آنچه بیماران خاص و صعب‌العلاج باید بدانند
آنچه بیماران خاص و صعب‌العلاج باید بدانند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بسته‌های حمایتی و درمانی از بیماران خاص و صعب العلاج را تشریح کرد.

به گزارش شمس، جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در راستای اطلاع رسانی جامع پیرامون خدمات درمانی، تشخیصی و بسته های حمایتی و ارائه خدمات در این عرصه به مردم در زمینه بیماران مبتلا به سرطان اظهار کرد: در حال حاضر در  شهر تبریز چهار دستگاه رادیوتراپی در بیمارستان شهید مدنی و یک دستگاه نیز در بیمارستان خصوصی ولیعصر تبریز فعال است و دستگاه دیگری نیز در همین بیمارستان در حال راه‌اندازی است که بیماران بر اساس تشخیص و تجویز پزشکان از خدمات رادیوتراپی این مراکز استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: خدمات ارائه شده در این مراکز با پوشش بیمه‌ای ۱۰۰ درصد و تا حدودی رایگان ارائه می‌شود.

احمدیان در خصوص بیمارستان‌های دارای بخش‌های شیمی درمانی گفت: ۵ مرکز دولتی در تبریز(بیمارستان های شهید قاضی امام رضا(ع)، شهید مدنی، کودکان مردانی آذری، الزهراء)، ۵ مرکز نیمه دولتی و خصوصی نیز در تبریز  شامل مراکز( ولیعصر، شمس، شهریار، عالی نسب و محلاتی) و علاوه بر این مراکز در شهرستان میانه (بیمارستان خاتم الانبیاء) نیز خدمات شیمی درمانی ارائه می‌شود.

وی افزود: از خدمات دیگری که به این نوع بیماران و برای عموم مردم ارائه خدمت می شود مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان است که عموما اقدامات لازم برای تعدادی از بدخیمی‌ها مثل بدخیمی‌های سینه بانوان و دستگاه گوارش و برای افرادی که در معرض این کانسرها قرار دارند انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ۳ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در تبریز و در بیمارستان‌های(الزهراء، ولیعصر و نورنجات) فعال است افزود: این اقدامات با همکاری سیستم بهداشت و درمان برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام انجام می‌شود همچنین این مراکز در دو شهرستان (اهر بیمارستان باقرالعلوم و بناب بیمارستان امام خمینی(ره) ) نیز برای عموم مردم و برای تشخیص زود هنگام بدخیمی ها و کانسرها فعالیت می‌کنند.

اعطاء تسهیلات  بانکی بدون بهره و با کارمزد ۴ درصد به بیماران خاص و صعب‌العلاج

وی با اشاره به اعطاء تسهیلات  بانکی بدون بهره و با کارمزد ۴ درصد به بیماران خاص و صعب العلاج در معاونت درمان دانشگاه یادآور  شد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۰۰ نفر برای دریافت این تسهیلات معرفی شدند و از این تسهیلات استفاده کردند و فعلا برای سال ۱۴۰۲ آئین‌نامه‌ای برای اعطاء این تسهیلات به این معاونت ارسال نشده است.

پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی مرکز جامع سرطان امید تبریز 

احمدیان از پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی مرکز جامع سرطان امید تبریز خبر داد و افزود: این مرکز با پیشرفت بالای ۸۰ درصد و توسط خیرین احداث شده است و ما در دانشگاه تلاش کرده ایم تا با تجهیزات سرمایه‌ای اعم از دستگاه‌های رادیوتراپی و پت اسکن با مجوزهای دولتی این مرکز را تجهیز و آماده افتتاح و بهره‌برداری کنیم.

احمدیان ادامه داد: امیدواریم با تجهیز این مرکز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های رادیوتراپی، براکی تراپی و سایر تجهیزات پرتو درمانی و شیمی درمانی همچنین خدمات بستری و تشخیصی و درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان بتواتیم علاوه بر ارائه خدمت به بیماران  استان آذربایجان‌شرقی به بیماران استان های همجوار نیز خدمات درمانی ارائه کنیم.

 بسته‌های حمایتی بیماران مبتلا به سرطان 

وی در خصوص بسته‌های حمایتی بیماران مبتلا به سرطان متذکر شد: علاوه بر پوشش بیمه‌ای ۷۰ درصدی که برای ویزیت، تصویر‌برداری، انجام آزمایشات و داروها که اکثرا گران‌قیمت هستند توسط شرکت‌های بیمه‌ای به این بیماران تعلق می‌گیرد، ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های این بیماران نیز تحت پوشش بسته حمایتی دولتی قرار دارند و نهایتا پرداختی بیماران  به حدود ۱۰ درصد می رسد.

انجام ۳۵۰ نفر بیمار بزرگسال تحت پیوند مغز استخوان 

وی در خصوص ارائه خدمات دیگر به بیماران سرطانی از جمله سرطان خون در استان گفت: خدمات پیوند مغز استخوان درحال حاضر در مرکز شهید قاضی تبریز توسط همکاران انکولوژی و خون انجام می‌شود  و تاکنون ۳۵۰ نفر بیمار بزرگسال تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته‌اند.

احمدیان تصریح کرد: در خصوص کودکانی که دچار سرطان‌های خونی شده‌اند و نیاز به پیوند مغز استخوان دارند تمهیداتی در بیمارستان خیر ساز کودکان مردانی آذری، در نظر گرفته شده است و خوشبختانه که این خیر بزرگوار  نیز علاوه بر احداث بخش پیوند مغز استخوان در این مرکز آمادگی خود را برای تشکیل گروه پیوند و تجهیز این بخش اعلام کرده‌اند.

وی بیان داشت: امیدواریم با تجهیز و راه‌اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان کودکان مردانی ‌آذر شاهد برقراری این پیوند باشیم و نیازی به عزیمت بیماران به استان‌های دیگر نباشد.

احمدیان از هم استانی‌ها خواست تا از خدمات و تسهیلات بیماریابی در خصوص برخی بیماری‌ها با  مراجعه به مراکز بهداشتی بهره‌مند شوند و بانوان نیز به موقع غربالگری سرطان سینه را جدی بگیرند و  اقدامات تشخیصی در خصوص آنان انجام شود.

وی ابراز کرد: بیماران برای راهنمایی دریافت خدمات و تسهیلات  می‌توانند به واحد بیماری خاص در معاونت درمان مراجعه کنند.

پایان پیام/