کمبودهای موجود در شأن آذربایجان‌شرقی نیست
کمبودهای موجود در شأن آذربایجان‌شرقی نیست
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به سابقه و قدمت تاریخی آذربایجان‌شرقی در حوزه صنعت و تجارت گفت: با توجه به امکانات و توانمندی‌های استان، مشکلات و کمبودهای موجود در شأن آذربایجان‌شرقی نیست.

به گزارش شمس، کارگروه بررسی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت شهری استان  توسط دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در اتاق تبریز برگزار شد.

کمبودهای موجود در شأن آذربایجان‌شرقی نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به سابقه و قدمت تاریخی آذربایجان‌شرقی در حوزه صنعت و تجارت گفت: با توجه به امکانات و توانمندی‌های استان، مشکلات و کمبودهای موجود در شأن آذربایجان‌شرقی نیست.

صمد حسن‌زاده با تاکید بر ضرورت رفع موانع موجود در راه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری افزود: علیرغم تمامی چالش‌ها ما باید در کنار هم برای رفع موانع تلاش کنیم.

وی بر لزوم زیباسازی محیطی در شهر به‌خصوص مناطق گردشگری تاکید کرد و گفت: در برخی موارد آلودگی‌های بصری، زحمات سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری را کمرنگ می‌کند.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری در استان گفت: امیدواریم با طرح مسائل سرمایه‌گذاران این حوزه در این جلسه و انتقال راهکارهای مناسب، شرایط برای سرمایه‌گذاران تسهیل شود.

نسرین درخشانی هدف از تشکیل این جلسه را احصاء دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و انتقال آن به نهادهای مرتبط، به‌منظور بهبود فضای سرمایه‌گذاری اعلام کرد. چرا که در صورت کاهش ریسک سرمایه گذاری و تسهیل گری در صدور مجوزها امکان سرمایه گذاری در استان و شهر تبریز میسر خواهد شد.

مشکل اصلی پیشروی سرمایه‌گذاران بحث تسهیلات مالی است

نماینده میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در تبریز زمینه سرمایه‌گذاری گردشگری در حوزه شهری با چالش‌های جدی مواجه نیستیم، از تعامل مناسب بین این اداره کل و شهرداری تبریز و اجرای چندین طرح مشترک خبر داد.

کیومرث کریمی؛ مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را خارج از محدوده شهر دانست و اظهار امیدواری کرد که تا در آینده نزدیک مشکلات و چالش‌های موجود رفع شود.

وی روند تغییر کاربری و پروسه طولانی واگذاری زمین خصوصا در اراضی ملی را از جمله چالش‌های این حوزه دانست.

کریمی ادامه داد: مشکل اصلی پیشروی سرمایه‌گذاران بحث تسهیلات مالی است و متاسفانه علیرغم پیگیری‌های مختلف، هنوز نتوانسته‌ایم با بانک‌های عامل به تفاهم لازم برسیم.

وی گفت: ۱۰۵ پروژه و طرح سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در دست اجرا است

اتفاق خاصی در حوزه سرمایه‌گذاری در تبریز صورت نگرفته است

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز در این نشست با اذعان بر اینکه قطعاً ایراداتی در حوزه سرمایه‌گذاری از سوی شهرداری وجود دارد، گفت: یکی از عوامل موثر در جذب سرمایه‌گذار در استان بحث سرمایه اجتماعی است و ما در بحث منابع انسانی با مشکل مواجه هستیم.

رضا خلیلی گفت: در ۱۰ سال گذشته اتفاق خاصی در حوزه سرمایه‌گذاری در تبریز صورت نگرفته است و ما درصدد جبران این خلأ یک دهه‌ای هستیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تبریز طی ماه‌های آتی گفت: امیدواریم با همفکری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، بتوانیم تا زمان برگزاری همایش، چندین بسته بزرگ گردشگری تدارک دیده و شرایط لازم برای اجرای آنها را محیا کنیم.

خلیلی از تدوین لایحه تسهیلات برای اخذ مجوز سرمایه‌گذاری توسط شورای شهر تبریز خبر داد و افزود: ما باید بدانیم چه کارهایی می‌توانیم در راستای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاران انجام دهیم.
وی گفت: اولویت نخست ما جذب سرمایه‌گذاران استانی و سپس آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور است.

خلیلی بر ضرورت تشکیل  پنجره واحد در حوزه سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

تیشه مدیران به ریشه سرمایه‌گذاری

مدیر عامل شرکت «توسعه سرمایه‌گذاری پاد» گفت: تمام مسئولان شهری ادعای حمایت از سرمایه‌گذاری را دارند، اما زمانی که ما سرمایه‌گذاران وارد گود می‌شویم، هیچ اقدامی برای رفع موانع و تسهیل شرایط انجام نمی‌دهند.

ساسان سنایی ادامه داد: باید قبول کنیم زمانی میل به سرمایه‌‌گذاری افزایش می‌یابد که سود و منفعت سرمایه‌گذاران تامین شود،  اما نه تنها در تبریز شاهد چنین امری نیستیم، بلکه مدیران استانی از همان ابتدا با سخت گیری ها و سهم‌خواهی‌ها، ریشه سرمایه‌گذار را می‌خشکانند.

وی گفت: ما باید به این بیاندیشیم که چطور می‌توان چالش‌های این حوزه را رفع کرد.

در ادامه این دیدار احمد خادم؛ مالک مجموعه «سایالند» خواستار تغییر نگاه به حوزه گردشگری و توسعه شد. هم‌چنین مجید مسعودی؛ مالک مجتمع ستاره باران با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران نباید منتظره دریافت تسهیلات بانکی بمانند، گفت: سرمایه‌گذاران باید بتوانند از خود پروژه درآمد کسب کرده و برای خود پروژه هزینه کنند. مسئولین نیز نباید سرمایه‌گذار را تنها بگذارند.

جاوید بندخت؛ مالک هتل رویال پالاس تبریز گفت: ظرفیت هتل‌های این شهر بسیار کم است و نیاز به ساخت چندین هتل احساس می‌شود، با این حال در عمل هیچ حمایتی از سازندگان هتل در استان صورت نمی‌گیرد.

محمدرضا جهانیان؛ فعال بخش ساختمان‌سازی نیز از پروسه طولانی ماده ۱۰۰ شهرداری و اعلام جواز نظام مهندسی ابراز گلایه کرد.

صادقی از شرکت الماس آذربایجان نیز گفت: ابتدا باید چه بین مردم و چه بین مسئولان در حوزه سرمایه‌گذاری فرهنگسازی شده و نگاه‌ها به این حوزه تغییر کند. مشکلات باید زیربنایی رفع شوند. ما بیش از محدودیت‌های مالی با مشکلات مدیریتی مواجه هستیم.

پایان پیام/