راه ناهموار ورزقان برای رسیدن به توسعه/ نفرین منابع طبیعی حکمفرماست
راه ناهموار ورزقان برای رسیدن به توسعه/ نفرین منابع طبیعی حکمفرماست
ورزقان دارای معادن غنی مس و طلا در استان است، اما وضعیت موجود گویای شکاف عمیقی بین سهم ورزقان از توسعه و وجود منابع طبیعی است.

به گزارش شمس، وحید یوسفی فعال رسانه‌ای طی یادداشتی نوشت: شهرستان ورزقان با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر، دارای معادن غنی مس و طلا در استان است و وجود بزرگترین معدن مس خاورمیانه باید متحول کننده شهرستان باشد، اما وضعیت موجود گویای شکاف عمیقی بین سهم ورزقان از توسعه و وجود منابع طبیعی است.

ورزقان مشتمل بر جنگل‌‌های بی‌همتا و کم نظیری است که از دیگر داشته‌های خدادادی این مرز و بوم است.

متاسفانه غفلت‌ها همیشه باعث شده است فرصت‌ها برای ما نقش تهدید‌کننده ایفا کند.

دقیقا فرق کشورهای توسعه یافته با جهان سومی در نگرش متفاوت به چالش‌هاست، چرا که بعضی‌ها توان تبدیل تهدیدها به فرصت را دارند و در بحث مدیریتی این موضوع را در قالب توسعه پایدار تعریف می‌کنند.

شهرستان ورزقان مملو از منابع طبیعی همچون جنگل‌های ارسباران و معادن مس و طلاست اما متاسفانه ذهن آدمیان جهان سومی درگیر دوقطبی است به‌طوری که با برداشت‌های غیراصولی از معادن ضربه مهلکی به دیگر داشته‌های خود همچون جنگل‌های زیبایی بعنوان میراث گران‌بهای ارسباران وارد می‌کنیم. برای رسیدن به توسعه راهی جز نگرش استراتژیک و‌ راهبردی نداریم چرا که در عصر کنونی توسعه به هرقیمتی معنا و مفهومی ندارد.

یکی از زیرساخت‌های اصلی برای ارزیابی توسعه یافتگی، ساماندهی و‌ رسیدگی به راه‌های مواصلاتی است.

متاسفانه ورزقان از زیرساخت های توسعه تنها منابع طبیعی اش را دارد و سهم ورزقان از داشته هایش یزی جز نفرین منابع طبیعی نیست.

جاده‌های شهرستان ورزقان حال و‌ روز خوشی ندارند، به طوری که ۱۴ ماه پیش نماینده ولی فقیه آذربایجان‌شرقی در خصوص جاده‌های شهرستان ورزقان می‌گوید؛ اوضاع جاده‌های شهرستان ورزقان در شان جمهوری اسلامی نیست و از مشاهده این شرایط احساس شرم می‌کنم.

جالب است پس از اینهمه نابسامانی، مجموعه راه و شهرسازی اقدام موثری انجام نداده و موضوع را تا تصادف‌های دیگر به باد فراموشی بسپارد.

نتیجه اینکه برای توسعه یافتن ورزقان راهی جز همدلی و همکاری بین نهادهای خدمت رسان مانند مس سونگون و نماینده شهرستان ورزقان در مجلس متصور نیست و توسعه نیز امر فرمایشی نبوده و با همراهی مردم و مسئولین امکان‌پذیر است.

انتهای پیام /