هنر، والاترین راه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت
هنر، والاترین راه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت
امیر سهرابی گفت: زندگی ما ایرانیان با هنر عجین شده است، ابزاری که زیباترین راه برای انتقال فرهنگ غنی ایثار و شهادت به جوانان است.

به گزارش شمس، امیر نبی سهرابی شامگاه امروز در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی فانوس در تبریز با بیان اینکه مردم غزه در اوج مظلومیت به خاک و خون کشیده می‌شوند ، گفت: طلیعه‌های نابودی رژیم سفاک صهیونیستی در حال رقم خوردن است و زمان نابودی این رژیم کوتاه تر شده است.

وی ادامه داد: خون پاک شهدای فلسطینی دامن آنها را خواهد گرفت و این جنایت کاران تاریخ زودتر از موعد به درک واصل خواهند شد.

جانشین بنیاد و حفظ نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با بیان اینکه بیش از ده هزار اثر هنری مرتبط با دفاع مقدس در سال گذشته تولید شده است، بیان داشت: ما نتوانسته‌ایم فرهنگ غنی دفاع مقدس را آنچنان که رخ داده است به جوانان انتقال دهیم لذاست که جوانان ما چیز زیادی نمی‌دانند.

این مقام مسئول با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرمودند بروید و جوانان و نوجوانان را با دفاع مقدس آشنا کنید، اذعان داشت: هنر و زبان هنر یکی از بهترین ابزارهای انتقال این گنجینه‌ی عظیم برای نسل جدید است.

وی ادامه داد: زندگی ما ایرانیان با هنر عجین شده است، وقتی زبان، ادبیات و فرهنگ ما سراسر هنر است، چگونه نتوانیم با هنر دفاع مقدس خودمان به تصویر بکشیم؟

سهرابی یادآور شد: ملت ایران هشت سال پشتوانه‌ی نیروهای مسلح شدند و جنگیدند و به پیروزی دست یافتند چرا که دشمن در این نبرد نابرابر نتوانست به هیچ کدام از اهدافی که می‌خواست دست یابد.

جانشین بنیاد و حفظ نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با اشاره به اینکه دلیل پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس شهدا بودند که جلوی دشمن ایستادند گفت: امروز نیز ده هزار شهد استان آذربایجان شرقی ناظر و میزبان اصلی این جشنواره هستند.

وی ادامه داد: فانوس یعنی چراغ راه و ما باید فانوس‌های دفاع مقدس را بشناسیم و آنچنان که شایسته است به جوانان بشناسانیم.

سهرابی با تاکید بر اینکه ما بی‌نهایت سوژه‌ی فانوسی در کشور داریم، بیان کرد: اگر دشمنان بعثی در جنگ هشت سال سلاح‌ از غربی‌ها می‌گرفت، زنان و دختران ما هم گوشواره‌های خود را به جبهه‌ها هدیه می‌کردند اینها سوژه‌های فانوسی هستند.

این مقام مسئول عنوان کرد: اگر به دنبال این هستیم که چگونه گفتمان دفاع مقدس را به جوانان بگوییم باید این طور بگویم، باید فانوس‌های فروزان را بشناسانیم.

وی ادامه داد: فانوس آن نوجوانی است که با دستکاری شناسنامه، سن خود را زیاد می‌کرد تا او را به جبهه اعزام کنند و در مقابل دشمنی بجنگد که حامی‌اش زبده‌ترین فرماندهان و پول‌های بی‌حساب عربی بود.

جانشین بنیاد و حفظ نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با بیان اینکه باید بدانیم که کدام سوژه‌ی فانوسی را به هنر تبدیل کنیم، متذکر شد: فانوس آن بانوان و مادرانی بودند که در روستاها و شهرها نان می‌پختند و صورت‌های خود را مقابل تنورهای هیزمی قرار می‌دادند تا نان به رزمندگان جبهه بفرستند.

وی متذکر شد: اینها فانوس‌های حقیقی دفاع مقدس بودند، باید تامل کنیم چقدر در مورد اینها نوشته، فیلم ساخته و گفته‌ایم، خیلی مانده، نگفته و فیلم نساخته‌ایم.

سهرابی با بیان اینکه باید به دختران امروز بگوییم که مادران شما چه کردند و چگونه پشتیبانی جنگ را به دست گرفتند، اظهار داشت: فانوس آن مادری بود که ساک فرزندانش را می‌بست و راهی جبهه‌اش می‌کرد، بعد شوهرش را هم اعزام می‌کرد و سپس خود یکه و تنها خانه، کشاورزی و دامداری را اداره می‌کرد.

وی ادامه داد: فانوس آن فرمانده‌ای بود که خودش را هم طراز رزمندگان زیر دستش می‌دانست و با آنها زندگی می‌کرد اما در نبرد جلودار آنها بود.

سهرابی افزود: فانوس آن فرمانده‌ای است که وقتی خبر مریضی دخترش را به او دادند و سپس خبر فوتش را پشت تلفن به همسرش گفت من اینجا هزاران فرزند دارم که سخت به من احتیاج دارند، خودت دخترم را به خاک بسپار و بعد از چند ماه بر سر مزار دخترش آمد.

این مقام مسئول بیان داشت: فانوس آن پیرزنی است که دارایی‌اش چند تخم مرغ بود که آن را به جبهه اهدا کرد، اینها فانوس‌هایی بودند که روشنایی می‌دادند و جبهه ما را منور می‌کردند و رزمندگان به ظفر دست می‌یافتند اینها را باید به تصویر کشید.