عزاداری عجم و شاخسی تبریز ثبت ملی می‌شود
عزاداری عجم و شاخسی تبریز ثبت ملی می‌شود
در هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به میزبانی تبریز آیین عزاداری عجم و شاخسی ثبت ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار شمس، مرتضی صفری در نشست خبری هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، گفت: فرصت مغتنمی پیش آمده که با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها می‌توانیم در جهت معرفی آیین‌های عزاداری آذربایجان به ویژه تبریز در سطح ملی و بین المللی تولیدات موثری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این اجلاس باید در شان نام و فرهنگ آذربایجان برگزار شود، ادامه داد: در همین راستا ریاست این ستاد با استاندار آذربایجان شرقی و همکاری دستگاه‌های مختلف در قالب هفت کمیته طی دو ماه گذشته در تلاش بوده است اجلاسی در شان دستگاه اباعبدلله (ع) و فضای مذهبی شهر تبریز برگزار گردد.

مدیر کل صداوسیمای استان با اشاره به رونمایی از ثبت ملی آیین عزاداری عجم و شاخسی تبریز (شاه‌ حسین گویان) در این اجلاس، گفت: رونمایی از شماره ثبت آیین عجم و شاخسی تبریز در مراسم اختتامیه و با حضور مهمانان خارجی و داخلی انجام خواهد شد.

وی افزود: برگزاری روضه خانگی با حضور مادحین طراز کشور در منزل شهدای مدافع حرم، برگزاری وبینار تخصصی با موضوع «شهریار و ادبیات عاشورایی»،  محفل شعر «چله عشق»، برگزاری آیین عزاداری سنتی هیئات تبریز در دانشگاه هنر و برش فرش نفیس قرآنی از دیگر برنامه‌های این اجلاس خواهد بود.

صفری با اشاره به شعار هجدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی بیان داشت: «حسین یرلر آغلار گویلر آغلار» به عنوان شعار این دوره از اجلاس انتخاب گردیده است.

گفتنی است هجدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی امروز سه شنبه ساعت ۱۷ در محوطه مسجد کبود تبریز با حضور ۱۸۰ مهمان داخلی و ۲۰ مهمان خارجی آغاز به کار خواهد کرد.

  • منبع خبر : رویا سلمانی