بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه تبریز تا دهه فجر
بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه تبریز تا دهه فجر
مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی از بهره‌برداری از پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز در دهه فجر سال جاری خبر داد.

به گزارش شمس، محمد خانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به اهمیت بهره‌برداری پروژه تصفیه خانه مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز اشاره‌ کرده و اظهار کرد: بازچرخانی و تصفیه آب به محیط زیست کمک می‌کند و آب سالم را به طبیعت بازمی‌گرداند و از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون نسبت به سال‌های قبل شاهد پیشرفت در حوزه آبرسانی توزیع آب هستیم افزود: آذربایجان شرقی با پیشرفت ۷۶درصدی در نقاط شهری، این استان در کشور پیشرو است و رتبه اول به لحاظ تعداد پروژه و تحت پوشش فاضلاب در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ۸۸درصد تبریز تحت پوشش آب‌ و فاضلاب قرار گرفته است و تمام تلاش بر این است که دوازده درصد باقیمانده نیز به اتمام برسد و تمام نقاط تحت پوشش قرار گیرند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: مدول اول تصفیه‌خانه تبریز که برای ظرفیت ۶۰۰،۰۰۰ نفر از ۲۲سال پیش احداث و بهره‌برداری شده بود و مدول دوم برای ظرفیت ۱،۰۰۰،۰۰۰ نفر طراحی شده و قابل ارتقا تا ۱،۴۰۰،۰۰۰ نفر است. این تصفیه‌خانه بزرگترین تصفیه‌خانه در حال ساخت کشور است.

خانی افزود: پروژه مدول دوم به دلیل نیاز به اعتبارات کلان در دو فاز ساخته می‌شود. از شهریور ۱۴۰۱ به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده و در سفر اول رئیس جمهور اعتبار ۳۵۰میلیارد تومانی در راستای تکمیل پروژه اختصاص یافت. هم‌چنین ۱۵۰میلیارد پیوست قانونی و ۲۰۰میلیارد تومان از محل ماده۵۵ به این پروژه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از بخش مایع و لجن تصفیه‌خانه تبریز در راستای انتقال و رهاسازی آب به طبیعت و دریاچه قرار است در دهه فجر سال جاری صورت می‌گیرد. اما اتمام کامل موارد جانبی تصفیه‌خانه در آینده با تخصیص اعتبار پایدار صورت خواهد گرفت. با احداث مدول دوم و افزودن حجم ۳۵میلیون متر مکعبی پساب در مجموع ۸۵میلیون متر مکعب حجم در سال، پساب شهری از تصفیه‌خانه به رودخانه‌ها رهاسازی می‌شود. البته ظرفیت خود تصفیه خانه برای ۱۲۳میلیون متر مکعب قابل اجراست.

خانی تاکید کرد: مقرر است ۳۰کیلومتر خط انتقال به دریاچه ارومیه را راه اندازی شود که فقط ۱۰ کیلومتر آن از طرف آب‌منطقه‌ای صورت گرفته است و ۲۰کیلومتر بعدی پس از تخصیص اعتبار لازم صورت خواهد گرفت.

وی افزود: ۱۴۰۰میلیارد تومان هزینه صورت گرفته که از بخش مایع بهره‌برداری خواهد شد و ۱۰۰۰میلیارد نیز اعتبار در آینده برای تکمیل و اتمام پروژه لازم است.

وی در پایان با بیان اینکه ده درصد از این پساب‌ها فقط در اختیار صنایع قرار می‌گیرد و مابقی آن به دریاچه تعلق می‌گیرد تاکید کرد: درصدی از پساب تصفیه‌خانه سهم کشاورزی نیست و آنها نیاز خود را از طرف چاه‌ها و رود‌خانه‌ها تامین می‌کنند و اگر برداشتی در راه انتقال پساب از طرف کشاورزان صورت بگیرد درست نیست.

ناهیدی، سرپرست‌ کارگاه تصفیه خانه تبریز هم در بازدید اصحاب رسانه از مدول دوم تصفیه خانه در خصوص هاضم‌های لجنی که به شکل مدرن طراحی شده‌اند گفت: برای اولین بار در استان از تکنولوژی راد خود حفار برای تحکیم بستر و بهسازی خاک استفاده شده است. این سازه‌ها بر اساس به‌روز ترین طراحی از پایه به ارتفاع ۱۸متر و سطح شیب‌دار طراحی شده و به صورت هاضم دو‌مرحله‌ای در تصفیه عمل خواهند کرد.

وی افزود: در این تکنولوژی فرآیند تصفیه لجن با استفاده از حرارت حجم لجن کاهش یافته و گاز تولید می‌شود تا لجن‌ها به کمترین مقدار ممکن برسد. در این روش به جای استفاده از شمع در سازه‌ها و طراحی به شکل سنتی از تکنولوژی راد خودخفار و به شکل مدرن صورت گرفته است.