چین بزرگ‌ترین پیست اسکی مصنوعی دنیا را می‌سازد/ پیست اسکی طبیعی «سهند» و «پیام» همچنان تعطیل است!
چین بزرگ‌ترین پیست اسکی مصنوعی دنیا را می‌سازد/ پیست اسکی طبیعی «سهند» و «پیام» همچنان تعطیل است!
چندسال است که پیست اسکی طبیعی «سهند» و «پیام» به خواب زمستانی فرو رفته‌اند و از پذیرایی گردشگران و شهروندان شرمسارند. مسئولین امر حتی اگر نمی‌توانند نسبت به فعال‌سازی این دو پیست کاری بکنند، حداقل می‌توانند توضیحی برای چرایی تعطیلی آن‌ها ارائه دهند.

اجتماعی شمس: چین بعد از دبی، حالا صاحب بزرگ‌ترین پیست اسکی مصنوعی دنیا می‌شود که می‌تواند سالانه صدها هزار گردشگر را جذب کند ‌و شاید میلیون‌ها دلار درآمد برای مردم شانگهای عاید شود.

حالا نقشه را کمی بچرخانید و بیایید ایران، کمی بزرگ‌نمایی کنید و به آذربایجان شرقی برسید. پیست اسکی طبیعی سهند و پیام سال‌هاست که بدون هیچ دلیل و توضیحی تعطیل است.

اسکی‌سواری در پیست اگرچه شاید تفریحی کمی باکلاس به نظر می‌رسد؛ اما همان‌قدر‌ جذاب و سودآور است.

اگر از بُعد تفریحی به آن نگاه کنیم، می‌تواند محلی باشد که سالانه هزاران جوان برای گردش و تفریح در فصل زمستان به آن پناه ببرند و اگر از بُعد اقتصادی و گردشگری آن را مورد توجه قرار دهیم، قطعا می‌تواند ظرفیتی سودآور باشد که گردشگران کشور و حتی کشورهای منطقه را به سمت استان ما بکشاند.

کشور ما و به تبع آن استان ما، دارای ظرفیت‌های عظیم طبیعی و جغرافیایی است که به مغفول ماندن عادت کرده است. چند کشور می‌توانید مثال بزنید که هم کویری برای شب‌های رویایی داشته باشد و هم پیستی برای اسکی‌بازی در زمستان؟ اما اینجا در حوالی تبریز هردو ظرفیت بالقوه وجود دارد که اگر در نه در کشور دیگر بلکه اگر شاید در شهرهای دیگر ایران نیز واقع می‌شد، هرگز کار به تعطیلی نمی‌کشید.

«دولت چین به طور گسترده در حال حمایت از شهروندان خود است تا در سال ۲۰۲۵ حداقل ۳۰۰ میلیون از شهروندانش در ورزش‌های زمستانی فعال شوند.» این نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته چه دید بلندمدتی برای تفریح، سلامتی و اوقات فراغت شهروندانشان دارند.

حال جالب‌تر این است که پیست اسکی سهند، یکی از ۱۳ پیست اسکی بین‌المللی کشور به شمار می‌آید و بستری بسیار مناسب برای تقویت و توسعه ورزش‌های زمستانی است.

از طرفی دیگر، پیست اسکی پیام تبریز در سال ۱۳۴۷ در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار راه‌اندازی شد. این پیست یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پیست های اسکی ایران و از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مرند است. این پیست اسکی ۸۰۰متری در ارتفاع ۱۸۰۰متری سطح دریا قرار دارد.

حالا چندسال است که این دو پیست مهم استان ما، به خواب زمستانی فرو رفته‌اند و از پذیرایی گردشگران و شهروندان شرمسارند.

مسئولین امر حتی اگر نمی‌توانند نسبت به فعال‌سازی این دو پیست کاری بکنند، حداقل می‌توانند توضیحی برای چرایی تعطیلی آن‌ها ارائه دهند.

کاش یخ زبان متولیان، امسال پیش برف سهند و پیام آب شود.

انتهای پیام /