فعالان فضای مجازی باید الزامات جنگ رسانه‌ای را بیاموزند
فعالان فضای مجازی باید الزامات جنگ رسانه‌ای را بیاموزند
حجت‌الاسلام آل‌هاشم گفت: رسانه امروز تبدیل به یکی از میدان‌های جنگ ترکیبی شده است، مادامی که این فضا وارد فاز جنگی شده فعالان فضای مجازی و رسانه ای هم باید جنگ رسانه ای را بیش از پیش بیاموزند.

به گزارش شمس، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم در دیدار با جمعی از فعالین فضای مجازی اظهار داشت: یکی از ابزارهای مهم دشمنان در پاییز سال گذشته برای رسیدن به اهداف خود در ایجاد آشوب و بر هم زدن امنیت روانی جامعه فضای مجازی و قدرت رسانه‌ای بود که در سال‌های اخیر با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی در کشورمان این فرصت به بهترین شکل ممکن برای موج سواری دشمن فراهم شده است.

وی ادامه داد: رسانه امروز تبدیل به یکی از میدان‌های جنگ ترکیبی شده است، مادامی که این فضا وارد فاز جنگی شده فعالان فضای مجازی و رسانه ای هم باید جنگ رسانه ای را بیش از پیش بیاموزند.

نماینده ولی فقیه در استان شناخت موضوعات نیازمند تبیین، داشتن آشنایی و تسلط به موضوع و توانمندی برای تبیین، آشنایی با اندیشه‌های امامین انقلاب، رعایت اخلاق و داشتن سعه‌ی صدر، زبان لیین، روحیه‌ی مدارا و صبوری، به هنگام بودن، بصیرت، مداومت بر تکرار و نوآوری را از جمله الزامات فعالیت در لین عرصه برشمرد.

امام جمعه مردم تبریز متذکر شد: سواد رسانه‌ای بحث مبنایی است که نباید نسبت به آن غفلت ورزید، هرچند ما مردم باهوشی داریم اما خدعه‌های این میدان نیز به مراتب پیچیده و ترکیبی است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه فضای مجازی به میدان جنگ ترکیبی مبدل شده است، یاد آور شد: جنگ ترکیبی به راهبرد نظامی پیچیده‌ای اطلاق میشود که ترکیبی از نبردهای متعارف و نامتعارف سایبری و اطلاعاتی …را بر خود جای می‌دهد.
حجت الاسلام آل هاشم افزود: طیف گسترده ای از ابزارهای متعدد به شیوه‌ی متقارن یا نامتقارن در این نوع جنگ که نبردی غیر خطی به شمار می‌رود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه حمله به استراتژی دشمن یکی از ویرانگرترین نوع حملات در جنگ‌ها به شمار می‌رود، اذعان داشت: جنگ‌ها همواره در شرف تغییر شکل، استراتژی و رویکرد هستند به همین دلیل یک هوشیاری همیشگی در مقابل دشمن جز بایدهای یک نظام مستقل و دارای دشمنان بسیار است

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: اصلی‌ترین ویژگی یک جنگ موفق علیه دشمن را سرعت عمل، هوشیاری و اطلاعات کامل باید دانست و یک خلاقیت همیشگی و یک نو آوری بدون وقفه داشت.

آل هاشم یادآور شد: زمانی که حزب الله لبنان حماسه جنگ ۳۳ روزه را علیه رژیم صهیونیستی خلق کرد همه به سمت و سوی این نبرد و تشکیلات نیمه نظامی عقیدتی گرایش پیدا کردند و متوجه شدند که این نیروها از مدل نوینی به نام جنگ ترکیبی استفاده میکنند که هم اکنون این مدل در ارتش‌های جهان به صورت آشکار و پنهان در حال آموزش و اجراست.

وی افزود: اساسی‌ترین و محوری‌ترین اقدام دشمن در جنگ ترکیبی اثرگذاری روی ذهن مخاطب است و برای آنها مهم نیست که خبری دروغ یا راست باشد حتی اعتقاد آنها این نیست که مردم از خبرهای دروغ مطلع نشوند بلکه آنها تعمدا خبرهای دروغ را در این مسیر قرار میدهند تا اثر گذاری روی فیلتر ذهن را به دست آورند.

نماینده ولی فقیه در استان بیان داشت: دفاع فردی، سازمانی یا نهادی با جمع و گروهی قلیل، کم فایده است و نتیجه کاملی نمی‌دهد این موضوع باید به صورت متمرکز و ملی حل شود و تمام جمع‌ها و گروه‌های مجازی طبق نقشه و برنامه های مدون دولتی هماهنگ عمل کنند.

آل هاشم با بیان اینکه حضرت اقا تاکید کرده‌اند باید با برنامه عمل شود و از کارهای بیقاعده پرهیز جست، متذکر شد: در حوادث اخیر آمریکایی‌ها رسما به صورت نظامی وارد شدند که بخش سایبری آنها متعلق به لشکر ششم امریکاست اما به نظر می‌رسد از این سو ما هنوز کار خاصی در این زمینه انجام نداده ایم.

وی بیان داشت: ما در جنگ ترکیبی صدمات و خسارت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قابل توجهی را داشته‌ایم و از آن سو آنها دستاوردهای زیادی را کسب کردند که مهم‌ترین اقدام آن موضوع اثرگذاری بر روی انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

خطیب نماز جمعه تبریز تاکید کرد: اگر در فاصله چند ماهه باقی مانده تا اسفند نتوانیم کاری را انجام دهیم ضربات جبران ناپذیری دریافت خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: اکنون بخشی از جامعه متحمل خسارت های مادی، اعتقادی … شده اند اگر بخواهیم در فضای مجازی به دنبال ایجاد فرصت باشیم شرط لازم این است که در عرصه جنبه‌های سخت افزاری و نرم افزاری اینها را در نظر بگیریم و خردورزانه و فعالانه وارد شویم.

 

آل هاشم گفت: جبهه ای عمل کردن در سطح ملی مبحث دیگری است که باید در وجهه همت قرار داد، دشمنان ما در فضای مجازی جنگی را رقم زدند و به صورت جبهه ای و هماهنگ در حال عمل کردن هستند و تشکیل این جبهه هم باید هرچه سریعتر انجام گیرد.

 

انتهای پیام/