تشکیل شرکت مس آرزوی دیرینه مردم و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی بود
تشکیل شرکت مس آرزوی دیرینه مردم و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی بود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: سفر رئیس جمهور اتفاق مبارکی برای استان بود که با تحقق آرزوی دیرینه مردم و بخش خصوصی استان در زمینه تشکیل شرکت مس آذربایجان همراه شد.

به گزارش شمس، محمد کلامی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اشاره به دستاوردهای تشکیل شرکت مس آذربایجان در حوزه‌های مختلف اقتصادی باشد، در حال حاضر ۲.۷ درصد منابع بانکی کشور در استان قرار دارد که با تشکیل شرکت مس منابع بانکی استان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اگر حساب‌های شرکت مس به استان منتقل شود به طور یقین جهش ویژه‌ای در منابع بانکی ایجاد خواهد کرد به‌طوری‌که با افزایش اعطای تسهیلات بانکی، بخش خصوصی از این موضوع منتفع خواهند شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: درآمد مالیاتی استان با تشکیل شرکت مس حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت که در این زمینه عمدتاً مالیات بر ارزش‌افزوده در عمران شهری هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت مس طی ۲ سال در استان ۱۸۰ همت سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: کارخانه‌هایی که ذیل تشکیل شرکت مس آذربایجان ایجاد خواهد شد صنعتی جدیدی را در استان شکل خواهند داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: یکی دیگر از دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهور به استان این بود که مردم میانه پس از مدت‌ها از آب سالم استفاده می‌کنند.

کلامی ادامه داد: اقدامات ویژه‌ای برای افتتاح خط راه‌آهن در این سفر انجام شد که در این زمینه با تداوم چنین اتفاقاتی مطمئناً شاهد تحرک مثبت اقتصادی در استان خواهیم بود.

وی فعالان بخش خصوصی استان را بسیار توانمند دانست و گفت: باید برنامه‌های راهبردی مناسبی برای رشد اقتصادی استان تدوین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی افزود: با وجود اینکه توسعه صادرات غیرنفتی جزو مهم‌ترین مسائل اقتصادی است؛ اما متأسفانه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه مناسبی در استان ندارد.

کلامی ادامه داد: افزایش ثروت با توسعه صادرات تحقق می‌یابد؛ بنابراین باید شأنیت کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان را افزایش دهیم زیرا تا زمانی که نگرش ما به این موضوع تغییر نیابد هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه فعالان بخش خصوصی در بهبود توسعه صادرات غیرنفتی استان افزود: باتوجه‌ به ظرفیت استان در صادرات محصولات کشاورزی، جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی حداقل در نیمه نخست سال، باید دو هفته یک‌بار برگزار شود.

کلامی در مورد موضوع سهل‌گیری در قانون گفت: باید با تغییر نگرش، فضا را برای فعالیت بخش خصوصی استان بازتر کنیم تا بخش خصوصی فعال‌تر، چابک‌تر و راحت‌تر بتواند فعالیت کند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت میزهای تجاری در استان گفت: سفرهای روسیه و ترکیه باید دستاوردهای ویژه‌ای برای اقتصاد استان داشته باشد و این دستاوردها باید از طریق رسانه‌ها به مردم بازگو شود تا مردم در جریان وضعیت تجارت استان قرار گیرند.

گفتنی است؛ میزان اعتبار مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان‌شرقی به رقم بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.

ماحصل دور اول سفر دولت سیزدهم به آذربایجان‌شرقی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله تکمیل راه‌آهن میانه – تبریز و آبرسانی تصفیه‌خانه میانه، تولید مس کاتد در مس سونگون و اعلام استقلال مس سونگون آذربایجان بود.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی ۲ روز میهمان مردم آذربایجان شرقی بود.

از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و در حال پیشرفت است.

متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد در ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

انتهای پیام /