۷ هزار شرکت ایرانی در ترکیه
۷ هزار شرکت ایرانی در ترکیه
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به حضور گسترده سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه و ثبت بیش از هفت هزار شرکت ایرانی در ترکیه، انتظار داریم سرمایه گذاران ترکیه ای هم با کمک سرکنسولگری ترکیه در تبریز، توجه بیشتری به بازار ایران و بخصوص استان هایی نظیر آذربایجان شرقی داشته باشند.

به گزارش شمس، عابدین خُرّم امروز در آیین بزرگداشت صدمین سالگرد تاسیس جمهوریت در ترکیه در کنسولگری این کشور در تبریز با تبریک این روز اظهار کرد: امیدوارم شاهد بسط و گسترش روزافزون روابط دو کشور در حوزه های کلان سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی و نیز مراودات استانی باشیم.

وی با اعلام انزجار مردم آذربایجان شرقی از جنایت های رژیم غاصب صهیونیستی در کشتار مردم بی گناه فلسطین اضافه کرد: از خداوند متعال نصرت و پیروزی مقاومت مردم عزیز فلسطین و آزادی سرزمین های اشغالی را خواستاریم.

خُرّم با ابراز خرسندی از حمایت های مردم ترکیه از مردم مظلوم فلسطین و مواضع  مقام های عالی رتبه سیاسی ترکیه در محکومیت جنایات اشغالگران بیان کرد: امیدوارم که تلاش های دو کشور بزرگ ایران و ترکیه در کنار سایر دولت ها و ملت های مسلمان باعث توقف هرچه سریع تر نسل کشی رژیم منحوس اسرائیل در غزه و پایان جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست در فلسطین عزیز شود.

وی یادآوری کرد: همچنین از خداوند متعال برای درگذشتگان فاجعه زلزله در جنوب ترکیه در سال گذشته، طلب آمرزش و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستارم؛ حادثه بسیار دلخراشی بود و ملت و دولت ایران نیز شریک غم ملت و دولت ترکیه در این مصیبت بزرگ بود.

نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی گفت: دولت جناب آقای دکتر رئیسی در چارچوب سیاست همسایگی و در عرصه سیاست خارجی، اهمیت زیادی برای توسعه مناسبات همه جانبه با همسایگان قائل بوده و در این میان جمهوری ترکیه دارای جایگاه و اهمیت ویژه ای است.

وی تشریح کرد: دو همسایه تاریخی ایران و ترکیه با برخورداری از اشتراکات فراوان فرهنگی، زبانی و دینی و با قرار گرفتن در جاده تاریخی ابریشم، نقشی موثر در معادلات منطقه ای دارند؛ در طول تاریخ روابط دو کشور، به ویژه شهر تبریز، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و در حال حاضر نیز آذربایجان شرقی، سهم و نقش قابل توجهی در تجارت،  تعاملات فرهنگی و همکاری های دانشگاهی ایران و ترکیه دارد.

وی افزود: یکی از جنبه های مهم و مثبت روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، توجه مقام های عالی دو کشور به توسعه همکاری های استانی با اولویت مناطق مرزی در تمام زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است؛ در این راستا آذربایجان شرقی و شهر تاریخی تبریز نقش بسزایی در این مسیر دارند.

خُرّم خاطرنشان کرد: امضاء قرارداد خواهرخواندگی بین تبریز و شهرهای ترکیه از جمله ارزروم، استانبول، نشان دهنده وجود ظرفیت های متعدد به منظور توسعه همکاری های بین استانی و میان شهری قلمداد می شود.

وی اضافه کرد: تبریز ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه سرمایه‌گذاری، صنعت، صنایع سنگین، صنایع غذایی، حمل و نقل و گردشگری دارد که می تواند برای بخش خصوصی ترکیه جذاب و سودآور باشد؛ علاوه بر این تبریز در بخش تجاری، انرژی و هوای پاک از ظرفیت های علمی مناسبی برخوردار است و ما آمادگی خود را برای اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات شرکت های حاضر در این استان با شرکت های ترکیه ای و نیز بهره مندی از توان شرکت های ترک را اعلام می کنیم.

وی تشریح کرد: با توجه به حضور گسترده سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه و ثبت بیش از هفت هزار شرکت ایرانی در ترکیه،  انتظار داریم سرمایه گذاران ترکیه ای هم با کمک سرکنسولگری ترکیه در تبریز، توجه بیشتری به بازار ایران و بخصوص استان هایی نظیر آذربایجان شرقی داشته باشند.

خُرّم بیان کرد: بنابراین دیپلماسی اقتصادی باید بخش مهم و اصلی مورد توجه سرکنسولگری ترکیه و بخش های مختلف استان آذربایجان شرقی باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حضور سرمایه گذاران و تجار ترکیه در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز در روزهای پانزدهم و شانزدهم آبان ماه جاری افزود: حدود ۴۰۰ سال است که مرز مشترک ایران و ترکیه، مرز دوستی و برادری و صلح و ثبات بوده و انشالله همچنان هم خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدوارم به عنوان کارگزاران این دو کشور بزرگ بتوانیم سهم و نقش خود را در تداوم، تحکیم و گسترش این مناسبات دوستانه به خوبی ایفا و برگی به این تاریخ درخشان همسایگی و برادری اضافه کنیم.

پایان پیام/