امیدوار به احیای تالاب بین‌المللی قوری‌گل هستیم/ تامین تنها ۲۰ درصد از حقابه تالاب!
امیدوار به احیای تالاب بین‌المللی قوری‌گل هستیم/ تامین تنها ۲۰ درصد از حقابه تالاب!
مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از حقابه این تالاب تامین می‌شود، اما خوشبختانه احیای این تالاب دور از دسترس نیست و همت دولت بر این است تا این تالاب در سال‌های آتی احیا شود.

به گزارش خبرنگار شمس، شهنام اشتری امروز در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت تالاب قوری‌گل گفت: تالاب قوری گل یکی از تالاب‌های بین المللی در کشور است که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل ایجاد چاه‌های غیرمجاز در ویلاهای اطراف تالاب، مستهلک شدن کانال انتقال آب به این تالاب و نیز توسعه بی‌رویه کشاورزی و همچنین پایین آمدن سطح آب زیرزمینی، دچار کمبود شدید آب شده است که امیدواریم در سال های اخیر این مشکل با همکاری سازمان‌های مرتبط رفع شود.

وی با بیان اینکه دبی طراحی اولیه ۲۰ لیتر در ثانیه بوده است که الان تنها ۲۰۰ میلی لیتر در ثانیه است، افزود: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از حقابه این تالاب تامین می‌شود، اما خوشبختانه احیای این تالاب دور از دسترس نیست و همت دولت بر این است تا این تالاب در سال‌های آتی احیا شود.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه آب این تالاب تنها تا آخر تیرماه حفظ خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم لوله کشی کانال انتقال آب به این تالاب، با همکاری نهادهای مربوطه در اسرع وقت انجام شود؛ درست است که این امر از نظر علمی صحیح نیست ولی با توجه به شرایط و اهمیت این تالاب امری اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: ۱۳ کیلومتر از کانال انتقال آب به این تالاب، خاکی است و در اکثر مناطق، کانال مذکور نیاز به لایروبی و ترمیم دارد.

اشتری با بیان اینکه در تالاب قوری‌گل میزان مصرف آب با میزان تامین آب هیچ تناسبی ندارد، گفت: متاسفانه در این تالاب میزان دبی آب نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم شده است و در بعضی موارد منابع برداشت غیرمجاز نیز وجود دارد که همکاران شبانه روز این امر را پایش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حجم بارندگی نسبت به سال گذشته به میزان ۵۰ درصد کم شده است، افزود: حجم کم بارندگی نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش داشته است و نیز یخبندان بی‌سابقه‌ای که در زمستان سال گذشته داشتیم باعث کاهش آب این تالاب شده است. چون در ایام سرد سال که یخبندان اتفاق می‌افتد باعث کندی حرکت آب می‌شود و به منظور تسهیل جریان آب در ایام مذکور، مجبور به شکستن یخ حوزه‌ها شدیم.

اشتری به وسعت این تالاب اشاره کرد و گفت: بستر این تالاب در کل ۲۰۰ هکتار است و منطقه حفاظت شده آن، ۴۰۳ هکتار. همچنین ۱۲ دوربین مداربسته در کل تالاب قوری‌گل وجود دارد که چهار مورد آن چرخشی است و کل تالاب را پوشش می‌دهد و نقطه کوری وجود ندارد.

انتهای پیام /