افتتاح ۹ طرح آبی در آذربایجان‌شرقی/ بهره‌برداری از مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز تا آبگیری سد قیز قلعه‌سی
افتتاح ۹ طرح آبی در آذربایجان‌شرقی/ بهره‌برداری از مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز تا آبگیری سد قیز قلعه‌سی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به 9 پروژه قابل افتتاح در سال جاری اشاره کرد و گفت: رینگ جنوبی و مخزن 100 هزار هزار مترمکعبی آب تبریز، آبگیری کامل با حجم تنظیمی 62 میلیون مترمکعب سد قیز قلعه‌سی، 2 هزار هکتار از بهره‌برداری توسعه ارس برای شبکه پایاب از جمله پروژه‌هایی هستند که در سال 1402 به پایان خواهد رسید.

به گزارش شمس، یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سفر سال پیش رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی موضوع آب پررنگ دیده شد و با توجه به اشرافیت استاندار به موضوع آب، همه مسائل بهتر به رئیس جمهور توضیح داده شد.

وی با بیان اینکه حدود سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در سفر استانی رئیس جمهور به بخش آب استان اختصاص داده شد، ادامه داد: ۱۱ پروژه و طرح مهم نیمه تمام در استان با سابقه طولانی، الان دیگر به اتمام رسید، که جزو دستاوردهای سفر رئیس جمهور بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان از اختصاص یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با این اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته توانستیم ۱۴ پروژه را به اتمام برسانیم.

غفارزاده به اتمام پروژه ابراهیم سمعی در نقطه صفر مرزی در کنار رودخانه ارس اشاره کرد و گفت: این پروژه از جمله پروژه‌هایی بود که ۱۵ سال به طول انجامیده بود ولی با تخصیص اعتبار به پایان رسید.

وی ادامه داد: قسمتی از شبکه آیدوغموش، قسمتی از شبکه سهند، قسمتی از شبکه قلعه چای هم با این اعتبار به پایان رسید. مجموع شبکه‌های به پایان رسیده نزدیک به ۵ هزار هکتار است که این میزان موجب اشتغال چند هزار نفری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: اتمام پروژه پمپاژ کلاله و دارنا در نقطه صفر مرزی، تصفیه‌خانه و خط انتقال تا میانه و قسمتی از سد گرمی چای از دیگر پروژه‌های مهم به پایان رسیده در سال گذشته بود.

وی با اشاره بر اینکه در مورد آب شرب شهر تبریز  چند کار بسیار مهمی انجام گرفته است، توضیح داد: مخزن ۱۰ هزار هزار متر مکعبی به اتمام رسید که به شبکه شهری وصل شد و همچنین یک مخزن ۱۰۰ هزار با ۹۸ درصد پیشرفت کار تا یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید در حالیکه کل مخزن‌های تبریز ۵۰۰ هزار هستند.

غفارزاده ادامه داد: ۲۴ کیلومتر از ۲۶ کیلومتر رینگ جنوبی تبریز به پایان رسیده، این رینگ از جمله پروژه‌های مهمی است چراکه آب زرینه رود را به آب‌های زیرزمینی وصل خواهد کرد (با ۲۶ کیلومتر لوله ۱۲۰۰، ۱۴۰۰) که این امر موجب می‌شود تا وقتی در زرینه رود آب کافی وجود دارد ما استفاده از چاه‌ها را ببندیم و استفاده نکنیم و در زمان‌های پیک هم از هر دو استفاده کنیم و به عبارتی هر دو به کمک هم بیایند.

وی گفت: قطعا اگر رینگی مثل رینگ جنوبی در سد نهند را داشتیم دیگر دغدغه کمبود آب در سد نهند را نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: انتقال پساب عجب‌شیر به دریاچه ارومیه از جمله دیگر پروژه‌های سال گذشته است که به پایان رسیده است؛ این پروژه از این سو مهم است که امکان پرورش آرتمیا (تنها موجود زنده در دریاچه ارومیه) در آن میسر است.

وی افزود: از قِبَل این پروژه سالانه ۲ میلیون مترمکعب پساب به بندررحمانلو منتقل خواهد شد که هم مردم می‌توانند به عنوان گردشگری از دریاچه استفاده کنند و همچنین پرورش آرتمیا اتفاق می‌افتد.

غفارزاده یادآور شد: به خاطر سد قیز قلعه‌سی در خداآفرین یک قسمت از راه قدیمی، زیر آب می‌رفت؛ ما در آنجا یک راه به همراه یک تونل احداث کردیم تا مشکل زیر آب رفتن آن مسیر هم حل شود.

وی گفت: در مجموع ۱۴ پروژه به خاطر تخصیص اعتبارات به پایان رسید و پروژه‌های زیاد دیگر هم با پیشرفت کار چشمگیری روبه‌رو شدند و طبق وعده رئیس جمهور ظرف سه سال پروژه‌های مهم آبی استان به پایان خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به ۹ پروژه قابل افتتاح در سال جاری اشاره کرد و گفت: قسمتی از شبکه‌های پایاب سد سهند، قلعه‌چای، آیدوغموش، خداآفرین افتتاح خواهد شد؛ همچنین رینگ جنوبی تبریز و مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: آبگیری کامل با حجم تنظیمی ۶۲ میلیون مترمکعب سد قیز قلعه‌سی، ۲ هزار هکتار از بهره‌برداری توسعه ارس برای شبکه پایاب از جمله پروژه‌هایی هستند که در سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید.

غفارزاده گفت: در مجموع بیش از ۵ هزار هکتار شبکه پایاب در سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید که قطعا به افزایش اشتغال‌آفرینی و افزایش تولید کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/