استعفای مسعودی ریحان به نشانه اعتراض!/ انتقاد نائب رئیس شورا از بی توجهی به سرمایه‌گذاری
استعفای مسعودی ریحان به نشانه اعتراض!/ انتقاد نائب رئیس شورا از بی توجهی به سرمایه‌گذاری
جذب سرمایه‌گذار و تسهیل سرمایه‌گذاری در شهرداری تبریز یکی از موضوعات داغ امروز شورا بود که به انصراف رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری از این کمیسیون نجر شد.

به گزارش شمس، جلسه امروز شورای شهر تبریز با حضور اعضا و شهردار تبریز برگزار شد. در این جلسه ایرج شهین‌باهر در خصوص انتقاد اعضا از نحوه کار سرمایه‌گذاران شهری عنوان کرد: به دنبال سرمایه‌گذاری با ارزش افزوده در پروژه‌های شهری هستیم و به دنبال سرمایه گذاران واقعی هستیم؛ سرمایه‌گذارهای پیشین هنوز تعیین تکلیف نشده و در مراجع قضایی هستند.

وی در خصوص پرداخت حقوق کارکنان شهرداری نیز گفت: حقوق تمام مناطق به طور یکسان و در یک زمان مشخص واریز می‌شود تا کسی زودتر یا دیرتر حقوق‌ها را واریز نکند.

استعفا به نشانه اعتراض!

غلامحسین مسعودی ریحان نیز در این جلسه گفت: از زمان اقدام پروژه توسط شهرداری، هنوز به اطلاع ما نرسیده که چند درصد از پروژه‌ها شروع و اجرا شده و من هنوز  اطلاعی ندارم که شهرداری چقدر از پروژه‌های انجام شده درآمد کسب کرده است.

وی ادامه داد: هنوز برنامه‌ای به ما در خصوص سرمایه گذاری ارائه نداده‌اند و ظاهرا در بدنه شهرداری به سرمایه گذاری بعنوان فرصت و درآمد پایدار نگاه نمی‌شود.

رئیس کمیسین سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی تبریز تشریح کرد: هیچگونه سیاست، اراده و برنامه‌ای در شهرداری و شورا برای سرمایه گذاری ندیده ام و به همین علت در همین لحظه از ریاست کمیسیون سرمایه گذاری انصراف می‌دهم.

محمد باقر بهشتی نیز با انتقاد از اینکه شهرداری تبریز تفکر اقتصادی ندارد، گفت: در شهرداری سرمایه گذاری را به معنای خرید و فروش اموال نگاه می‌کنند در حالیکه باید ظرفیت‌های سرمایه گذاری تبریز شناسایی شود تا بتوان بخش خصوصی قدرتمند را جذب کرد.

وی تاکید کرد: ما در سرمایه گذاری فقط ملک در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهیم؛ سرمایه گذار به دنبال سود است البته سودی که از راه مدیریت صحیح باشد نه رانت خواری.

رئیس کمیسیون بودجه و برنامه ریزی شورا گفت: شهرداری باید فراتر از تفکر فعلی عمل کند و حتی با ایجاد معاونت سرمایه گذاری هم مشکل حل نخواهد شد.

در ادامه این جلسه جمالی؛مدیر سرمایه گذاری شهرداری عنوان کرد: برای تنوع درآمد باید به درآمدهای خارج از شهرداری توجه کنیم زیرا این کار باعث می‌شود هزینه نگهداشت شهرداری کاهش یابد.

وی ادامه داد: حوزه سرمایه گذاری حوزه بین بخشی است و وظیفه ما هدایت سرمایه گذاری است نه سرمایه گذاری؛ فضای بروکراسی اداری به نوعی ورود ممنوع سرمایه گذار است.

مدیر سرمایه گذاری شهرداری تشریح کرد: سرمایه گذار به دنبال سودآوری است و با وجود داشتن سهم زیاد نسبت به شهرداری، شهرداری بر آنها حاکمیت دارد! ساختار ما بعنوان کلانشهر هیچ فرقی با شهرستان درجه ۳ مثل ورزقان ندارد در حالیکه در کلانشهرها مانند مشهد سازمان سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد جذب سرمایه در شهرداری صورت گرفته است، گفت: ۴ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه مدنی و ۱۸/۲ میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری b.o.t است و ۲۰ پروژه مسکوت نیز داریم.

جمالی در پایان یادآور شد: ما به اهلیت طرف مشارکت توجه نمی‌کنیم و به همین دلیل نیز دچار مشکل می‌شویم.

نائب رئیس شورا: عنوان سرمایه‌گذاری مدنی را آقای جمالی اختراع کردند!

در ادامه این جلسه سونیا اندیش با بیان اینکه دولت و حاکمیت اهمیت سرمایه گذاری و واگذاری به مردم را فهمیده‌اند، تشریح کرد: گزارش ارایه شده توسط شهرداری ضد و نقیض بود، مشخص نیست نحوه نظارت در موقع انعقاد قرارداد چقدر است و آیا پایش وجود دارد؟

وی ادامه داد: آیا اصلا شناختی از مقوله سرمایه گذاری در شهرداری وجود دارد؟ هدف شما از جذب سرمایه گذار چیست؟ آیا خرید طلا و ارز سرمایه گذاری است؟ این نگرش شما که خرید طلا و ارز سرمایه گذاری است، اشتباه است.

نائب رئیس شورا گفت: اینکه می‌گویید نه فرصت، نه بسته پیشنهادی و نه برنامه‌ای برای سرمایه گذاری ندارید، پس کار شما چیست؟ اینکه می‌گویید زیرساخت برای سرمایه گذاری تعریف نشده، و قانون تعریف نشده، رسما ساختار شهرداری را زیر سوال بردید.

وی ادامه داد: چرا فکرمی‌کنید سیاست‌های تشویقی برای سرایه‌گذاری انجام نشده در حالیکه تاکنون سیاست‌های تشویقی به ما نرسیده است! ما تاکنون عنوان «سرمایه گذاری مدنی» را نشنیده بودیم که امروز شما آن را اختراع کردید.

اندیش خطاب به شهرداری تبریز نیز ابراز داشت: در بحث احراز اهلیت، از آقای شهردار می‌پرسم که روش احراز اهلیت شما چیست؟ چرا پروژه‌هایی که از دوره قبل نیمه تمام مانده را در لیست عملکرد یک سال اخیر آورده‌اید؟

وی ادامه داد: اینکه گفته‌اید در حوزه سزمایه گذاری اطلاعی ازتعریف بودجه ندارید، عجیب است، متاسفانه آقای رییس اجازه نمی‌دهد من حرف بزنم اما صحبتهایم زیاد است.