آزادراه تبریز-مرند بخشی از یک پروژه بین المللی است
آزادراه تبریز-مرند بخشی از یک پروژه بین المللی است
آزادراه تبریز-مرند بخشی از بزرگراه آسیایی است که در ژاپن آغاز و در بلغارستان به اتمام می‌رسد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 50 درصدی دارد.

به گزارش شمس، اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی در سلسله روایت‌های پیشرفت خود این بار به سراغ آزادراه تبریز-مرند رفته و برای گزارش از میزان پیشرفت این پروژه ای صحبت‌های مدیران اجرایی این پروژه نشستند.

بر اساس آمارها آزادراه تبریز-صوفیان-مرند که بخشی از یک پروژه بین المللی است که بخشی از آن در استان آذربایجان‌شرقی ساخته می‌شود و از جمله اهداف این پروژه ارتقا سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، کاهش تلفات و زمان سفر، کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ میلیون لیتر، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و اتصال پایتخت به اروپا است.

ناصر بصیری، مجری پروژه‌ آزادراه‌های شمالغرب و مدیرپروژه آزادراه تبریز-مرند درباره این پروژه اظهار داشت: آزادراه تبریز به مرند به دست بخش خصوصی و از سال ۹۷ با پیشرفت ۵۰ درصد آغاز شده که شروع این آزادراه از دیزل آباد با تعریض ۱۳ کیلومتری انجام شده و در مرند خاتمه می‌یابد.

وی ادامه داد: بخشی از این آزادراه را با دولت سیزدهم در اولویت قرار دادیم که حدفاصل انتهای بزرگراه شهید باکری تا تقاطع جاده تبریز به مرند بود و در این محدوده متمرکز شدیم.

مجری پروژه آزادراه تبریز-مرند تصریح کرد: به دلیل مشکلات مالی این اولویت بندی انجام شد و تا پایان امسال پروژه را تا تقاطع شبستر به صوفیان افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به بین المللی بودن این راه گفت: این بزرگراه آسیایی است که از ژاپن آغاز شده و تا بلغارستان ادامه خواهد داشت و سهم آذربایجان شرقی از این راه بین المللی ۱۴۰ کیلومتر است.

بصیری درباره تسهیلات اعطایی بانک‌ها برای پیشرفت این پروژه هم گفت: در مصوبات سفر ریاست جمهوری ابلاغ شده که از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنیم که در این پروژه هم۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پیشبینی شده است که طبق آخرین جلسه برای ۲۵۰ میلیارد توافق داشته‌ایم که امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد.

وی اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن این پروژه را مشکل تامین مالی از سوی دولت دانست و ابراز داشت: آزادراه با شش خط عبوری حداقل کیلومتری ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که این آزادراه را ۲۵۰ کیلومتر کار خواهیم کرد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان هزینه‌ها را برآورد کرد.

همچنین رستمی مهر، معاون مهندسی و ساخت وزارت راه در این جلسه گفت:: پروژه تبریز-اهر، خواجه-ورزقان، صوفیان -شبستر، تبریز-بستان آباد، بالای ۲۰۰ کیلومتر در حال ساخت است که بسیاری از پروژه‌ها به بهره برداری رسیده‌اند ازجمله آزادراه تبریز-اهر که از ۹۵ کیلومتر ۸۵ کیلومتر آن تمام شده است.