مسئولین در جست‌وجوی علت، علت درپی مسئولین!
مسئولین در جست‌وجوی علت، علت درپی مسئولین!
برای تامین ایمنی بازار سرپوشیده تبریز و جلوگیری از حوادث مشابه، انجام اقداماتی مشترک از سوی بازاریان و مسئولین الزامی است.

به گزارش شمس، نمود شعله‌های آتش در بازار ایکی‌قاپیلار زنگ خطر را بار دیگر برای مسئولین به صدا درآورد تا این‌بار ساماندهی بازار سرپوشیده‌ی تبریز و پیشگیری از بحران‌های این‌چنینی تبدیل به مطالبه‌ای عمومی گردد.

هرچند با بی‌مهری روزنامه‌های سراسری آنچه در قسمت خاکستری بازار مسقف تبریز می‌گذرد بازتاب چندانی نیافت اما در محدوده‌ی استانی، رسانه‌ها و قلم‌ به‌دستان متولیان امر را به چالش کشیدند و حال خواهان پاسخگویی آنان در برابر مطالبات بازاریانِ تبریزَند.

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان از سیستم اطفاء حریق مناسب برخوردار نیست و نحوه‌ی برق‌رسانی به مغازه‌های آن به‌مثابه تار عنکبوت درهم تنیده‌ایست که بر دامنه‌ی فجایع احتمالی می‌افزاید و همین کمبودها مشوش اذهانِ سایر اصناف است.

قرار بود مسئولین امروز علت آتش‌سوزی بازار تبریز را اعلام نمایند اما پیگیری‌های شمس از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تبریز نشان داد متولیان امر همچنان دنبال مقصرند و تاکنون نتوانسته‌اند انگشت اتهام را به سمت افراد یا اشیاء ! نشانه گیرند.

مسلماً وقوع آتش‌سوزی در بازار تبریز حتی در صورتِ قصور یک مغازه‌دار قابل پذیرش نیست و مسبب این رویداد بیش از آنکه افراد باشند، مسئولانی‌اند که داشته‌های تاریخی را به حال خود رها کرده‌اند و به فکر ایمنی راسته‌هایی پر تردد و مملو از اجناس میلیاردی نبوده‌اند.

از نهادهای مسئولین در این قضیه انتظار می‌رود ضمن جلب مشارکت شخصِ بازاریان در ساماندهی و ایمن‌سازی راسته‌های بازار مسقف شهر، آن گروه از بازاریان را که نکات ایمنی و استانداردهای انبارداری را رعایت نمی‌کنند به رعایت قوانین و الزامات مجاب سازند تا سایر کسبه در آتش جهالت و یا بی‌توجهی کسبه‌ای دیگر نسوزند.

باید دید تدابیر مقامات استانی برای تامین ایمنی بازار سرپوشیده تبریز و جلوگیری از فجایع این‌چنینی چه خواهد بود و آیا حادثه‌ ایکی‌قاپیلار، چشمان مسئولین را برای تماشای حقایق باز خواهد کرد یا آنکه اقدامات آنان در رنگرزی دیوارها و جبران خسارات متضرران حادثه از طریق بیمه‌ها خلاصه خواهد شد.

  • نویسنده : مجید قنبرزاده