آل‌هاشم: ثقةالاسلام مانع نشر اندیشه لائیک شد
آل‌هاشم: ثقةالاسلام مانع نشر اندیشه لائیک شد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: ثقةالاسلام از نظریه‌پردازان برجسته مشروطه بود که از تقلید کورکورانه مشروطه‌خواهان از غرب جلوگیری و مانع نشر اندیشه لائیک شد و با بومی سازی نظریه مشروطه آن‌ را مطابق با دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در همایش ملی ثقةالاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن سال گذشته فرمودند که پرچم آزادی ایران در دست تبریزی‌هاست.

وی با بیان اینکه شهید ثقةالاسلام شهید روزعاشوراست که به دار دژخیمان آویخته شده است، گفت: این شهید در طب، فقه و اصول و تاریخ و جغرافیا، علم رجال، تسلط به زبان‌های فارسی، ترکی، عربی و فرانسه، توانمندی در فن سخنوری و تالیفات بسیار معروف بود.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در مورد ثقةالاسلام  تعابیر زیادی وجود دارد، گفت: او در ممانعت از تقلید کورکورانه از غرب نقش زیادی داشت؛ نظریات و افکار او در میان صاحب‌نظران زمان خود نمونه بود.

وی افزود: بعد از مشروطه او چندین تلگراف از باسمنج داشت و رای اول در نمایندگی را به دست آورد ولی نمایندگی را قبول نکرد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: روس‌ها بعد ازظهر روز تاسوعا، ثقةالاسلام را با احترام و ارسال کالسکه ویژه کنسولگری روس از مقابل تبریز به کنسولگری منتقل می‌کنند و مردم هیچ گمان نمی‌کنند که این صحنه‌سازی است.

وی ادامه داد: وقتی روس‎‌ها اطمینان حاصل کردند که میراز آقا تبریزی ورقه مدنظر آنها را امضا نمی‌کند، او را به میدان مشق(میدان دانشسرای فعلی) جهت برگزاری دادگاه نظامی ارسال می‌کند، یک ساعت بعد از اذان ظهر عاشورا گذشته بود که روس‌ها در یک میدان محصور این هشت عزیز را به جرم تشکیل مجالس تبلیغی و اداره ضد استبدادی اعدام می‌کند.

آل‌هاشم گفت: روس‌ها می‌دانستند از فردای عاشورا مردم تبریز انتقام سخت خواهند گرفت از این‌رو با آوردن یک جلاد یعنی صمدخان به عنوان والی یک حکومت رعب و وحشت ایجاد کردند.

وی خاطرنشان کرد: روس ها از ترس انتقام تبریزی‌های غیور بعد از اعدام ثقةالاسلام به‌مدت سه ماه بیش از شصت نفر از مجاهدان و مشروطه خواهان تبریزی را به فجیع‌ترین اشکال اعدام کردند.

امام جمعه تبریز همچنین در این مراسم یادآور شد: این مراسم همایش ملی با ۳۷ دقیقه تأخیر برگزار شد، نباید چنین مراسم‌ اینچنین تأخیر داشته و بی‌نظم باشد؛ می‌توانید هر یک دقیقه آن ۳۷ دقیقه تأخیر را ضربدر هر نفر حاضرین در این همایش بکنید و ببینید چقدر زمان تلف شده دارید.

انتهای پیام/