یک گام تا پایان خط یک مترو تبریز/ تکمیل خط ۲ نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان است
یک گام تا پایان خط یک مترو تبریز/ تکمیل خط ۲ نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان است
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه بر اساس برآورد جدید برای اجرای هر کیلومتر قطارشهری نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: بر این اساس حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرا و تکمیل خط۲ قطارشهری نیاز است.

به گزارش خبرنگار شمس، یعقوب وحیدکیا روز یکشنبه در حاشیه تور رسانه ای راویان پیشرفت آذربایجان شرقی به خبرنگاران افزود: برای تکمیل فاز یک این خط به طول هشت کیلومتر نیز به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا عملیات سویل، زیرسازی، روسازی، ریل گذاری، احداث ایستگاه ها و ناوگان ریلی آن تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار پروژه های قطارشهری تبریز از طریق منابع غیرنقدی شهرداری تبریز تامین می شود، اظهار کرد: فاینانس خارجی خط۲ قطارشهری نیز در ماه های گذشته با هماهنگی مدیران شهری، نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان شرقی حل و نامه نهایی آن از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: با نهایی شدن قرارداد تجاری فاینانس با کشور چین، حدود ۴۲۰ میلیون دلار برای اجرای این خط تامین می شود و با تامین این اعتبار روند اجرای خط۲ قطارشهری با سرعت بیشتری انجام می شود و تا چهار سال آینده این خط از قراملک تا باغمیشه به بهره برداری می رسد.

وحیدکیا، ادامه داد: هم اکنون حفاری در ۲ جبهه شرقی و غربی این خط در حال انجام بوده و تلاش می شود تا پایان سال جاری یا نهایت سه ماه اول سال آینده حفاری تونل های این خط به اتمام برسد.

وی اظهار کرد: در کنار اجرای عملیات حفاری این خط، ایستگاه های خط۲ به ویژه در فاز یک در ایستگاه های یک تا هشت در قراملک، خانه سازی، شهرک امام، آخونی، قره آغاج، درب گجیل، سه راه محققی (سه راه امین) و جلوی استانداری اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه تلاش می شود فاز اول این خط و پنج ایستگاه آن تا ۲ سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد، گفت: در زمان کنونی خط۲ قطارشهری تبریز دارای ۲۴ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وحیدکیا، با اشاره به پیشرفت بیش از ۹۸ درصدی خط یک قطارشهری تبریز افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده نواقص موجود در این خط تا پایان شهریور امسال تکمیل و مسافرگیری در این خط از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب انجام می شود.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی خط سه قطارشهری تبریز نیز در جریان دور دوم سفر رییس جمهور و هیات دولت به آذربایجان شرقی آغاز شد و در زمان کنونی عملیات حفاری تونل ها در این خط به صورت دستی انجام می شود که پس از بازسازی و اورهال ( تعمیر اساسی ) دستگاه های حفار( تی بی ام) خط یک قطارشهری، عملیات حفاری از طریق این دستگاه ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه خط سه قطارشهری تبریز به لحاظ اتصال شبکه حمل و نقل شمال و جنوب شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: این خط در مرکز شهر با خطوط یک و ۲ قطارشهری قطعه و تبادل مسافر انجام خواهد شد.

وحیدکیا، ادامه داد: خط چهار قطارشهری تبریز نیز به صورت تراموا و روسطحی مطالعه و طراحی شده و قرار است در سال های آینده از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در برنامه جامع حمل و نقل برای تبریز چهار خط قطارشهری مطالعه و تصویب شده است، اظهار کرد: یک خط نیز برای شهر جدید سهند برنامه ریزی شده که قرار است در زمان مناسب و با تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت و شهرداری اجرا شود.

چهار هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تبریز برای قطارشهری اختصاص یافته است

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه بودجه سال جاری شهرداری تبریز ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: به لحاظ اهمیت پروژه قطارشهری تبریز یک پنجم این بودجه معادل چهار هزار میلیارد تومان برای قطارشهری اختصاص یافته است.

وحیدکیا، با اشاره به اینکه بودجه عمرانی سازمان قطارشهری تبریز نیز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، افزود: از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای خط۲ قطارشهری هزینه می شود.

سازمان قطارشهری تبریز از سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کند

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه در ایستگاه های خطوط قطارشهری تبریز فضای مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است، گفت: این سازمان برای سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کند.

وحیدکیا، ادامه داد: بخش خصوصی می تواند در فضاهای ایستگاه های قطارشهری نسبت به ایجاد واحدهای خدماتی، تجاری و مسکونی با این سازمان مشارکت کند.

وی با اشاره به اینکه امسال همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز برگزار می شود، یادآور شد: این سازمان نیز در این همایش ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در این همایش را به سرمایه گذاران معرفی می کند.

گفتنی است؛ تور رسانه ای راویان پیشرفت آذربایجان شرقی با همکاری بسیج رسانه استان به منظور بازدید از روند پیشرفت پروژه های عمرانی برگزار می شود و امروز نیز خبرنگاران و عکاسان استان در قالب این تور از تعدادی از ایستگاه های خط۲ قطارشهری تبریز بازدید کرده و در جریان عملیات اجرایی این پروژه قرار گرفتند.

قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ و خط یک در حال خدمات دهی است.

اجرای خط ۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده و از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا است.

انتهای پیام /