تصمیم غیرکارشناسی ۸۵ نانوا را بی‌مشتری کرد/ جنجال بر سر قیمت آرد نوع سوم در تبریز
تصمیم غیرکارشناسی ۸۵ نانوا را بی‌مشتری کرد/ جنجال بر سر قیمت آرد نوع سوم در تبریز
85 نانوا در تبریز از آرد نوع سوم استفاده می‌کردند که با افزایش 4 برابری قیمت آن کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند چراکه حتی اگر قانوناً امکان افزایش نرخ نان را هم داشته باشند شهروندی خریدار نیست.

گروه اقتصادی شمس: اوایل هفته‌ی جاری تصویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد برخی نانوایان تبریز در واکنش به گرانی آرد نوع سوم، قیمت‌ها را بالا برده‌اند بطوریکه هر عدد سنگک را ۱۰ هزار و نان بربری را ۱۱ هزار تومان به‌فروش می‌رسانند. برای عموم جامعه تفاوت آرد نانوایان قابل درک نبود و اکثریت به‌گمان گرانی سراسری نان در شهر حسابی از کوره دررفتند تا اینکه فرماندار تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار شمس ادعای افزایش قیمت نان را تکذیب و تاکید کرد هیچ‌گونه مصوبه‌ای دراین خصوص وجود ندارد.

رئیس اتحادیه‌ی نانوایان تبریز هم در گفت‌وگویی دیگر با خبرنگار شمس به‌ شفاف‌سازی موضوع پرداخت و تصریح کرد تنها ۸۵ نانوایی در تبریز با آرد نوع سوم پخت‌ می‌کنند که قیمت این نوع آرد به‌صورت سراسری بالا رفته اما تا زمان تصمیم‌گیری و تصویب آن توسط کارگروه مربوطه این ۸۵ نانوا حق افزایش قیمت ندارند.

چند روز از این ماجرا می‌گذرد و تاکنون تکلیف این ۸۵ نانوا مشخص نشده است و برخلاف توپ و تشر مسئولان آنان نان را به‌قیمت دلخواه عرضه می‌کنند و یا آنکه با صدور بیانیه تا تعیین تکلیف قیمت آرد کرکره مغازه‌شان را پایین کشیده‌اند. در این میان برخی نانوایان دیگر نیز که با آرد یارانه‌ای و ارزان پخت روزانه دارند با سوءاستفاده از خبر گرانی نان چند تومانی بر قیمت‌ها افزوده‌اند که البته فراگیر نیست و با مقاومت مردم بالاخره به روال قبل باز می‌گردند.

سجاد حامدفر، یکی از نانوایان تبریز که از آرد نوع سه استفاده می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار شمس با انتقاد از افزایش چهار برابری قیمت آرد نوع سه نسبت به گذشته، می‌گوید: تا دیروز آرد را کیسه‌ای ۱۶۰ هزار تومان می‌خریدم و هر قرص نان را ۴ تومان می‌فروختیم، به یک‌باره در تصمیم غیرکارشناسی آرد تحویلی‌ام کیسه‌ای ۶۵۰ هزار تومان می‌شود و در چنین شرایطی هر قرص نان را باید حداقل ۱۵ هزار تومان بفروشم تا برایم صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی می‌افزاید: اگر یک نانوا نان را ۱۵ هزار تومان عرضه کند و چند مغازه پایین‌تر همان نان را با یک دهم قیمت بفروشد، آیا کسی خواهد بود که نان مورد نیاز خود را از نانوای اولی تهیه کند؟ طبیعتا خیر، حتی اگر یک‌ساعت صف بایستد بازهم برای مقرون به‌صرفه‌تر است. بنابراین من نانوا قربانی تصمیم غیرکارشناسی آقایان می‌شوم و کسب و کارم به تعطیلی می‌کشد. در چنین شرایطی یا باید قیمت آرد نوع سوم را گران نکنند و یا اینکه به ما نیز آرد نوع یک و دو دهند.

یکی دیگر از سنگک‌پزان تبریز که در منطقه یاغچیان فعالیت دارد و چند روزی است پخت نان را متوقف کرده، به خبرنگار شمس می‌گوید با اینکه تعداد نانوایانی که با آرد نوع سوم سر و کار دارند سه‌رقمی هم نیست اما از آنجا که در برخی مناطق شهر توزیع عادلانه‌ی نانوایان یارانه‌ای و آزادپز رعایت نشده است با عدم فعالیت نانوایانی که با آرد نوع سوم پخت می‌کنند اهالی آن منطقه به مشکل بر می‌خورند.

عباس‌وند رئیس اتحادیه نانوایان تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در پاسخ به سوال که اتحادیه برای حل مشکل نانوایان آزادپز با آرد نوع سوم چه اقداماتی انجام داده است، خاطرنشان می‌سازد: ما در سطح شهر تبریز حدود ۱۶۰۰ نانوایی نوع یک داریم که آرد یارانه‌ای ارزان‌تر دریافت می‌کنند، ۷۰۰ نانوایی با آرد نوع دو فعالیت دارند و تنها ۸۵ واحد نانوایی داریم که از آرد نوع سه استفاده می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: بعد از گرانی آرد نوع سه آنالیز قیمتی انجام دادیم تا بعد از تعطیلات عید فطر تصمیم‌گیری انجام گیرد. پیگیر هستیم تا در کارگروه آرد و نان بررسی و قیمت‌گذاری جدید انجام شود و با اعلام نرخ رسمی هم از ارائه‌ی قیمت‌های متنوع جلوگیری کردد و هم نانوایان متضرر نشوند.

این مقام مسئول در واکنش به گلایه نانوایان عنوان می‌کند: با ارگان‌های مسئول نامه‌نگاری انجام داده‌ایم تا آزادسازی قیمت تمام شده‌ی نان انجام گیرد و در عوض کارت‌نان داده شود و یارانه مستقیم به حساب مردم واریز شود. در این صورت قطعا هم کیفیت نان‌ها ارتقا پیدا می‌کند و هم فضای رقابتی ایجاد می‌شود. پیگیری دیگری در زمینه نیمه یارانه‌ای شدن نانوایانی که از آرد نوع سه استفاده می‌کنند کرده‌ایم.

او در پایان متذکر می‌شود: فعلا هیچ قیمتی رسماً و قانوناً افزایش پیدا نکرده و هیچ‌یک از نانوایان تبریز هم با نرخ جدید خرید آرد نکرده‌اند که بخواهند نان را گران‌تر بفروشند.

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی