کدام نمایندگان آذربایجان‌شرقی به این مصوبه رای مثبت داده‌اند؟
کدام نمایندگان آذربایجان‌شرقی به این مصوبه رای مثبت داده‌اند؟
مصوبه جدید مجلس در خصوص افزایش سن بازنشستگی با انتقادات زیادی از سوی مردم مواجه شده است اما کدام نمایندگان آذربایجان‌شرقی با این مصوبه مخالف و کدام نمایندگان موافق بوده‌اند؟

گروه سیاسی شمس: از هفته گذشته تصویب افزایش سن بازشستگی در مجلس شورای اسلامی با مخالفت مردم و نقد اصحاب رسانه مواجه شده است. خبرهای ضدونقیض در این خصوص کم نبوده است؛ از میزان سنوات برای بازنشستگی گرفته تا سن بازنشستگی.

در ابتدا باید به این مساله پرداخت که این ماجرای افزایش سن بازنشستگی چیست و مزایا و معایب آن چیست.

سیر تا پیازِ افزایش سن بازنشستگی

دولت در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی را مطرح کرده است و مجلس هم هفته گذشته این موضوع را به تصویب رساند. در صورتیکه شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند از دو سال دیگر این قانون اجرایی خواهد شد.

در قانونی که مجلس به تازگی تصویب کرده است سقف سنوات برای بازنشستگی مردان ۳۵ سال و برای زنان ۳۰ سال است و حداقل سن بازنشستگی برای زنان ۵۵ سال و برای مردان ۶۲ سال است. البته برای بازنشستگی نیاز نیست که هردو شرایط فراهم باشد بلکه اگر سقف سنوات پر شده باشد یا فرد به سن بازنشستگی رسیده باشد، می‌تواند بازنشست شود.

طبق این قانون بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه به سنوات اشتغالشان اضافه می‌شود. این افزایش برای افرادی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال به ازای هر سال سه ماه، برای افرادی با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به ازای هر سال چهار ماه و برای بیمه پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه خواهد بود.

مزایا و معایب افزایش سن بازنشستگی

این طرح معایب و مزایایی در دل خود دارد که البته بررسی‌ها نشان می‌دهد معایب آن از مزایای آن بیشتر خواهد بود.

افزایش سن بازنشستگی دو مزیت عمده دارد؛ اول اینکه احتمالا از ورشکستگی صندوق بازنشستگی جلوگیری می‌کند زیرا در حال حاضر در صندوق تامین اجتماعی به ازای هر مستمری بگیر ۴.۷ پشتیبان داریم که عددی نزدیک به مرز است و در صندوق بازنشستگی به ازای هر مستمری هم ۰.۵۹ پشتیبان داریم که یعنی به ازای هر دو نفر مستمری بگیر یک نفر بیمه‌پرداز داریم.

مزیت دوم افزایش سقف پاداش در صورت افزایش سن بازنشستگی است که البته با وجود تورم در اقتصاد این افزایش چندان به چشم نخواهد آمد.

اما معایب این طرح بیشتر از مزایای آن است، اولین عیب این طرح افزایش نرخ بیکاری است زیرا بسیاری از جوانان آماده بکار منتظر بازنشسته شدن افراد در پست‌های مختلف هستند و با اجرای این طرح زمان انتظار بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر با وجود اینکه میانگین سن بازنشستگی در کشور ما پایین‌تر از بسیاری از کشورهاست اما این تصمیم باعث فرسودگی شغلی خواهد شد.

همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانیکه ساختار زیان‌ده صندوق‌ها اصلاح نشود افزایش سن بازنشستگی برای جلوگیری از ورشکستگی صندوق‌ها راه حل درستی نیست و در درازمدت به شکست می‌انجامد.

اما این مصوبه پرهیاهو موافقان و مخالفان زیادی در مجلس داشته است. از ۲۲۴ نماینده‌ای که در مجلس حاضر بوده‌اند؛ ۱۲۷ نفر رای موافق، ۷۸ نفر رای مخالف، ۸ نفر رای ممتنع به این مصوبه داشته‌اند و ۱۱ نفر هم در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند.

اما در این میان کدام نمایندگان آذربایجان‌شرقی با این طرح موافق و کدام نمایندگان مخالف بودند؟ در میان نمایندگان حاضر در سامانه شفافیت آرای نمایندگان آذربایجان‌شرقی به شرح زیر ثبت شده است:

مخالفان افزایش سن بازنشستگی

روح الله متفکرآزاد نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر

علی علیزاده نماینده مراغه

مهدی اسماعیلی نماینده میانه

یوسف داوودی نماینده سراب

احمد محرم زاده نماینده اهر و هریس

حسین حاتمی نماینده کلیبر،خداآفرین و هوراند

موافقان افزایش سن بازنشستگی

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر

سیدمرتضی حسینی نماینده میانه

محمد باقری بناب نماینده بناب

عدم مشارکت

جعفر راستی نماینده شبستر

عدم حضور

حمزه امینی نماینده هشترود و چاراویماق

نمایندگانی چون مسعود پزشکیان و علیرضا منادی در سامانه شفافیت ثبت‌نام نکرده‌اند و به همین دلیل مشخص نیست که به این لایحه رای موافق داده‌اند یا رای مخالف.