بودجه امسال تمرکز زدایانه جمع بسته شده است
بودجه امسال تمرکز زدایانه جمع بسته شده است
متفکرآزاد با تاکید بر این که بودجه امسال تمرکز زدایانه جمع بسته شده است، یادآور شد: شورای برنامه ریزی استان امکان مانور زیادی برای تعیین اولویت بندی ها خواهد داشت.

به گزارش شمس، روح الله متفکرآزاد در گفت و گو با اصحاب رسانه با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ و سهم آذربایجان شرقی، اظهارداشت: در جدول هزینه ای استان حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای آذربایجان شرقی اختصاص داده شده است.

وی با بیان این که حدود هزار و صد میلیارد از این میزان برای حقوق و دستمزد در قالب هزینه های جاری و مابقی در قالب هزینه های عمرانی و… اختصاص داده شده است، گفت: بودجه ای هم تراز و شاید بیشتر از استان های بزرگ کشور مانند اصفهان امسال خواهیم داشت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به حوزه تسهیلات تبصره ۱۶ نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در جدول تسهیلات اعطایی کنار استان هایی مثل خراسان و تهران قرار گرفته ایم، تبصره ۱۸ تمام استان ها نیز به صورت برابر داده شده است.

وی با تاکید بر این که بودجه امسال تمرکز زدایانه جمع بسته شده است، یادآور شد: شورای برنامه ریزی استان امکان مانور زیادی برای تعیین اولویت بندی ها خواهد داشت، ضمن این که بودجه آموزشی استان امسال بسیار زیادتر از بقیه دانشگاه های شاخص کشوری شده است

متفکرآزاد به ماجرای مازوت سوزی سال قبل پرداخت و عنوان کرد: با تلاش هایی که در آن زمان داشتیم توانستیم به میزان زیادی از مازوت سوزی در تبریز جلوگیری کنیم، استان هایی مثل اصفهان ۵ میلیون لیتر مازوت سوزاندند در حالی که تبریز ۲ میلیون و ۲۰۰ لیتر مازوت سوزی کرد و در فصل وارونگی هوا از مازوت سوزی جلوگیری کردیم.

وی با بیان این که در حوزه برق نیز سرمایه گذاری هایی تدبیر شده است، افزود: میزان برق تولیدی ما به نسبت استان های صنعتی کم است، ضمن ایین که برای افزایش تعداد پست های برق تدابیری اندیشیده شده است، قصد داریم با استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی و سرمایه گذاری قدم های مثبتی در حوزه نیروگاه هایی که همخوان با محیط زیست باشند برداریم.

عضو هیات رئیسه‌ مجلس با بیان این که امسال سعی کردیم تا ردیف بودجه اتوبان اهر به تبریز با تغییر نام حذف نشود، ادامه داد: ردیف اعتباری امسال را تبریز تا بیله سوار تعریف کرده ایم تا ضمن ایجاد چشم اندازی برای مسیر ترانزیتی تبریز به باکو قدمی نیز در راستای جلوگیری از این ردیف اعتباری برداریم.

وی با انتقاد از بودجه قطره چکانی در برخی پروژه های بزرگ، اذعان داشت: با اختصاص ۵ یا ۱۰ میلیارد به پروژه های بزرگ صرفا می توان هزینه های جاری پروژه را تامین نمود که کار اشتباهی است، امیدواریم در سفر استانی ریاست جمهوری بسیاری از مطالبات استان را تحقق ببخشیم.

متفکرآزاد از تدابیر دولت و مجلس برای حمایت کالایی مدرن خبر داد و گفت: با این ایده دولت برای کالاهای اساسی کدکالایی تعریف می کند تا مشتری هنگام خرید به قیمت دولتی آن را دریافت کند ولی فروشنده مابتفاوت را از دولت اخذ کند، تورم مسری است و گران شدن کالایی مثل مرغ حتی در کرایه تاکسی نیز اثر می کند که با این ایده از تورم جلوگیری می شود، توزیع متوزان یارانه نیز محقق می شود، البته این موضوع در حد پیشنهاد بوده و دولت از مجلس برای بررسی سایر راهکارها فرصت خواسته است.

وی به اقدامات دولت در راستای تسهیل قوانین اخذ مجوزهای کسب و کار پرداخت و گفت: با دولت در حوزه های نظارتی تعامل بسیار خوبی داریم که نوید بخش خبرهای خوبی است، دوران حضورم در مجلس به شخصه ۳ سوال از کابینه دولت پرسیده ام که دو مورد آن مربوط به دولت قبل و یک مورد آن مربوط به این دولت است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: سوال اول درباره مدارس سمپاد و بی عدالتی در آزمون ها نادرست ورودی آن بود که نتیجه خوبی حاصل شد، سوال دوم درباره اظهاردات وزیر فرهنگ و ارشاد سابق درباره بخش نامه شورای زبان فارسی در رابطه با لزوم نامگذاری به زبان فارسی اصناف و… بود که اصلاح شد، مورد سوم نیز در خصوص مازوت سوزی در این دولت بود که تا حد زیادی از آن جلوگیری کردم.

وی با بیان این که مجلس در حوزه نظارت اقدامات ارزشمندی انجام می دهد، گفت: از نمایندگان جوان مجلس در حوزه نظارت قرار شده با تطبیق اسناد بالادستی و عملکرد کابینه خلل موجود را احصاء نموده و به وزیر مربوطه متذکر شوند که قدم بزرگی در راستای تحقق صحیح وظیفه نظارتی مجلس است، چراکه با مولفه ها و مصادیق و نظارتی شاخص مدارانه انجام می شود.

متفکرآزاد با انتقاد از این که دولت قبل به مسکن و خودکفائی در کالاهای استراتژیک اعتقادی نداشت، خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین نشان داد که اگر کشوری حتی در گندم خودکفا نباشد چه آسیب هایی خواهد دید، با خرید تضمینی محصولات به کشاورزی نیز رونق دوباره ای بخشیده می شود.

وی به بازار نفت ایران در عرصه های جهانی و تاثیر آن بر بودجه کشور پرداخت و گفت: در بودجه امسال ما قیمت نفت را ۷۰ دلار پیش بینی کرده بودیم که الان بالای ۱۰۰ دلار می فروشیم و این نوید بخش تحقق کامل بودجه امسال است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر خاطرنشان کرد: میزان رشد اقتصادی به صورت میانگین در دولت قبل صفر درصد بود در حالی که امسال پیش بینی می شود تا ۸ درصد برسد.

وی درباره مذاکرات وین اظهارداشت: یقینا ایران دست برتر مذاکرات است و حرکت های امیدوار کننده ای از تیم مذاکره کننده دیده می شود، اصولا مذاکرات بر پایه احیای برجام است.

انتهای پیام/