آغاز اجرای طرح گواهینامه یک روزه موتور سیکلت از تبریز/ ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار راکب فاقد گواهینامه 
آغاز اجرای طرح گواهینامه یک روزه موتور سیکلت از تبریز/ ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار راکب فاقد گواهینامه 
رییس پلیس راهور کشور در راستای تسهیل سازی صدور گواهینامه موتورسیکلت آغاز طرح گواهینامه یک روزه موتور سیکلت از تبریز را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار شمس، سردار هادیان‌فر صبح امروز در حاشیه اجرای این طرح که برای اولین بار در کشور در شهر تبریز انجام می‌شود، با بیان اینکه تعداد کل دارندگان گواهینامه اعم از گواهینامه موتورسیکلت، گواهینامه پایه یک و دو و سه … در کل کشور ۵۲ میلیون نفر هستند، گفت: یکی از مشکلات اساسی در زمینه گواهینامه، مربوط به موتورسیکلت‌ها می‌باشد، چرا که در شرایط کنونی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت وجود دارد که ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار راکب بدون گواهینامه هستند، اما از موتورسیکلت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دو دلیل عمده وجود دارد که این راکبان یا برای اخذ گواهینامه اقدام نکردند و یا اقدام کردند و موفق به اخذ آن نشدند، افزود: یکی از دلایل عمده، طولانی بودن مراحل اخذ گواهینامه به خصوص در مرحله آیین نامه است، چرا که برخی از این افراد کم سواد و یا بی‌سواد هستند. اما مشکل دیگر، کندی این مسیر و نیز هزینه بالای آن که بالغ بر یک میلیون تومان بود، است.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد از دارندگان موتور سیکلت، از این وسیله به عنوان امرار و معاش استفاده می‌کنند ادامه داد: تلاش کردیم در این طرح در چارچوب قانون عمل نماییم، در قانون پیش بینی شده است که آزمون نظری و عملی بر عهده پلیس راهور باشد.

این مقام مسئول متذکر شد: در کل کشور ۱۸۱ آموزشگاه وجود دارد و اگر بخواهیم آموزش این تعداد افراد را پوشش دهیم ۴۲ ساعت طول می کشد و در تبریز نیز ۳۵ ساعت طول خواهد کشید.

وی تصریح کرد: اما در این طرح تلاش شده است مسیر کوتاه باشد و متقاضیان به شرط داشتن موتور سیکلت می توانند در این طرح نام نویسی کنند؛ عزیزانی که بخواهند به صورت تفننی اقدام به اخذ گواهینامه موتورسیکلت نمایند، باید همان مسیر و روال عادی سال های قبل را طی نمایند.

سردار هادیان‌فر در مورد نحوه ثبت‌نام نیز اظهار داشت: فرد متقاضی ابتدا در سایت مورد نظر ثبت نام اولیه را انجام می دهد و احراز هویت می شود، سپس منشور قانونی موجود در سایت را تایید می کند، مرحله بعدی انجام معاینات پزشکی و… است و نهایتا در قالب قانون از متقاضی امتحان گرفته می شود و در صورت قبولی گواهینامه برای وی صادر می شود که تمامی مراحل تنها یک روز زمان می برد.

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات راکبانی که فاقد گواهینامه هستند اشاره کرد و افزود: ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری که فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند، چون گواهینامه ندارند بنابراین برای آنان بیمه هم صادر نمی شود و در صورت تصادف و… متحمل خسارات زیادی می شوند و برای آنان پرونده های قضایی نیز تشکیل می شود.

رئیس پلیس راهور کشور ادامه داد: موضوع مذکور را با وزیر محترم اقتصاد نیز مطرح کرده و موافقت ایشان را گرفتیم مبنی بر اینکه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ارزان شود، برای جرائم گذشته تخفیف قائل شود و نیز خرید بیمه نامه به صورت اقساطی امکان پذیر باشد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح یک عمل عام المنفعه است و ضمن حفظ ترافیک به قانون مند شدن راکبان موتور سیکلت نیز کمک می کند ادامه داد: از راکبان عزیز می خواهیم بعد از اخذ گواهینامه، منشور اخلاقی را رعایت نمایند، قانون مدار باشند، پلاک خود را مخدوش نکنند، به عابر پیاده تعرض ننمایند.