبق گفته مهدی یزدان پناه معاون حقوقی مجلس تعطیلی پنجشنبه‌ها حتی شامل بانک‌ها هم نمی‌شود و صرفا کارمندان دولت در روز پنجشنبه تعطیل خواهند بود! موضوعی که تبعیضی آشکار است و قطعا شکاف زیادی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

تعطیلی برای همه نه فقط کارمندان دولت!

اما نظر مردم تبریز در این خصوص چیست؟ آیا آنها موافق تعطیلی پنجشنبه‌ها هستند یا خیر؟! و آیا آنها تبعیض در تعطیلی بین کارمندان و کارگران را قبول دارند یا خیر؟!

نظرسنجی پایگاه خبری شمس و تبریزخبرلری در صفحه تلگرامی خود نشان می‌دهد، در خصوص روزهای تعطیل هفته رقابت نزدیکی بین روزهای پنجشنبه و جمعه و جمعه و شنبه وجود دارد و ۳۶ درصد مردم معتقد به تعطیل شدن جمعه و شنبه و ۳۵ درصد معتقد به تعطیل شدن پنجشنبه و جمعه دارند. در این میان ۱۵ درصد از مخاطبین شنبه و یکشنبه را مناسب برای تعطیلی می‌دانند و ۱۴ درصد معتقدند  که یک روز تعطیلی در هفته کافی است.

در نظرسنجی دیگر ۸۷ درصد مخاطبان تبریزی معتقدند که تعطیلی دو روز در هفته باید شامل کل کشور اعم از کارگران باشد اما ۱۳ درصد هم به تعطیلی کارمندان و ادارات معتقدند.

مخالفت فعالان اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه

اما کارشناسان و فعالان اقتصادی چه نظری دارند و دلیل مخالفت با تعطیلی روز پنجشنبه‌‌ها چیست؟

کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقد هستند که اضافه شدن روز پنجشنبه به تعطیلات پایان هفته و تعمیق ناهمخوانی تعطیلات آخر هفته کشورمان با اغلب کشورهای دنیا، تبعات منفی برای اقتصاد و تجارت کشور به دنبال خواهد داشت.

بخش خصوصی نیز موافق اضافه شدن به تعطیلات پایان هفته است؛ اما تاکید این بخش بر تعطیلی «شنبه‌ها» به جای پنجشنبه است؛ زیرا بسیاری از کشورها در جهان، شنبه را به عنوان روز تعطیل خود در نظر می‌گیرند و هماهنگی تقویمی در بحث مراودات تجاری و ارتباطات اقتصادی ایران در سطح جهانی حائز اهمیت است.

در این میان با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران، با توجه به تعطیلات اغلب کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، عملاً برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و… برای چهار روز متوالی ناممکن خواهد شد و این موضوع بر حوزه‌های صادرات، واردات، ترانزیت و در مجموع، اغلب بخش‌های اقتصادی آثاری زیان‌ بار خواهد داشت.

حال باید دید که آیا مجلس به این نظرات توجهی خواهد کرد یا خیر و تغییری در روز تعطیلی و نحوه تعطیلی انجام خواهد شد یا مجلس بر تصمیم خود تاکید خواهد کرد.