بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس یک فرآیند چند مرحله‌ای است
بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس یک فرآیند چند مرحله‌ای است
رئیس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان‌شرقی گفت: بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی یک فرآیند چند مرحله ای بوده و اکنون در مرحله بررسی صلاحیت ها از سوی هیات های اجرایی در فرمانداری ها است.

به گزارش شمس، صمد عزیزی روز سه شنبه در جلسه بررسی معیارهای شورای نگهبان در رد یا تایید صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله نخست، هیات های اجرایی متشکل از یازده نفر که هشت نفر آنها از اقشار مختلف مردم و سه نفر مدیر دولتی هستند بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان را انجام می دهند که قرار است تا روز هجدهم آبان، صلاحیت ها را بررسی و اعلام نظر کنند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم هیات نظارت استانی که زیر نظر شورای نگهبان بوده صلاحیت تمام ثبت نام کنندگان استانی که یک هزار و ۳۲۳ نفر را بررسی می کند طبق قانون، مکلف به اظهار نظر در مورد تک تک افراد است.

عزیزی گفت: مرحله سوم بررسی صلاحیت ها در هیات مرکزی نظارت که اعضای پنج نفره آن از سوی شورای نگهبان تعیین می شوند، انجام می شود و در مرحله پایانی، خود شورای نگهبان متشکل از ۱۲ فقیه و حقوقدان وارد موضوع بررسی صلاحیت ها می شوند.

فهرست نهایی داوطلبان اول اسفند ماه اعلام می شود

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان و رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در آذربایجان شرقی در مورد علت بررسی صلاحیت ها به صورت مرحله ای، گفت: در این روش، داوطلبی که در مرحله نخست رد صلاحیت شده امکان اعتراض به رای در مرحله بعدی و هیات بعدی را دارد و حقی از کسی ضایع نمی شود.

عزیزی افزود: پس از اتمام مراحل چهار گانه بررسی صلاحیت، لیست نهایی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، اول اسفند ماه سالجاری و ۱۰روز قبل از برگزاری انتخابات از سوی شورای نگهبان اعلام می شود.

رقابت ۹۲ دواطلب برای یک کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تبریز

عزیزی با بیان اینکه آذربایجان شرقی پس از تهران بیشترین تعداد کرسی های مجلس را در اختیار دارد، گفت: تعداد ثبت نام کنندگان نمایندگی مجلس در این استان یک هزار و ۳۲۳ نفر است که البته این رقم در پیش ثبت نام این انتخابات بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: تعداد کرسی های آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر ۱۹ کرسی از ۱۳ حوزه انتخابیه است و حدود ۷۰ نفر برای کسب هر کرسی در استان رقابت خواهند کرد.

وی افزود: در حوزه انتخابیه تبریز نیز که ۶ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد، ۵۵۶ نفر ثبت نام کرده اند که برای هر کرسی ۹۲ نفر رقابت خواهند کرد که البته این ارقام در اول اسفند ماه قطعی تر خواهد شد.

قوه مقننه در قالب مجلس شورای اسلامی متجلی و متبلور است

عزیزی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نظامی مردم سالار و دین بنیاد است که در این نظام همه مسئولان از صدر تا ذیل از سوی مردم انتخاب می شوند، گفت: قوه مقننه که در قالب مجلس شورای اسلامی متجلی و متبلور است یکی از قوای سه گانه کشور بوده و نمایندگان آن به طور مستقیم از سوی مردم تعیین می شود.

وی ادامه داد: وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجراست از این رو کسوت نمایندگی بسیار حساس بوده و مردم به مدت چهار سال این وظایف سنگین را به نمایندگان خود محول می کنند.

وی با شمردن شرایط و ویژگی های داوطلبان نمایندگی مجلس گفت: بر اساس قانون انتخابات مجلس، هر فردی که می خواهد خود را در معرض انتخابات قرار دهد باید ۲ دسته ویژگی را دارا باشد، دسته اول، ویژگی های ایجابی که باید در نماینده موجود باشد و دسته دوم، ویژگی های سلبی که نباید در داوطلب موجود باشد.

عزیزی اضافه کرد: طبق قانون جدید انتخابات مجلس که به تازگی از سوی شورای نگهبان تایید و برای اجرا ابلاغ شد، انتخاب کننده باید سه ویژگی تابعیت ایرانی، ۱۸ سال تمام و عاقل بودن را داشته باشد و انتخاب شوندگان نیز باید ویژگی هایی همچ. ن اعتقاد و التزام عملی به اسلام، تابعیت ایرانی، مدرک کارشناسی ارشد، پنج سال سابقه فعالیت، داشتن کار پایان خدمت و حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال را داشته باشد و ویژگی هایی همچون عضویت در احزاب غیرقانونی، اقدام علیه امنیت داخلی، عدم شهرت به فساد و تابعیت دوگانه را نداشته باشد.

همه مدیران ملزم به استعفا برای ثبت نام نبودند

عزیزی با بیان اینکه مدیران به ۲ سطح مدیران ملی و مدیران استانی و شهرستانی تقسیم بندی شده اند، گفت: مدیران ملی از داوطلب شدن محروم هستند مگر اینکه ۶ ماه قبل از سمت خود استعفا کرده باشند.

وی ادامه داد: در مورد مدیران استانی و شهرستانی شرایط متفاوت است و مدیر استانی در صورتی که در استان دیگر داوطلب شوند نیاز به استعفا نیست و همین طور مدیر شهرستانی اگر در شهرستان دیگر داوطلب نمایندگی شود نیاز به استعفا نخواهد بود و فقط در صورتی که در حوزه انتخابیه مدیریت خود ثبت نام کنند باید ۶ ماه قبل استعفا دهند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان یازدهم اسفندماه سالجاری برگزار می شود.

انتهای پیام /