پرشدگی سدهای آذربایجان‌شرقی به ۷۰ درصد رسید
پرشدگی سدهای آذربایجان‌شرقی به ۷۰ درصد رسید
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با حضور در شورای اسلامی استان، ضمن تشریح وضعیت منابع آب و ارائه اقدامات انجام شده، موضوعات و مشکلات شهرستان را بررسی کرد.

به گزارش شمس، یوسف غفارزاده امشب در جلسه شورای اسلامی استان با بیان اینکه وضعیت بارش نسبت به سال گذشته و درازمدت بهتر است، اظهار داشت: بارندگی در استان بر اساس آمار تا امروز ٢۶ درصد نسبت به سال گذشته و ٩ درصد نیز نسبت به میانگین درازمدت افزایش پیدا کرده است.

وی با تشریح وضعیت منابع آب استان، اضافه کرد: میانگین پر شدگی سد‌های آذربایجان‌شرقی ٧٠ درصد است؛ درحالیکه سال گذشته این شاخص در استان ۴۵ درصد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به پروژه‌های عظیم آبی استان، خاطرنشان کرد: سد «قیزقلعه‌سی» در چارچوب توافق پیشین ایران و جمهوری آذربایجان برای بهره‌برداری مشترک از منابع آبی رود ارس به بهره‌برداری رسید.

غفارزاده یادآور شد: سد «قیزقلعه‌سی» سالانه ۲ میلیارد متر مکعب از آب رود ارس در سد «خداآفرین» را با هدف تامین آب کشاورزی، شرب و محیط زیست تنظیم می‌کند و بهره‌برداری از آن به صورت مشترک اجرایی خواهد شد.

وی گفت: با بهره‌برداری از این سد امکان تامین آب به هنگام برای مصارف کشاورزی، شرب و بهره برداری حداکثری از آب رود ارس فراهم می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به پروژه بزرگ مخزن‌ ١٠٠ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز، متذکر شد: مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز در بالاترین نقطه تبریز ساخته شده است تا آب به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپ انتقال یابد.

غفارزاده با بیان اینکه مخزن ١٠٠ هزار جزو پروژه‌های زیربنایی است، ادامه داد: مخزن و منبع‌های آبی در هر کلان‌شهر جزو سرمایه‌های اصلی است و با بهره‌برداری از این پروژه می‌توان گفت که این مخزن به تنهایی می‌تواند ۸ ساعت از آب شرب شهر تبریز را تامین کند.

وی همچنین با اشاره به پروژه رینک تبریز، اضافه کرد: متاسفانه نبود رینک به دور کلان‌شهر تبریز، تامین آب شرب سال قبل را مشکل‌تر کرد؛ در حال حاضر رینک جنوبی شهر با ۲۶ کیلومتر مسافت به اتمام رسیده و در برنامه داریم تا رینک شرقی را بطول ١٨ کیلومتر تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسانیم.

غفارزاده در پایان به سوالات اعضای شورای اسلامی استان آذربایجان‌شرقی که به ریاست شهرام دبیری برگزار شد، پاسخ داد.